وزیر آموزش و پرورش:

سهمیه سال آینده دانشگاه فرهنگیان برای جذب معلم، ۲برابر می‌شود

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش از دو برابر شدن سهمیه سال آینده دانشگاه فرهنگیان برای جذب معلم خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۱۰۷۹۴
لینک کوتاه کپی شد
سهمیه سال آینده دانشگاه فرهنگیان برای جذب معلم، ۲برابر می‌شود

یوسف نوری در حاشیه مراسم جشن غنچه‌ها و آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ که در دبستان و کودکستان صاحب‌الزمان(عج) منطقه ۱۱ آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد، گفت: امروز شاهد برگزاری «جشن غنچه‌ها» بودیم و فردا «جشن شکوفه‌ها» برای دانش‌آموزان اول ابتدایی برگزار می‌شود و روز شنبه هم انشاءالله مراسم بازگشایی مدارس را با حضور رئیس جمهور خواهیم داشت تا شاهد حضور میلیونی دانش‌آموزان‌مان در فرایند تعلیم و تربیت و یک میلیون همکار فرهنگی باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره رتبه بندی معلمان بیان کرد: همکاران فرهنگی ما همچنان در حال بارگذاری مدارک خود هستند و حتی چندبار از ما مهلت خواستند. فردا مهلت تمام می‌شود اما اگر افرادی جامانده باشند و دلیل هم داشته باشند، برای آنها فرصتی را ایجاد می‌کنیم. بعد از اینکه مدارک را بارگذاری و ثبت کردند، ارزیابان نظر می‌دهند و به هیئت ممیزه ارسال می‌کنند تا احکام صادر شوند. انتظار ما این بود که این مدارک زودتر بارگذاری شود اما به هر دلیلی (از جمله تابستان و سفر همکاران و...) مقداری با تاخیر مواجه شد که توقع ما این است که همکاران عزیز ما کار را تمام کنند و ارزیابان نظر خود را بدهند تا حکم رتبه افراد صادر شود.

ادامه تلاش آموزش و پرورش برای جذب بازماندگان از تحصیل

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری درباره 900 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل گفت: سال گذشته هم که آمار بازماندگان از تحصیل را گرفتیم همین تعداد بود و در آن زمان، طی یک و نیم ماه که مدارس باز بود یعنی از ۱۴ فروردین‌ماه تا پایان خردادماه، توانستیم ۱۶۴ هزار نفر از این 900 هزار نفر را برگردانیم. دیروز در حضور معاون اول رئیس جمهور بودیم که انشاءالله برنامه‌ای را داشته باشیم و هرتعداد از این دانش آموزان را که امکان داشته باشد، با استفاده از روش‌های مختلف برگردانیم؛ مگر موارد نادری که دیگر امکان جذب آنها وجود نداشته باشد که البته به نظر می‌آید نباید فردی را داشته باشیم که جذب نشود. اما داریم برخی افرادی را که بنا به دلایل مختلف، الان امکان جذب آنها فراهم نیست. ما به عنوان نظام تعلیم و تربیت باید تلاش کنیم هیچ دانش آموزی محروم از تحصیل نباشد.

نوری درباره کمبود معلم در سال تحصیلی جدید و اقداماتی که برای جبران این موضوع انجام شده است، اظهار کرد: ما کسری معلم داریم اما سازوکارهایی را اتخاذ کردیم؛ از جمله اضافه تدریس همکاران شاغل، اضافه تدریس همکاران بازنشسته‌، (بخشی از طریق) خرید خدمات، (بخشی از طریق ) نیروهای سرباز معلم و بخشی از طریق دانشجویان سال چهارم دانشگاه فرهنگیان که تعدادشان ۶۳۰۰ نفر است و مجوز آن را گرفتیم تا این سال تحصیلی را بدون کسری معلم طی کنیم.

۱۴۹ میلیون جلد کتاب درسی با 800 عنوان چاپ کرده‌ایم و مشکلی برای تامین کتب درسی نداشتیم

وزیر آموزش و پرورش در واکنش به سوال دیگری مبنی بر اینکه قرار بود کتب درسی تا ۱۰ شهریور تحویل شود، اما برخی مدارس می‌گویند کتاب‌ها نرسیده است، گفت: ما حدود ۱۴۹ میلیون جلد کتاب درسی با 800 عنوان چاپ کرده‌ایم و مشکلی برای تامین کتب نداشتیم. افرادی که اطلاعات خود را در سامانه ثبت کرده است، کتب به مدرسه‌ آنها ارسال می‌شود. تقریبا یک میلیون دانش‌آموز هنوز اطلاعات و درخواست خود را برای دریافت کتاب ثبت نکرده‌اند که بیشتر مربوط به دانش‌آموزانی است که هنوز هدایت تحصیلی را انجام نداده‌اند یا ممکن است افرادی باشند که خودشان کتاب درسی دارند و به طور مثال می‌خواهند از کتاب‌های خواهر و برادرشان استفاده کنند.

تمام مدارس حضوری هستند و غیرحضوری نداریم

نوری در پاسخ به سوالی درباره احتمال غیرحضوری بودن برخی مدارس، تاکید کرد: تمام مدارس ما حضوری هستند. مدارس چنین امکان و اجازه‌ای را ندارند که کلاس‌های درس را به صورت روزهای زوج و فرد برگزار و بچه‌ها را تقسیم‌بندی کنند.

سهمیه سال آینده دانشگاه فرهنگیان برای جذب معلم، ۲ برابرمی‌شود

وی همچنین درباره تقویت مدارس دولتی عادی گفت: از میان ۱۲۲ هزار مدرسه‌ای که داریم ۸۵ هزار مدرسه دولتی عادی (غیرخاص) است و ۱۰ هزار مدرسه کمتر از ۱۰ دانش‌آموز داریم. ما باید مدارس عادی دولتی را تقویت کنیم. به طور مثال امسال برای آنها ۲۰۰۰ میلیارد تومان تجهیزات فرستادیم. لذا باید آنها را با قوت بیشتری قوی کنیم و معلم از دانشگاه فرهنگیان برای آنها جذب کنیم که برنامه‌ریزی برای آن شده و سهمیه سال آینده دانشگاه فرهنگیان دو برابر خواهد شد و معلمان فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان را جذب می‌کنیم. در عین حال فضاهایی که فرسوده هستند را یا تخریب و یا مقاوم‌سازی می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: البته در تکمیل این بحث باید بگویم که اقدامات ما برای تقویت مدارس دولتی در قالب یک بسته فعالیت‌ها انجام می‌شود و محدود به یک یا دو برنامه و اقدام نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار