عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های سازمان برنامه در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد:

ضرورت همکاری اقتصاددان‌ها و آموزش و پرورش

مدرسان آموزش و پرورش باید بتوانند اقتصاد را در سطح دانش‌آموزی ساده کنند و آموزش بدهند/ نباید آشنایی دانش‌آموزان با سواد مالی و اقتصاد به دوران تحصیل در دانشگاه واگذار شود/ اقتصاد مانند تاریخ و جغرافیا مشمول ضرورت تدریس در مدارس نشده است

تهران (پانا) - عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری‌ سازمان برنامه‌وبودجه عنوان می‌کند که ضرورت آموزش درس اقتصاد در مدارس به‌اندازه دروس علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیاست و نباید آشنایی دانش‌آموزان به سواد مالی و اقتصاد به دوران تحصیل در دانشگاه واگذار شود.

کد مطلب: ۱۳۰۵۲۸۰
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت همکاری اقتصاددان‌ها و آموزش و پرورش

مرتضی مهرعلی‌تبار، عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری‌ سازمان برنامه‌وبودجه در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت آموزش اقتصاد به دانش‌آموزان گفت: «در مدارس ما درس‌های مختلف تاریخ یا علوم اجتماعی در همه مقاطع تدریس می‌شود اما درس اقتصاد ظاهراً هنوز اهمیتش به‌اندازه سایر دروس برای همه ثابت نشده که این نکته مهمی است و باید مورد توجه قرار گیرد.»

چرا اقتصاد مانند تاریخ و جغرافیا مشمول ضرورت تدریس نشده است

مهرعلی‌تبار اظهار کرد: ‌«درواقع باید بررسی شود که ضرورت داشتن آن درس‌ها چیست و چرا اقتصاد مشمول آن ضرورت‌ها برای تدریس در همه مقاطع نشده است. اقتصاد هم وزن علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا است و مبنای مشخصی وجود ندارد که چرا درسی را داریم و درسی را در محتوای مورد تدریس آموزش و پرورش نداریم.»

عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری‌ سازمان برنامه‌وبودجه گفت: «به‌طورکلی داشتن سواد مالی برای دانش‌آموز مهم است و ضرورت این است که در شرایط حاضر که سرعت انتقال دانش در دنیا تا این حد بالا رفته است، درس اقتصاد که با سواد مالی دانش‌آموز درگیر است مورد توجه قرار گیرد.»

آموزش اقتصاد را به دوران تحصیل در دانشگاه واگذار نکنیم

مهرعلی تبار افزود: «در عصر حاضر که سرعت انتقال دانش تا این اندازه بالاست و بحث اقتصاد مقاومتی مورد توجه است جای خالی آموزش اقتصاد آن هم به صورت کاربردی برای دانش آ‌موزان به چشم می‌خورد.»

وی افزود: «نسل فعلی همیشه چند گام جلوتر هستند و حالا اگر قرار باشد آشنایی‌شان با اقتصاد تازه درزمانی اتفاق بیافتد که وارد دانشگاه شده‌اند، پذیرش نخواهند داشت زیرا ضرورت این مهم برای شان جا نیافتاده است. این درحالی است که اگر از همان دوران ابتدایی زمینه آشنایی دانش آموزان با اقتصاد را فراهم کنیم قطعاً سواد مالی بخش مهمی از زندگی‌اش می‌شود. البته قرار نیست چندان مباحث پیچیده به دانش‌آموز آموزش داده شود. در حدی که وقتی وارد جامعه شد بتواند گلیم خودش را از آب بکشد خوب است.»

مهرعلی تبار با اشاره به اینکه اقتصاد باید ساده‌سازی شود و متناسب با شرایط سنی هر دوره‌ای آموزش داده شود، عنوان کرد: «موضوعی که در ساده‌سازی اقتصاد برای آموزش مهم است این است که آموزش و پرورش و اقتصاددان‌ها همکاری متقابلی با هم داشته باشند.»

اهمیت همکاری اقتصاددان‌ها و آموزش و پرورش

وی افزود:‌ «در این موضوع یک کفه ترازو آشنایی اقتصاددان‌ها با آموزش و پرورش است که دغدغه این مهم را داشته باشند و کفه دیگر ترازو آموزش و پرورش است که پذیرش این مهم را داشته باشد و از اقتصاددان‌ها کمک بگیرد. مدرسان آموزش و پرورش باید بتوانند اقتصاد را در سطح دانش‌آموزی ساده کنند و آموزش بدهند.»

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: «اهمیت دیگر همکاری اقتصاددان‌ها و آموزش و پرورشی‌ها در موضوع بودجه است که بر کیفیت آموزش اثرگذار خواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار