عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا:

کنکور فرصت تربیت نیروی کارآفرین در حوزه اقتصاد را گرفته است

اگر عملکرد نظام آموزشی به شکل‌گیری سرمایه انسانی منجر شود، موفق عمل کرده است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمرکز آموزش در نظام آموزشی با محوریت کنکور است، عنوان کرد که این مسئله فرصت تربیت نیروی انسانی خلاق و کارآفرین در حوزه اقتصاد را گرفته است.

کد مطلب: ۱۳۱۱۷۳۱
لینک کوتاه کپی شد
کنکور فرصت تربیت نیروی کارآفرین در حوزه اقتصاد را گرفته است

انور حبیب‌زاده بوکانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ساختار نظام آموزشی در شکل‌دادن به کیفیت آموزش نقش تعیین‌کننده دارد، اظهار کرد: «با توجه به نیاز کشور برای یک فرآیند تحول اساسی و برای اینکه سیستم آموزشی ما انسان‌هایی خلاق و کارآفرین تربیت کند نباید صرفاً دانش‌آموزان را برای کنکور آماده کند. در شرایط فعلی عمدتاً آموزش دانش‌آموزان برای موفقیت در کنکور است درحالی‌که هدف و مأموریت آموزش و پرورش ساختن انسان قدرتمند و سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی برای توسعه کشور است.»

کنکور فرصت تربیت نیروی کارآفرین در حوزه اقتصاد را گرفته است

حبیب‌زاده اظهار کرد: «در نظام آموزشی ایران این هدف عملاً در حاشیه قرار گرفته است. در آموزش و پرورش دانش‌آموزان را آماده می‌کنیم برای کنکور دانشگاه و در دانشگاه دانشجویان را آماده می‌کنیم برای کنکور در مقاطع تحصیلات تکمیلی. ارزیابی درستی وجود ندارد که برای آینده آیا انسان‌های خلاق، پرتلاش و نوآور تربیت شده‌اند یا خیر.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «نظام آموزش و پرورش در کشورهای در حال توسعه بزرگ و پرهزینه و کم‌فایده شده است. انتظارات از گسترش امکانات آموزشی تحقق پیدا نکرده است. تجربه کشورهای صنعتی مثل ژاپن نشان می‌دهد که سرمایه انسانی، یعنی انسان پرتلاش و خلاق، عامل توسعه بوده‌اند. ولی در کشور ایران، همانند اکثر کشورهای در حال‌ توسعه، با افزایش چشمگیر امکانات آموزشی، از شمار معلمان گرفته تا مدارس و ادارات آموزشی، تأثیر آموزش در فرآیند توسعه بسیار محدود بوده است؛ زیرا در پرورش انسانی که خود عامل توسعه باشند نتوانسته‌ایم موفقیت چندانی به دست بیاوریم.»

عملکرد نظام آموزشی باید منجر به شکل‌گیری سرمایه انسانی شود

حبیب‌زاده اظهار کرد: «وقتی آموزش تبدیل شود به ابزاری برای ایجاد انسان‌هایی که اقتصاد را به جلو می‌برند، آموزش در خلق سرمایه انسانی موفق بوده است. اگر عملکرد نظام آموزشی به شکل‌گیری سرمایه انسانی منجر شود، بسیار موفقیت‌آمیز خواهد بود. اگر مبالغ هنگفتی سرمایه‌گذاری شد و کشور نه‌تنها رشد نکند، بلکه گرفتار بیکاری تحصیل‌کرده‌ها شود، یعنی مرتب سطح سواد افراد بالا رود ولی اقتصاد کشور از آن استفاده‌ای نبرد به اینجا می‌رسیم که منابع محدود در عرصه بهینه مصرف نشده است. باید انتخاب شود که در چه فعالیتی از این منابع محدود استفاده شود.»

حبیب‌زاده گفت: «بودجه کم، حقوق کم و وسایل کمک‌آموزشی ضعیف همه بر کیفیت آموزش بسیار تأثیرگذار هستند. آموزگارها و اساتید با چه شرایطی در کلاس حاضر شده و دانش‌آموزان و دانشجویان ما چه تصویری از آینده دارند؟ همه بر هم تاثیر متقابل دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار