عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با پانا:

آموزش و پرورش تمرکزش را روی مهارت‌آموزی بگذارد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دانش‌آموزی که از مدرسه فارغ‌التحصیل می‌شود باید هر دو نوع مهارت زندگی و حرفه‌ای را در کنار هم آموخته باشد از اهمیت احیای کارآموزی در آموزش و پرورش سخن گفت.

کد مطلب: ۱۳۰۳۹۲۹
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش تمرکزش را روی مهارت‌آموزی بگذارد

امیرحسین بانکی‌پور فرد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اهمیت مهارت‌آموزی دانش‌آ‌موزان گفت: «مهارت‌های حرفه‌ای و مهارت‌های زندگی هر دو مهم است و باید آموزش و پرورش از هردو نهایت استفاده را ببرد ولی آنچه تجربه شده نشان می‌دهد سال‌ها درس خواندن بچه‌ها در نظام آموزشی ما نه آن‌ها را برای زندگی آماده کرده است و نه برای کار حرفه‌ای و فقط دایره‌ای از محفوظات شان افزایش یافته است. البته ناگفته نماند در سال‌های اخیر آموزش و پرورش برای ایجاد تغییرات گام‌هایی برداشته است.»

باید آموزش و پرورش تمرکزش را روی مهارت‌آموزی بگذارد

بانکی پور با اشاره به اهمیت کارآموزی در دوران نوجوانی برای دانش‌آموزان اظهار کرد: «سال‌ها دانش‌آموزان ما در مسیر دانش عمرشان می‌گذرد اما اگر در کنار این دانش، مهارت‌های فنی و زندگی را هم بیاموزد قطعاً بیشتر و بهتر برای زندگی آماده می‌شوند.»

وی افزود: «آموزش و پرورش ما باید تمرکزش را روی کارآموزی بگذارد. باید بین بخش خصوصی و آموزش و پرورش قرارداد بسته شود و کارگاه‌هایی گذاشته شود و اصناف و دانش آ‌موزان در فرصت یک ماه از تابستان باهم ارتباط مستمر داشته باشند. این مهم باید اصل باشد و البته تحت نظارت آموزش و پرورش باشد. درواقع به جای اینکه تابستان دوباره خانواده بچه‌ها را به کلاس‌های مختلف ببرند باید یک ماه دانش‌آموز موظف باشد به‌عنوان واحد درسی متناسب بامهارتی که آموزش دیده است برود و در کارگاهی کار کند.»

تجربه خوب طرح کاد احیا شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح‌های خوب گذشته آموزش و پرورش برای بالا بردن مهارت شغلی دانش‌آموزان اظهار کرد: «تجربه‌ای هم درگذشته داشتیم که مفید بود و متأسفانه رها شد. حدود 30 سال پیش طرح ‌کاد را داشتیم و دانش‌آموزان هفته‌ای یک روز می‌رفتند و در یک محیطی کار می‌کردند این طرح اگرچه ایراداتی داشت اما در اساس خوب بود.»

مسئله آموزش حرفه‌ای اصل باشد

وی افزود: «در شرایط کنونی هم می‌شود در قالب طرح کاد و هم استفاده از فرصت تابستانی برای مهارت‌آموزی شغلی دانش‌آ‌موزان اقدام کرد. آموزش مهارت حرفه‌ای چه در مدارس و چه در سربازخانه و دانشگاه‌ها باید اصل باشد.»

بانکی‌پور گفت:‌«باید دانش‌آموزی که مهارتی‌آموخته است به‌صورت عملیاتی با صنف مرتبط با همان مهارت همکاری کند تا بعد از مقطع دبیرستان به‌راحتی جذب بازار کار شود. دانش‌آموز بعد از کشف علاقه‌اش همان را متمرکز پیگیری می‌کند و هر تابستان در همان حوزه موردعلاقه‌اش مشغول کار می‌شود و درنهایت بعد از گرفتن دیپلم به‌راحتی می‌تواند کار پیدا کند.»

وی افزود: «با توجه به محدودیت‌هایی که آموزش و پرورش دارد باید دستگاه‌های دیگر به کمکش بیایند و این بین آموزش و پرورش و واحدهای صنفی و کارگاه جا بیافتد و این موضوع خدمتی به صنعت و اصناف هم هست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار