رئیس دانشگاه تهران:

۸۰۰۰ واحد مسکونی برای کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه تهران ایجاد می‌شود

۸۶۸ دانشجوی خارجی در دانشگاه تهران تحصیل می‌کنند/ سالانه ۲ هزار دانشجوی غیر ایرانی جذب خواهد شد/ ۱۰۰۰ واحد خوابگاه متاهلی ایجاد می‌شود

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه تهران اعلام کرد که اکنون ۸۶۸ دانشجوی خارجی از کشورهای افغانستان و عراق در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

کد مطلب: ۱۳۰۲۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد
۸۰۰۰ واحد مسکونی برای کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه تهران ایجاد می‌شود

محمد مقیمی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران که به منظور تشریح گزارش عملکرد یکساله در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین شعار دانشگاه تهران است و لازمه جهاد علمی عقلانیت، معنویت و عمل‌گرایی است.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه علم را باید به محیط اجتماع آورد، گفت: مردم اعتماد زیادی به دانشگاهیان دارند هرچند که طی سال‌های اخیر این اعتماد کمتر شده چرا که مردم کمتر نخبه‌ها را در کنار خود و در حال حل مشکلات خود می‌بینند. باید دانشمندان و اساتید را به صحنه اجتماع بیاوریم تا مردم حس کنند که علم می‌تواند مشکلات آنها را برطرف کند. در این راستا یکی از برنامه‌های دانشگاه تهران این است که منطقه‌ای را براساس الگوی تمدن‌سازی سلامی به سامان برسانیم.

مقیمی تصریح کرد: با سازمان فنی و حرفه‌ای هماهنگ کرده‌ایم و منطقه ای در اشتهارد که ۵ دقیقه با دو شهرک صنعتی راه دارد درنظر گرفته شده تا دانشجویان در آنها مستقر شوو که مهارت های کارآفرینی و فرهنگی را بهتر بیامورزند.

رئیس دانشگاه تهران درخصوص جذب دانشجوی خارجی در این دانشگاه گفت: اکنون ۸۶۸ دانشجوی خارجی در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل هستند که از کشورهای افغانستان و عراق هستند. این تعداد خیلی کم است و در برنامه داریم که سالانه ۲ هزار دانشجو را جذب کنیم.

مقیمی در ادامه بااشاره به همکاری این دانشگاه با شهرداری تهران اظهار کرد: طرح جامعی برای بهره‌برداری از دارایی‌های دانشگاه تهران با همکاری شهرداری درنظر گرفته شده است. مسکن اعضای هیات علمی در فضاهایی از دانشگاه تهران که تغییر کاربری داده شده، در دستور کار است. دو زمین داریم که یکی از آن در انتهای خیابان کارگر شمالی و بالای موسسه ژئوفیزیک قرار دارد و دیگری مجموعه زمین‌هایی است که در پونک و جنب دانشگاه آزاد و همچنین کرج قرار دارد. در این راستا ایجاد ۸ هزار واحد مسکونی برای کارکنان و اعضای هیات علمی را در چشم‌انداز ۴ ساله محقق خواهیم کرد.

به گفته وی، ایجاد ۱۰۰۰ واحد خوابگاه متاهلی نیز در دستور کار است و ظرفیتی حدود ۲ میلیارد یورو برای ساخت خوابگاه متاهلی اختصاص می‌یابد.

مقیمی در ادامه با اشاره به گرنت برای اساتید خارجی گفت: بر این اساس مقداری از آورده‌ مالی که با حضور دانشجوی خارجی صورت می‌پذیرد به اساتید اختصاص یابد. در عین حال هدف ما حفظ نخبگان است و تاکید بر مهاجرت معکوس داریم و تلاش می‌کنیم منابع و امکانات لازم را برای حفظ آنها به وجود آوریم و توجه ویژه به جایگاه و شان آنها داشته باشیم.

حل مشکلات فرسودگی ساختمان‌های دانشگاه در دستور کار

وی با اشاره به ساختمان‌های فرسوده دانشگاه تهران گفت: تقریبا اکثر ساختمان‌های این دانشگاه مشکل فرسودگی دارند، اگر قرار باشد دارایی های موجود را نگه داریم، نیارمند سالانه هزار میلیارد تومان بودجه هستیم تا وضعیت موجود را حفظ کنیم.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به بودجه بسیار ناچیز مقاوم سازی دانشگاه تهران، گفت: برای مقاوم سازی ساختمان‌های دانشگاه تهران راهکارهای دیگری از سوی سازمان سرمایه گذاری درنظر گرفته‌ایم، ما در نقاط مختلف کشور ساختمان داریم و برای نگهداری آنها برنامه‌ریزی‌هایی هم درنظر گرفته‌ایم.

ایجاد مهدکودک در دانشگاه تهران توسط خیرین

مقیمی از ساخت مهدکودک دانشگاه تهران توسط خیرین خبر داد و گفت: این مهدکودک با استانداردهای دانشگاه تهران خواهد بود.

وی در ادامه درخصوص حواشی ایجاد شده در موسسه لغت‌نامه دهخدا توضیح داد: عملکرد قبلی این موسسه عملکرد مطلوبی نبود و به همین دلیل تغییراتی صورت پذیرفته است. چند کارمند که حس مالکیت نسبت به این موسسه دارند حاشیه‌هایی ایجاد کردند که در حال بررسی هستیم. موسسه دهخدا دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای است و هیچ یک از استادان همکار با این موسسه، آنجا را ترک نکرده است. این موسسه و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی علاوه بر کار کردن بر روی لغت‌نامه، باید بحث اجتماعی شدن علم و ترویج زبان فارسی در کشور را نیز دنبال کند.

به گفته رئیس دانشگاه تهران، دانشگاه‌ها نیازمند استقلال مالی هستند که باید در برنامه هفتم دیده شود.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به افزایش رتبه بین المللی این دانشگاه از ۳۹۶ به ۲۹۵، گفت: یکی از دلایل این جهش دسترسی آزاد به اطلاعات و میزان مراجعه به مقالات علمی این دانشگاه بود. در عین حال درصد زیادی از پایان نامه ها در کتابخانه ها می‌مانند، بر همین اساس رابطه ساختاری بین معاونت پژوهشی و پارک علم و فناوری را افزایش دادیم و خواستار بررسی و اجرایی کردن پایان نامه ها در عرصه کسب و کار شدیم. طرحی در دستور کار است که براساس آن در پایان‌نامه ها به خروجی ها که مقاله و کسب و کار است توجه می‌شود که بر این اساس داده‌ها به پارک علم و فناوری ارایه و در صورت لزوم فضای لازم برای اجرایی کردن دستاوردها به دانشجو داده می‌شود.

کمبود بودجه دانشگاه تهران

مقیمی با بیان اینکه بودجه دانشگاه تهران بسیار کم است و حتی در حد پرداخت حقوق نیست، بیان کرد که کمتر از ۲۰ درصد از بودجه تغذیه دانشجویان توسط دولت پرداخت می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار