مسوول سازمان دانش‌آموزی آباده:

تربیت اجتماعی دانش‌آموزان، مهمترین رسالت خبرگزاری پانا است

آباده (پانا) -مسوول سازمان دانش‌آموزی آباده تاکید کرد تربیت اجتماعی دانش‌آموزان، مهمترین رسالت خبرگزاری پانا است.

کد مطلب: ۱۳۰۱۴۶۸
لینک کوتاه کپی شد
تربیت اجتماعی دانش‌آموزان، مهمترین رسالت خبرگزاری پانا است

در بیست و سومین روز از دومین ماه گرم سال، مدرسه 22بهمن دوره اول میزبان نفس‌های گرم دانش‌آموزانی بود که عشق به نوشتن در وجودشان موج می‌زد، بیشتر دانش‌آموزان سن و سال کمی داشتند اما انگار فرایند تربیت اجتماعی کار خودش را کرده بود، دانش‌آموزی که در سن کم دغدغه از مردم نوشتن دارد و برایش نیازها و احتیاجات مردم مهم است، حقیقتا آینده‌ای روشن را برای کشور رقم می‌زند، همانگونه که در گفت‌وگوی پانا با مسوول سازمان دانش‌آموزی آباده تربیت اجتماعی جز اولین و مهمترین دغدغه‌های پانا نام برده شد.

قاسم خلیفه با اشاره به برگزاری آزمون استانی و حضور دانش‌آموز خبرنگاران شهرستان در این آزمون، فعالیت دانش‌آموزان در خبرگزاری پانا را عامل مهمی برای رشد اجتماعی دانش‌آموزان دانست و گفت: تربیت اجتماعی و رشد شخصیتی از اهداف مهم سند تحول بنیادین است که در خبرگزاری پانا این امر مهم به خوبی اجرا می‌شود. دانش‌آموزان با مصاحبه با اشخاص متعدد، مهارت سخن‌گویی را کسب کرده و با نیازها و دغدغه‌های مردم جامعه آشنا می‌شوند، طبیعتا دوست دارند که این مشکلات را بنویسند، پس با مطالعه و تکرار و تمرین نوشتن، شروع می‌کنند و همین تکرارها و تمرین‌های نوشتن است که در کنار استعداد ذاتی نوشتن، آنها را به نویسندگانی ماهر تبدیل می‌کند.

به تدریج که در نوشتن خبر دارای مهارت شدند، روحیه حق‌طلبی آنان را به انتقاد از عملکردهای ضعیف و مشکلات جامعه تشویق می‌کند و در صدد رفع مشکلات برمی‌آیند و همین پستی و بلندی‌های این راه طولانی است که از آنان یک شهروند اجتماعی خواهد ساخت و تمام جوامع به این چنین شهروندان و دانش‌آموزانی نیاز دارد.

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش آباده در ادامه افزود: در آموزش‌های پانا به دانش‌آموزان یاد می‌دهیم تا از کنار هر مطلبی به راحتی عبور نکرده و با استفاده از بکارگیری تمام حواس پنجگانه به یادگیری عمیق برسند، در عصر اطلاعات لازم است تا دانش‌آموزان با درک شرایط به انواع آگاهی‌‌های رسانه‌ای دست پیدا کرده و با استفاده درست از فرصت‌ها برای رشد اجتماعی خود بکوشند.

اما حال و هوای دانش‌آموزان هم در این روز دیدن داشت، دانش‌آموزانی که در گوشه و کنار مدرسه یا تک تک و یا باهم جزوات را مرور می‌کردند.

جزواتی که از هفته‌های قبل توسط پی دی اف از استان ارسال شده و از دانش‌آموزان خواسته شده بود تا با مطالعه دقیق آنها در جلسه آزمون حاضر باشند. دانش‌آموزانی که از سال قبل با شرکت در دوره خبرنویسی حالا به مرحله‌‌ای رسیده بودند که بتوانند در چنین آزمونی شرکت کنند و به مراحل تخصصی خبرنویسی راه پیدا کنند.

در بدو ورود آوا صبوری با دستانی پر از جزوه و یک شاخه گل سرخ به استقبالم آمد. با ورق زدن جزوات فهمیدم که چقدر مطالعه داشته و حتی با کمک مادرش نمونه سوال هم نوشته است. با او گرم صحبت شدم، می‌گفت وقتی جزوات را خوانده علاقه‌اش به نوشتن بیشتر شده و حالا راحت‌تر می‌تواند بنویسد، مفهوم خیلی از کلمات را یاد گرفته و بهتر مطالب را درک می‌کند او از آرزوهایش می‌گفت و اینکه دوست دارد یک خبرنگار بی‌عیب و نقص باشد، دوست دارد آنقدر کارهایش بدرخشد تا روزی به چشم رهبر عزیزمان بیاید و ایشان او را به حضور بپذیرند. حالا می‌فهمیدم در پس این‌همه تلاش این دانش‌آموز 10ساله چه عشقی نهفته است و حقیقتا این آرزوی بزرگ چقدر باعث موفقیتش می‌شود.

پیام‌های مکرر سردبیر خبرگزاری پانا در استان مبنی بر اهمیت اطلاع‌رسانی به موقع به دانش‌آموزان، در اختیار گذاشتن رمز عبور برای آزمون، تشویق به مطالعه جزوات و ده‌ها پیام دیگر، نشان‌دهنده پراهمیت بودن این دوره بود و دانش‌آموزان به خوبی متوجه این مهم بودند، برای همین مکرر می‌خواستند تا پیامشان را به سردبیر برسانیم.

در کنار حیاط مدرسه دانش‌آموزی را دیدم که از شدت استرس صورتش سفید شده بود، زهرا پاکویی بعد از معرفی خودش گفت: خانم نمی‌دانید چه عشقی به خبرنگاری و نوشتن دارم، اگر امروز آزمونم را خوب ندادم لطفا به سردبیر بگویید من شما و خبرگزاری را خیلی دوست دارم و خواهش می‌کنم اجازه دهید در اینجا بمانم، قول می‌دهم آنقدر تلاش کنم تا روزی بهترین خبرنگار شوم.

از صداقت کودکانه این بچه‌ها اشکم جاری شد، نیم ساعت به آزمون مانده بود، زنگ مدرسه زده شد و همگی به طرف نمازخانه به راه افتادیم، بچه‌ها به نوبت روی صندلی‌ها نشستند، توضیحات لازم داده شد و آزمون سر ساعت شروع شد.

از استرس دانش‌آموزان مقطع ابتدایی که خیلی زود برطرف شد و مفهوم بعضی از کلماتی که نمی‌دانستند و باید برایشان توضیح می‌دادیم که گذشت، مهم این بود که بعد از پایان آزمون بیشتر چهره‌ها خندان بود و با رضایت جلسه را ترک کردند.

سید سینا هاشمی، دانش‌آموز خبرنگار پایه دهم که تقریبا به تمامی سوالات با دقت و درست جواب داده بود در مورد آزمون به پانا گفت: آزمون خبرنویسی بسیار متفاوت و جالبی بود چرا که سوالات بسیار متنوع و دقیق بیان شده بود و تنها کسانی قادر به پاسخگویی بودند که به طور جدی مطالب را مطالعه کرده بودند. این آزمون نشان‌دهنده‌ حرکت به سوی یک دوره جدید و رسمی در خبرگزاری پانا است و نشانه ارتقا به سطح دیگری از خبرنویسی است.

ریحانه عرب‌شیبانی در حالی که کفشهایش را می‌پوشید، با ذوق زیاد گفت: این اولین آزمونی بود که من در آن با کلمه نمره منفی آشنا شدم و خیلی برایم جالب بود، در این آزمون من تجربیات زیادی را کسب کردم.

شروع و پایان هر آزمونی نتیجه تلاش شبانه‌روزی کسانی است که شمع وجودشان عاشقانه برای فرزندان این مرزو بوم می‌تپد و قطعا زحمات مربیان و مسوولان دلسوز سازمان‌های دانش‌آموزی سراسر استان فارس و خبرگزاری پانا در استان نتایج خوبی خواهد داد و به زودی شاهد درخشش استعدادهای بالقوه این دانش‌آموزان از گوشه گوشه این استان پهناور در زمینه خبرنگاری خواهد بود.

آزمون تمام شد و دانش‌آموزان با لبی خندان بازگشتند، ولی آنچه مهم است این نکته است که با خواندن چند جزوه و شرکت در کلاس به تنهایی، کسی خبرنگار نمی‌شود باید با تلاش و کوشش در این راه پر پیچ و خم قدم گذاشت و البته، تجارب کسب شده در این آزمون می‌تواند راهگشای دانش‌آموزانی باشد که با تکیه بر استعداد ذاتی و تلاش خود و استفاده از فرصت‌ها و شرکت در دوره‌های مختلف خبرنویسی قدم در مسیر خبرنگاری می‌گذارند.

گزارش: صدیقه جنتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار