یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد:

استعفای صدر و پیامدهای سیاسی آن بر عراق

چرا مقتدی صدر ناگهانی و غیرمنتظره از قدرت کناره‌گیری کرد/ هدف از ایجاد چرخه جدید بی‌ثباتی و ناپایداری امنیتی در عراق چیست؟

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت حرکت هوشمندانه آیت‌الله حائری نشان می‌دهد که مرجعیت عراق به‌خوبی از توطئه‌های دشمنان دو ملت ایران و عراق آگاهی دارند و پیروی از رهبر انقلاب اسلامی می‌تواند به خنثی‌سازی این توطئه‌ها کمک کند.

کد مطلب: ۱۳۰۵۴۱۸
لینک کوتاه کپی شد
استعفای صدر و پیامدهای سیاسی آن بر عراق

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با پانا درباره کناره‌گیری مقتدی صدر از سیاست، گفت: «استعفای غیر‌منتظره و ناگهانی مقتدی صدر رهبر جریان پُر‌نفوذ السائرون، عراق را وارد یک چرخه نا‌پایداری امنیتی جدیدی ساخت. پس از اینکه مقتدی صدر در بیانیه‌ای اعلام کرد که از هر‌گونه فعالیت سیاسی کناره‌گیری خواهد کرد هواداران وی با حمله به مراکز حساس دولتی به تشدید درگیری‌ها و ایجاد نا‌امنی در بغداد پرداختند.»

وی ادامه داد: «اگرچه تجربه ثابت کرده که تصمیمات مقتدی صدر کاملا احساسی و تاکتیکی است، اما وجود یک جریان غیر قابل کنترلی مانند السائرون بدون وجود یک رهبر کاریزما خطر بالقوه‌ای برای دولت و ملت عراق تلقی می‌شود.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: «‌نفوذ خزنده و موریانه‌ای عناصر مشکوک حزب منحله بعث عراق در نهادهای مردمی از جمله جریان السائرون، امنیت ملی عراق را تحت تاثیر قرار خواهد داد و شرایط را به سمت تقابل هواداران احزاب سیاسی سوق می‌دهد.»

هانی‌زاده با بیان اینکه کناره‌گیری مقتدی صدر از قدرت از دو جنبه قابل تجزیه و تحلیل است، گفت: «نخست اینکه مقتدی صدر به‌طور جدی در پی ترک اهرم‌های قدرت و پرداختن به مسائل دینی و حوزوی برآمده که در چنین صورتی مقتدی صدر باید هواداران خود را به آرامش و خویشتنداری دعوت می‌کرد. اما رها ساختن یک مجموعه پرنفوذ مانند جریان السائرون بدون وجود رهبری قدرتمند در راس این مجموعه موجب خواهد شد تا هواداران جوان و هیجان‌زده این جریان، ناامنی‌ها را در سراسر عراق تشدید کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «حمله اخیر هواداران صدر به مقر ریاست جمهوری و نهادهای دولتی در بغداد و سامراء و اعلام حکومت نظامی از سوی دولت نشان می‌دهد که شرایط عراق شرایط خطرناکی است.»

این تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه گفت: «نظریه دوم این است که مقتدی صدر به‌صورتی تاکتیکی کناره‌گیری خود را از قدرت اعلام کرده تا دولت و رهبران سیاسی عراق را با یک چالش امنیتی جدیدی مواجه سازد که این گمانه‌زنی به واقعیت نزدیک‌تر است. اکنون عراق وارد یک چرخه بی‌ثباتی و ناپایداری امنیتی شده که هدف آن ایجاد یک جنگ شیعی - شیعی است که بازنده آن همه طیف‌های سیاسی و در نهایت ملت عراق خواهند بود. در چنین فرایندی دشمنان ملت عراق با استفاده از فضای نا‌امنی‌ها تلاش خواهند کرد تا نهادهای مدنی عراق را تضعیف و عوامل سابق حزب بعث را به قدرت باز گردانند.»

وی در ادامه گفت: «‌هدف دیگر بازیگران بحران ساختگی عراق ایجاد شکاف بین دو ملت ایران و عراق و تحت‌الشعاع قرار دادن مراسم اربعین است زیرا این مراسم در تقویت مناسبات غیر دولتی میان دو ملت کاملا موثر است. از این رو آیت‌الله سید‌کاظم حائری از مراجع شیعه عراق در بیانیه هوشمندانه‌ای ضمن کناره‌گیری از مرجعیت، هواداران و مقلدین خود را به تبعیت از رهبر معظم انقلاب اسلامی دعوت کرد. این حرکت هوشمندانه نشان می‌دهد که مرجعیت عراق به‌خوبی از توطئه‌های دشمنان دو ملت ایران و عراق آگاهی دارند و پیروی از رهبر انقلاب اسلامی می‌تواند به خنثی‌سازی این توطئه‌ها کمک کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار