گفت‌وگوی پانا با نفر اول مسابقات علوم آزمایشگاهی کشور؛

کار در آزمایشگاه، صمیمت و آشنایی با فعالیت جمعی را برای دانش‌آموزان مهیا می‌کند

بیرجند (پانا) - ‌رشته‌‌ علوم آزمایشگاهی یکی از رشته‌های پیراپزشکی است که از طریق بررسی و تحلیل خون و سایر مایعات و بافت‌های بدن به تشخیص بیماری‌های مختلف می‌پردازد. با توجه به نقش مهم این رشته در پیشگیری و درمان بیماری‌ها، این رشته نقش مهمی در زمینه‌‌ بهداشت و سلامت دارد.

کد مطلب: ۱۳۱۰۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد
کار در آزمایشگاه، صمیمت و آشنایی با فعالیت جمعی را برای دانش‌آموزان مهیا می‌کند

کوثر استانستی دانش‌آموز مقطع متوسطه اول در رشته علوم آزمایشگاهی است که در مرحله استانی و‌ منطقه‌ای موفق به کسب مقام اول مسابقات علوم آزمایشگاهی شده است، در این رابطه گفت‌وگوی پانا با وی را در زیر می‌خوانید.‌

از چه طریق با این رشته آشنا شدید؟

من از طریق دبیر علوم‌مان در پایه هشتم که بودم با این رشته و ابزارهای آن آشنا شدم و با معرفی و تجربه‌هایی که در آزمایشگاه مدرسه کسب کردم باعث علاقه‌مندی من به این رشته ‌و سبب شد که این مسابقات را پیگیری کنم‌.

هدف شما از شرکت در این مسابقه چه بود؟

هدف من بیشتر محک‌زدن خودم بود و همچنین علاقه زیادی که به دروس شیمی و فیزیک داشتم بنابراین کار در آزمایشگاه برایم خیلی لذت‌بخش بود. این رشته چون یک کار گروهی است و گروهی انجام می‌شود صمیمت و آشنایی را برای دانش‌آموزان مهیا می‌کند.

این مسابقات در چه زمانی و به چه صورت برگزار شد؟

زمان شروع مسابقات این رشته مهر ماه 99 بود که در سه مرحله منطقه‌ای، استانی، کشوری برگزار شد. در مراحل اول ‌‌دوم خودمان به‌صورت داوطلبانه موضوعات مد نظرمان را انتخاب می‌کردیم ولی در مرحله کشوری استاتید فن موضوع مورد نظر را به ما ارائه می‌دادند.

در مرحله اول موضوع انتخابی‌مان الکتریسته بود و در مرحله دوم بر روی انحلال‌پذیری ‌پتاسیم نیترات کار کردیم‌؛ که مطابق با شیمی و کتاب درسی بود؛ ولی در مرحله سوم موضوع طول عمر نور شمع قرار گفته زیر بِشِر ارائه شد؛ به ترتیبی که یک بِشِر را روی شمع می‌گذاشتیم و هرچه مدت زمان روشن بودن شمع زیر بِشِر بیشتر می‌بود، امتیاز بیشتری به ما تعلق می‌گرفت.

استانستی گفت‌: من در دو مرحله منطقه‌ای و استانی مقام اول را کسب کردم ولی در مرحله ‌کشوری با توجه به نظر اساتید، همه ‌داوطلبان این رشته به‌عنوان دانش‌آموزان برتر شناخته شدند.

برای موفقیت در این رشته، علاقه‌مندی به کدام یک از دروس دبیرستان لازم است؟

علاقه‌مندی به دروس زیست‌شناسی و شیمی می‌تواند در موفقیت دانش‌آموزان این رشته موثر باشد.

آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی دارد؟

صبر و حوصله زیاد، دقت بسیار بالا، سرعت عمل، ‌علاقه‌مندی به فعالیت‌های عملی، عدم حساسیت به خون و مایعات و بافت‌های بدن و حفظیات قوی از جمله روحیاتی است که برای موفقیت در این رشته لازم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار