وزیر کشور در سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش:

آموزش و پرورش، کانون خلق دنیای آینده است

پایداری آموزش و پرورش در تقابل با جریان خزنده و نرم غربی و حفظ ارزش‌ها جای قدردانی دارد/ جوانان امروز ما شعارهای انقلابی را قوی‌تر سر می‌دهند

تهران (پانا) - وزیر کشور، مجموعه آموزش و پرورش را کانون خلق دنیای آینده دانست و از پایداری این مجموعه در تقابل با جریان خزنده و نرم غربی و حفظ ارزش‌ها قدردانی کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۳۳۴۲
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش، کانون خلق دنیای آینده است

احمد وحیدی صبح امروز در سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور اظهار کرد: راه خروج از گمراهی و تاریکی، راه ورود به دنیای روشن و نورانی و مسیر برون‌رفت از هر عقب‌ماندگی، تزکیه است.

وی افزود: تزکیه و تعلیم این مقدار در مکتب ما مهم و ارزشمند است و حتی رسالت انبیا و اولیا محسوب می‌شود و امروز نیز در کشور ما در اولویت نظام آموزش و پرورش قرار دارد.

وحیدی تصریح کرد: هر آموزش و هر پرورشی از این کانال می گذرد. در نظام تعلیم و تربیت همه چیز به آموزش و‌ پرورش کمک می کند اگر درست نگاه کنیم در یک نگاه گسترده در می یابیم عالم، آن چیزی است که به علم ما تعلق دارد و عالم وجود علمی است که شناخت آن وظیفه دائمی همه است.

وی اضافه کرد: نظام آموزش و پرورش یک نظام هستی شناسانه‌ای است که با عمق در آن، شناخت عمیق و پرورش مطلوب را پیدا می کنیم و در قالب ساختاری نیز نظام آموزش و پرورش امروزه مطرح است.

وزیر کشور با طرح این سوال که چرا این موضوع مهم است؟ گفت: در مکاتب مختلف، این امر متفاوت است در الگوی توسعه محورهای مختلفی را در مکاتب مختلف به عنوان محور توسعه می شناسند در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که از سوی رهبر حکیم و فرزانه دنبال شد و در مراحل نهایی قرار گرفت، طبیعتا محور توسعه اسلام است.

وی ادامه داد: وقتی که در الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، اسلام محور است و محور توسعه سرمایه انسانی است معلوم می شود آینده از معبر این نظام ها می گذرد و به تعبیر دیگر کانون خلق دنیای آینده آموزش و پرورش است.

وحیدی با بیان این که آینده از مسیر آنچه که شما می سازید عبور می کند عنوان کرد: از نظر من باید نظام آموزش و پرورش یک نظام یکپارچه باشد. مدتی پیش مهدکودک ها را به آموزش و پرورش وصل کردند که تصمیم درستی بود وقتی ما علم را در کوچکی به مانند نقش در حجر می دانیم طبیعی است که مهدکودک مقدمه آموزش و پرورش بشود.

آینده کشور به کار امروز آموزش و پرورش وابسته است

وی گفت: آینده فردای کشور به کاری وابسته است که امروز در آموزش و پرورش انجام می شود نه تنها فردای کشور ما بلکه فردای دنیا، زیرا جمهوری اسلامی ایران سازنده آینده دنیاست. این دو جریان مهم امروز در کشاکش و تلاش برای ساختن آینده دنیا هستند؛ آینده ای که جمهوری اسلامی دنبال می کند و برگرفته از ارزش ها و سعادت بشری است و آینده ای که تمدن غرب دنبال می کند.

عضو کابینه دولت مردمی اظهار کرد: پرورش نسلی که امروز در اختیار شماست، مسئولیت و رسالت های بسیار سنگینی را برعهده آموزش و پرورش می گذارد و این خود به تنهایی حکایت از این دارد که چقدر این جایگاه مهم است به همین دلیل هرچه در آموزش و پرورش هزینه شود سرمایه گذاری است اما برای رفتن به این سمت و تحقق این هدف متعالی دائما به بروزرسانی نیاز داریم سند تحول بنیادین که مطالبه رهبر عزیزمان است نیز مبین این نیاز است.

وی عنوان کرد: این تحول بنیادین در قالب یک سند فاخر رسمی وجود دارد در این تحول بنیادین آنچه که خروجی آن است، این است که شما انسان های آینده ما را انسان های دانا، مومن، بانشاط، تحول گرا، قوی، روشن بین و با اراده تربیت کنید. این انتقال نسلی برعهده آموزش و پرورش است.

جوانان امروز ما شعارهای انقلابی را قوی‌تر سر می‌دهند

وحیدی اظهار کرد: برخی تلاش کردند وانمود کنند که، راه نسل امروز انقلاب از نسل دیروز جدا شده و شکاف نسلی اتفاق افتاده است اما این حرف، صحیح نیست زیرا جوانان ما امروز در صحنه، همان شعارهای اول انقلاب را بلکه قوی تر، سر می دهند.

وی افزود: القای مفاهیم روشن فکرانه و البته غیر صحیح در این مورد خاص، نباید ما را تحت تاثیر قرار دهد و مسیر تعالی، رشد و تکامل نسل آینده را جدا کند. امروز نسل ما نسلی قوی، با اراده، مومن، دانا، انقلابی، سراز پا نشناخته در تمام حوزه ها هستند این نسل پرورش یافته در دامان انقلاب اسلامی است و آموزش و پرورش در این حوزه بسیار نقش آفرین بوده، هست و باید باشد.

وزیر کشور گفت: حضرت امام (ره) درباره کارخانه آدم سازی صحبت کردند این کارخانه همین نظام آموزش و پرورش است شخصیت های برجسته انقلابی ما اول معلم بودند و بعداً عناوین دیگر داشتند. امام (ره) نیز معلم بزرگی بود که تاریخ را تغییر داد و به ریل اصلی برگرداند رهبر فرزانه معلمی هستند که آموزه های ایشان در هر انسانی دیده می شود.

وی ادامه داد: نظام آموزش و پرورش می تواند مفتخر باشد به اینکه رهبران ما همه از جنس معلمان هستند در کدام کشور دیگر این موضوع را داریم که رهبرانشان معلمان بشریت هستند، این افتخار بزرگی است.

عضو کابینه دولت مردمی افزود: کشورهای غربی به دنبال این هستند که ملت ما را دچار آسیب کنند لذا یک محل هجوم دشمن، جوانان ما است محلی که تلاش دارند آسیب های اجتماعی را از مسیر مدارس شکل دهند لذا تلاش های وافری امروز در جریان است که این مسیر انسان ساز را از اجرای ماموریت بلند خود بازدارد.

تقدیر از آموزش و پرورش به واسطه تقابل با جریان خزنده و نرم غربی

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش ما دارای انسان های بلند نظر، فکور و عاقلی است که اجازه نمی دهد این اتفاق بیافتد. از پایداری شما عزیزان برای حفظ ارزش ها و مقابله با جریان خزنده نرم وارداتی از سوی الگوهای غربی تشکر می کنم.

وحیدی اضافه کرد: جنگ نرم و ورود به ذهن ها پیچیده تر از سایر جنگ هاست لذا همه باید بیش از پیش به نحوه رویارویی با این جنگ مجهز باشند وظیفه شما آموختن و پرورش است. این ملاک قدرت ماست اگر با چنین نسلی حرکت روبه جلو داشته باشیم اقتدار ما تحمیل شده است اقتدار ایران از مسیر تربیت این نسل می گذرد.

وی گفت: مهم ترین جبهه ای که باید شکل بگیرد و مستحکم باشد جبهه ای است که شما شکل می دهید بدون تردید بین آموزش و پرورش و وزارت کشور، آموزش و پرورش را انتخاب می کنم زیرا پایه و اساس قدرت را می سازد البته دولت سیزدهم نیز مفتخر است یکی از آن معلمان سکان دولت را به عهده دارد.

وزیر کشور تصریح کرد: فردی انقلابی، روشن بین و جهادی در رأس آموزش و پرورش است که کمک ها را دنبال می کند به هرحال ما در آستانه تحولی که پیش داریم نقش ما یک نقش بسیار مهم و بی بدیلی است لذا در جامعه معلمان این نشاط، تعهد و مسئولیت پذیری بسیار مهم است.

آنچه مهم تر است تفکر و ژرف اندیشی است

وی افزود: برخی نگران هستند که ممکن است در برخی از جاها سطح سواد افول پیدا کرده باشد با طراحی امروز در آموزش و پرورش برای این که این کار در یک تراز بالایی حفظ شود این موضوع مدیریت خواهد شد. مهم تفکر و ژرف اندیشی و ایجاد پرسش و پاسخ به آن است دنیای محفوظات گذشته است و آنچه مهم تر است تفکر و ژرف اندیشی است.

عضو کابینه دولت مردمی گفت: سرمایه اجتماعی مهم است اینکه سرمایه اجتماعی باید مرتبا توسعه پیدا کند و از مسیر نظام آموزش و پرورش توسعه بیابد، اهمیت دارد. وحدت و یکپارچگی می تواند از کارکردهای نظام آموزش و پرورش باشد اینکه جوانان ما جغرافیا و تاریخ را به‌ خوبی بشناسند اهمیت دارد.

آمادگی استانداران برای تعامل و مساعدت با آموزش و پرورش

وی اذعان کرد: استانداران آمادگی مساعدت و همراهی با آموزش و پرورش را دارند تا در یک تعامل نزدیک با بسیج ظرفیت های استان ها مسائل آموزش و پرورش حل و فصل شود.

وحیدی ادامه داد: امروز صف بندی های جهانی در حوزه های مختلف نیاز مبرم به حضور فعال همه جوانان را می طلبد اینکه جوانان با درک عمیق از شرایط اقتصادی یاد بگیرند که رشد و توسعه اقتصادی کشور از مسیر تعاملات جدی آنان با جامعه کارآفرین می گذرد بسیار مهم است.

وی در پایان اظهار کرد: نقش آفرینی شما در خارج از مدارس نیز موثر است باید این امر ساماندهی شود تا در سایر محیط ها نیز به حل مسائل کمک کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار