چند راهکار برای افرادی که همیشه احساس خستگی دارند

تهران (پانا) - برخی از افراد همیشه خسته‌اند و دلیل آن را هم نمی‌دانند. برخی گاه تلاش می‌کنند زودتر بخوابند یا در درازای روز کار خاصی انجام ندهند تا بلکه از این خستگی اندکی کاسته شود اما سودی ندارد و روز بعد باز هم آش همان آش است و کاسه هم همان کاسه. اما دلیل این موضوع چیست؟

کد مطلب: ۱۳۱۴۷۵۰
لینک کوتاه کپی شد
چند راهکار برای افرادی که همیشه احساس خستگی دارند

به گزارش جامعه ۲۴‌، برخی از افراد در بسیاری از روز و هفته احساس خستگی می‌کنند و این حالت مدام آزارشان می‌دهد. این افراد تلاش می‌کنند بیش‌تر استراحت کنند و در درازای روز خود را خسته نکنند شاید بتوانند این حالت را از بین ببرند و این خستگی را از خود دور کنند.

در واقع نخستین چیزی که به ذهن هر فرد پس از خستگی و داشتن این احساس می‌رسد استراحت‌ کردن است غافل از این‌که این حس با استراحت هم از بین نمی‌رود. این‌جاست که باید شک کرد که شاید موضوع تنها یک خستگی ساده نباشد.

خستگی چیست؟

خستگی به این معنی است که فرد در بدن احساس ضعف و نبود انرژی می‌کند که ممکن است جسمی یا روحی و روانی و یا ترکیبی از هر دو باشد. مسلما هر انسانی در زندگی خود بار‌ها و بار‌ها احساس خستگی کرده و با استراحت آن را از سر گذرانده است، اما گاه این خستگی به این سادگی نیست و با استراحت هیچ چیزی تغییر نمی‌کند و این حس از بین نمی‌رود. این حس ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری جسمی یا روانی در فرد باشد موضوعی که باید مورد بررسی قرار گیرد.

اگر خستگی به صورت مداوم باشد و با استراحت از بین نرود کم‌کم بر روی انگیزه فرد هم تاثیر می‌گذارد و تمرکز را از او می‌گیرد. در چنین وضعیتی باید به پزشک مراجعه شود و مسئله مورد بررسی قرار گیرد.

نشانه‌های خستگی دائمی

- سردرد
- سرگیجه
- بدن درد
- بی‌اشتهایی
- تاری دید
- کم‌شدن انگیزه
- توهم
- تغییر در اخلاق
کم‌شدن تمرکز
- اختلال در حافظه کوتاه‌مدت
- اختلال در تصمیم‌گیری و قضاوت

دلایل خستگی چیست؟

گاه ممکن است خستگی به دلیل برخی عادات نابه‌جایی باشد که افراد در زندگی برای خود ساخته‌اند و آن‌ها را به شکل روزانه یا مدام انجام می‌دهند. به‌هرروی خستگی دلایل گوناگون دارد که در این‌جا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

عادات و شیوه زندگی

شیوه‌های نادرست زندگی و عادت‌کردن به کار‌های نابه‌جا می‌تواند سبب به‌وجود آمدن خستگی در فرد شود، رفتار و عاداتی مانند:


- فعالیت بدنی زیاد
- کم‌تحرکی
- بیماری‌ها
- عادات غذایی بد و ناسالم
- نارسایی حاد کبد
- اختلالات اضطرابی
- کم‌خونی
- دیابت
- افسردگی
- عفونت‌های مزمن
- روماتیسم مفصلی
- کم‌خوابی
- مشکلات در غده تیروئید
- سرطان‌ها

همه این عوامل در افراد سبب بروز خستگی در آن‌ها می‌شود که ممکن است تا مدت‌ها و تا هنگام درمان با فرد بماند.

باید بدانید که این عوامل را باید کنار بگذارید دست‌کم مواردی که در اختیار و کنترل خودتان است. برای نمونه شما می‌توانید به آسانی خواب کافی داشته باشید یا مصرف مواد یا الکل را که سرچشمه بروز انواع بیماری‌هاست کنار بگذارید.

درمان خستگی

همان‌گونه‌که اشاره کردیم خستگی انواع گوناگون دارد و البته به دلایل مختلف هم به‌وجود می‌آید. برخی از انواع و عوامل به‌وجود‌آورنده آن را می‌توان کنترل کرد و از بین برد، اما انسان در برخی از آن‌ها نقشی ندارد.

دقت داشته باشید خستگی به‌خودی‌خود بیماری نیست، اما می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری باشد. اگر با انجام برخی اقدامات مانند تغییر در ساعات خواب و رژیم غذایی و دیگر عوامل که در اختیار خودتان است نتوانستید بر خستگی فائق آیید و این موضوع بر کیفیت زندگی و کار و فعالیت اجتماعیتان تاثیر منفی گذاشته است باید حتما به پزشک مراجعه کنید و دلایل آن را بررسی کنید.

چه هنگام به پزشک مراجعه کنیم؟

- اگر خستگی شما را از پا درآورده است و گاه به‌گاه احساس می‌کنید ممکن است به خود یا دیگری آسیب بزنید. در این‌گونه احساس خودکشی موضوعیست که مدام در ذهن فرد می‌چرخد.

- اگر خستگی شما همراه با درد در قفسه سینه است.

- اگر به هنگام خستگی احساس می‌کنید تنفس برایتان دشوار می‌شود و حس تنگی نفس به شما دست می‌دهد.

- اگر خستگی در شما همراه با درد در نواحی شکم و لگن و کمر است.

- اگر خستگی ضربان قلب شما را نامنظم کرده و افزایش داده است.

- اگر خستگی همراه با احساس ضعف و غش باشد.

چنانچه موارد بالا را در هنگام خستگی داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

توجه داشته باشید اگر خستگی در شما بیش‌ از دو هفته به درازا کشیده است و با استراحت و کم‌کردن استرس و اضطراب و البته کار روزانه و فعالیت بدنی و تغییر در سبک و رژیم غذایی و نوشیدن آب فراوان هم‌چنان پابرجاست حتما باید با یک پزشک مشورت و دلایل آن را بررسی کنید. دقت داشته باشید تمام علائم را بگویید و جزئیات را هم بیان کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار