رئیس شورای شهر تهران:

ماجرای پاوه، توطئه‌ای بود تا ایران را ایرانستان کنند

تهران (پانا) - رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه 26 مردادماه مصادف است با حوادث پاوه که در سال 58 رخ داد، گفت در این ماجرا توطئه بزرگی تنظیم شده بود که ایران را ایرانستان کرده و کردستان را از ایران جدا کنند.

کد مطلب: ۱۳۰۱۳۲۲
لینک کوتاه کپی شد
ماجرای پاوه، توطئه‌ای بود تا ایران را ایرانستان کنند

مهدی چمران، رئیس شورا در هشتاد و پنجمین جلسه شورا، در سخنان مقدماتی خود ضمن سلام و درود به روان شهید همدانی اظهار داشت: امروز 23 مرداد مصادف با سالروز مقاومت اسلامی است که هم اکنون جایگاه بسیار ویژه ای در دنیای اسلام و به طور کلی دنیای کنونی دارد. مقاومت اسلامی امروز فقط در ایران نیست، بلکه به هم پیوسته است و شامل عراق و لبنان و سوریه و فلسطین اشغالی و یمن می شود و انشالله کشورهای دیگر هم اضافه خواهند شد. این کشورها نه تنها در برابر اسرائیل جبار، بلکه در برابر دنیای استکبار ایستادند.

او افزود: مقاومت اسلامی از ایران اسلامی آغاز شد و کشورهای دیگر را در بر گرفت و امروز جایگاه والایی در دنیای کنونی دارد. آنچنان که دیدیم در غزه چه گذشت و اشغالگران قدس بیش از سه روز نتوانستند در برابر مقاومت اسلامی بایستند و با اینکه خودشان آتش را افروخته بودند، خودشان نیز به دنبال آتش بس رفتند.

چمران با اشاره به روز 26 مرداد، سالروز بازگشت آزادگان به میهن بیان داشت: پس از حوادثی که درعراق رخ داد و حملاتی که به صدام شد، او مجبور شد که آزادگان کشورمان را به میهنمان بازگرداند و لذا با توافقاتی که صورت گرفت، چنین روزی آغاز بازگشت آزادگان شد و ما این روز را بزرگ می داریم چراکه یادآور خاطره مرحوم حجت الاسلام ابوترابی که مدیریت آزادگان را در اسارت به عهده داشت و انشاالله که همه آزادگان ما با شهدا و سرور شهیدان محشور باشند.

همچنین مهدی چمران با بیان اینکه 26 مردادماه مصادف است با حوادث پاوه که در سال 58 رخ داد، اظهار داشت: در این ماجرا توطئه بزرگی تنظیم شده بود که ایران را ایرانستان کرده و کردستان را از ایران جدا کنند و برای خودشان حکومت های مستقلی درست کنند که توسط احزاب چپ کمونیستی اداره می شدند و تاکتیک ایشان چنین بود که جمع شده و به شهری حمله کرده و آن را تسخیر کرده و به شهر دیگری می رفتند. اما پاوه به واسطه پاسداران کرد محلی و پاسدارانی که از شهرهای دیگر رفته بودند که کلا به 50 نفر هم نمی رسیدند، مقاومت جانانه ای کرد.

او افزود: ایشان در شرایط سختی بودند و آب و غذا نداشتند و یک هلیکوپتر برای ایشان نان و خرما می برد که همان نیز سقوط کرد. شهید چمران که از طرف حکومت مرکز یبه پاوه رفتند، در آن شب هولناک آماده شهادت شدند و آن شب را شب آخر زندگی خود دانستند، اما حضرت امام دستور مهمی دادند و گفتند که نیروهای مسلح از هر جایی خود را به پاوه رسانده و جریان پاوه را خاتمه دهند و این فرمان آنچنان قدرت آفرین بود که قبل از اینکه نیروی کمکی به پاوه برسد، همان نیروهای زخمی فاقد مهمات، توانستند تپه های بلند اطراف پاوه را از دست احزاب چپ و نیروهای مزدور عراقی ایشان آزاد کنند و تا قبل از ظهر که نیروهای کمکی برسند پاوه آزاد شد و نیروهای کمکی به سمت نوسود و مریوان پیشروی کرده و خود را در ظرف 15 روز به سردشت رسانیدند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: کشورهای دیگر آماده بودند که استقلال کردستان را به رسمیت بشناسند که اما نقشه ایشان ناکام ماند.

او همچنین با بیان اینکه شهدای پاوه به ویژه شهید اصغر وصالی را گرامی می داریم، درخصوص ایشان خاطرشنان کرد: تا آنجا که به خاطر دارم ایشان در اولین تاسوعا یا عاشورای سال 60 به شهادت رسید.

چمران در ادامه گفت: روز جمعه سالگرد کودتای ننگین 28 مرداد 1332 است که همیشه از آن به عنوان یک تجربه تلخ یاد می‎ کنم که نشان داد اگر اتحاد داخلی خود را به هم زده و به اختلافات دامن بزنیم، به اینجا می رسم که آمریکا با مبلغ ناچیزی کودتا می کند و عده ای با ضرب و شتم به خانه مصدق و ایستگاه رادیو حمله کرده و کودتایی به راه انداختند که خودشان هم باورشان نمی شد که بتوانند موفق شوند و این موضوع محصول بحثی بود که میان دکتر مصدق و آیت الله کاشانی رخ داد و بدین ترتیب آمریکا یک دولت ملی را سرنگون کرد و شاه را به قدرت بازگرداند که تا سال 57 حکومت او ادامه داشت.

چمران درخصوص شهید همدانی نیز اظهار داشت: موجب تعجب است که یک عقب مانده ذهنی بازمانده از دوران های عجیب و غریب به شهید همدانی که در هشت سال دفاع مقدس جنگید و از حرم دفاع کرد، حمله کرده و از داعش حمایت می کند. اگر دفاع شهدایی مثل شهید همدانی و شهید حاج قاسم سلیمانی در سوریه نبود، معلوم نبود که داعش در منطقه چه می کرد. این گونه تاختن به یک شهید باعث تاسف و تعجب است و باید فاتح انسانیت را در این چنین افرادی خواند.

او در پایان گفت: یاد و خاطره شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید همدانی و سایر شهدای مدافع حرم که در مظلومیت و در غربت به شهادت رسیدند گرامی داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار