دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر؛

۲۴ سال؛ میانگین «سن اعتیاد» در کشور؛ کارگاه‌های تولید «شیشه» کاهش یافت

تهران (پانا) - دبیرکل ستاد مبارزه گفت میانگین سن معتادان است، حدود ۲۴ سال است.

کد مطلب: ۱۳۰۲۸۲۲
لینک کوتاه کپی شد
۲۴ سال؛ میانگین «سن اعتیاد» در کشور؛ کارگاه‌های تولید «شیشه» کاهش یافت

سردار اسکندر مومنی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: ستاد، سه رویکرد اساسی را در ستاد مبارزه با مواد مخدر دنبال می‌کند که مردمی سازی و مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت خیرین در امور مربوط به حوزه مواد مخدر، استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و علمی کردن اقدامات و فرآیندها و موضوع سوم تقدم اصل پیشگیری با اولویت آموزش و پرورش؛ سه رویکردی است که در ستاد مبارزه با مواد مخدر دنبال می شود و تمام اقدامات و برنامه‌ها حول این سه رویکرد می‌چرخد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به افزایش مواد مخدر صنعتی گفت: اتفاق مهم دیگری که در دهه اخیر افتاده، با حمایت آمریکایی‌ها تولید مواد مخدر صنعتی افزایش یافته و به تعداد لابراتوارها اضافه شده است. مواد مخدر صنعتی نیاز به سه موضوع مواد اولیه، فناوری و دانش لازم دارد که این در اختیار افغانستان قرار گرفت. مواد مخدر صنعتی یک بلای خانمان سوز است، بنابراین گریزی نداریم جز اینکه پیشگیری را در اولویت خود قرار دهیم.

میانگین سن اعتیاد معتادان ۲۴ سال است

وی درباره سن اعتیاد نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: گاهی گفته می‌شود که سن اعتیاد کاهش یافته است. ممکن است سن شروع مصرف فردی به پایین‌تر از ۱۰ سال هم برسد اما سن اعتیاد در کشور که میانگین سن معتادان است، حدود ۲۴ سال است. در چند سال پیش با اقدامات پیشگیرانه و طرح یاریگران زندگی آهنگ کاهش سن متوقف شده است. سن اعتیاد معدل مجموع معتادان است که در کشور ۲۴ سال و در دنیا ۱۹ سال است.

مومنی در ادامه گفت: در منطقه ۹۰ درصد کشفیات تریاک جهان، ۴۸ درصد کشفیات مورفین جهان و ۲۶ درصد کشفیات هرویین جهان مربوط به ایران است؛ این آمار رسمی سازمان ملل است. این موضوع نشان می‌دهد که ایران چه اقدامات گسترده ای انجام می‌دهد.

وی درباره نگهداری از معتادان نیز گفت:‌در یک سال گذشته ۱۳ مرکز و اردوگاه نگهداری، درمان و مهارت آموزی معتادان با ظرفیت ۹۰۰۰ نفری در کشور راه اندازی شد که از این میزان ۶ مرکز مربوط به تهران است. در مجموع حدود ۴۸ درصد افزایش ظرفیت نگهداری و درمان معتادان در یک سال گذشته داشتیم.

به گفته مومنی، در سال گذشته ضربه به بنیان‌های مالی داشتیم که افزایش حدود ۴۰ درصدی نسبت به سال ماقبل خود دارد.

افزایش کارگاه‌های تولید مخدرهای صنعتی و شیشه در افغانستان

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از مهمترین چالش‌های ایران را افزایش کارگاه‌های تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان عنوان کرد و گفت: مواد اولیه آن پیش سازها هستند. پیش سازها مواد شیمیایی هستند که به خودی خود ممنوعیت ندارد. در بسیاری از صنایع شیمیایی و پتروشیمی کاربرد دارد، اما ماده اولیه تشکیل و تولید مواد مخدر صنعتی پیش سازها هستند. در دهه اخیر شاهد هستیم که پیش سازها از سوی کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی به افغانستان صادر و در آنجا تبدیل به شیشه می‌شود. البته جلساتی با سازمان ملل و کشورهای اتحادیه اروپا داشتیم و تفاهم نامه‌ای را با رئیس unodc در وین تبادل کردیم که پیش سازها به صورت رسمی مورد کنترل قرار گیرند و اقدامات همه جانبه‌ای را انجام دادند.

مومنی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره زیاد شدن آشپزخانه‌های تولید مواد مخدر صنعتی در کشور گفت: با اقدامات خوبی که در سال‌های گذشته صورت گرفت و زحمات نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و دستگاه اطلاعاتی، ضربات سختی به همان تعداد محدود کارگاه‌های تولید شیشه در کشور زدند که به حداقل خود رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار