مصطفی رحیمی*

مخاطب شهرستانی داستان خودش را بر پرده سینما می‌خواهد

درطول این سال‌ها سینمای ایران تنها به مرکز و مسائل ریز و درشت آن خلاصه شده است. همهِ سینمای ایران وقفِ پایتخت شده و دیگرِ نگاه‌ها، سلیقه‌ها و موضوعات یکسره به حاشیه رفته‌اند. حتی بضاعت نیروها و استعدادهای برجسته شهرستانی هم صرف تعمیق این نگاه یعنی مرکز نشینی شده‌اند. بگذریم از اینکه بسیاری از نیروهای شهرستان از معادلات فرایند تولید فیلم عملا کنار گذاشته شده‌اند و تقریبا جایگاهی ندارند.

کد مطلب: ۱۳۰۴۸۳۰
لینک کوتاه کپی شد
مخاطب شهرستانی داستان خودش را بر پرده سینما می‌خواهد

در چهار دهه گذشته شهرستان‌ها‌، دغدغه‌ها‌، مشکلات‌، نیازها و فرهنگشان هیچ نمودی در سینمای ما نداشته اند وهمه چیز به تهران محدود شده است. در حالیکه بخش عمده جمعیت کشور در خارج از مرکز زندگی می کنند وسینمای ایران برای آنها آورده ای در خور و چشمگیر ندارد. سینمای ایران اگر می خواهد مخاطب مراکز استانی و شهرستانی را به جرگه مخاطبان پروپاقرص خود اضافه کند نیاز مبرمی دارد که ساز و کار تازه ای پیش بینی کند تا این اتفاق بزرگ بیفتد.

سینمای ما در شکل طبیعی اش با بحران مخاطب روبروست و ما حجم حیرت انگیزی از مخاطبان کشور را کنار گذاشته ایم چون برنامه ای مدون، کارامد و مستمر برای ارضای سلیقه و ذائقه مخاطب شهرستان نداریم.

این توجه همه جانبه به مرکز و دغدغه های مرکز نشینان و آن را عیار و متری مناسب برای همه ذائقه های کشور پنداشتن ،بزرگترین ضربه را به سینمای ما زده است. چرا این خیل عظیم و مشتاق با این گستره حیرت انگیز از تنوع فرهنگی را نباید به جامعه مخاطبان کشور اضافه کنیم؟ مشکل کجاست؟ وقتی که هم توانایی انجام این کار راداریم و هم پتانسیل آن در بخش های مختلف شهرستان وجود دارد. چرا با یک برنامه ریزی اصولی و هدفمند سینمای ایران را به ضیافت چشم اندازهای تازه در اقصی نقاط کشور نبریم؟

محمد خزاعی از ابتدای ریاست سازمان سینمایی با هدف گسترش عدالت فرهنگی سفرهای استانی به برخی از استان های محروم انجام داد که موجی از همدلی را در بین کارشناسان و متخصصان برانگیخت...

سیاست جدید سازمان سینمایی کاربزرگی در حوزه به کارگیری و استفاده استعدادها و فرهنگ های جدید در شهرستانها و مراکز استانی خواهد بود. اینکه سینما بخواهد به طور مستمر اسباب حضور آثار شهرستانی را در فیلم های مختلف فراهم کند به طور قطع می تواند باب فتح مهمی باشد برای حضور و نمایش دغدغه ها و فرهنگ های شهرستان بر پرده سینما های ما. اما این اتفاق به دلایل گوناگون همچنان نیفتاده است. اگر سینمای ما بتواند از ظرفیت های شهرستان در حوزه های مختلف به خوبی استفاده کند ، علاوه براینکه به غنای فرهنگی و محتوایی سینما کمک فوق العاده ای خواهد کرد، ضریب نفوذ سینما را در مناطق مختلف ایران نیز افزایش خواهد داد. البته که این قدم اول است و هنوز تا رسیدن به هدف غایی راه درازی در پیش دارد.

به نظر می رسد محمد خزاعی ریاست سازمان سینمایی کشور قصد دارد با به کارگیری پتانسیل های استعدادها و ظرفیت های شهرستان آنها را در ساخت آثار جدید سینمایی سهیم کند حداقل حسن این کار این است که حالا مخاطب شهرستانی داستانهای خودش را بر پرده سینما خواهد دید ودیگر تنها آثار مرکز نشینان پرده سینماها را اشغال نخواهد کرد.

*کارشناس سینما

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار