معاون محیط زیست اصفهان:

سیلاب کمتر از یک درصد نیاز آبی سالانه گاوخونی را تأمین کرد

اصفهان (پانا) -معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت در پی سیلاب‌های اخیر حدود ۱۰هزار مترمکعب آب به گاوخونی رسید که این میزان یک درصد نیاز آبی سالانه تالاب است.

کد مطلب: ۱۲۹۷۴۵۹
لینک کوتاه کپی شد
سیلاب کمتر از یک درصد نیاز آبی سالانه گاوخونی را تأمین کرد

به گزارش روابط عمومی سازمان محیط زیست اصفهان، حسین اکبری با بیان اینکه سهم تالاب بین المللی گاوخونی از بارندگی‌های اخیر ششم تا هفتم مردادماه ۱۴۰۱ بسیار ناچیز بوده است، اظهار کرد: هیچ سیلاب و روان آبی از شاخه زاینده رود و در محل ایستگاه هیدرومتری شاخ کنار وارد تالاب بین المللی گاوخونی نشده است.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس پایش‌های میدانی، مقدار کمی روان‌آب از سمت گردنه ملا احمد نائین و از طریق آبراهه مجاور کوه سیاه به شمال تالاب وارد شده که موقت و حجم آن بسیار کم بوده و به دلیل نبود امکانات سنجش، تعیین میزان دقیق آن میسر نیست و میزان تخمینی آن حدود ده هزار متر مکعب برآورد می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: علاوه بر آن در روزهای شش و هفتم مرداد ماه، دو سیلاب کوتاه مدت چند ساعته از سمت شرق و ارتفاعات قلعه خرگوشی در استان یزد وارد شرق تالاب شده که به دلیل نبود تجهیزات اندازه گیری، حجم دقیق آن مشخص نیست. از سمت جنوب و از طریق رودخانه موسوم به "واز" آبی از سمت شهرستان ایزدخواست به علت وجود سد به پایین دست سرازیر نشده است مگر اینکه روان‌آبی از آبراهه‌های پایین دست به سمت تالاب جریان یافته باشد که به علت شرایط بسیار صعب‌العبور دسترسی به جنوب تالاب، ورود احتمالی سیلاب و حجم آن مشخص نشده است.

حسین اکبری خاطر نشان کرد: در سطح تالاب گاوخونی نیز متأسفانه هیچگونه بارندگی ثبت و گزارش نشده است. بررسی‌های بیشتر و تکمیلی میدانی برای برآورد احجام وارد شده به تالاب در حال انجام است. ضمن آنکه تصاویر ماهواره‌ای که تا چند روز آینده قابل دسترس خواهد بود، اطلاعات بیشتر و درک بهتری از نمایه‌ها و شاخص‌ها را از میزان سیلاب وارد شده به تالاب از شاخه‌های غیر زاینده رود و زیرحوضه، مشروط به اینکه هوا ابری نباشد، نشان خواهد داد که نتایج آن در هفته آینده مشخص خواهد شد.

وی ابراز کرد: در مجموع بر اساس بررسی‌های اولیه میدانی و اطلاعات دریافتی، میزان آبگیری و یا افزایش رطوبت موقتی و بسیار محدود و لکه‌ای تالاب، ناشی از بارندگی‌های اخیر، کمتر از یک درصد حداقل میزان نیاز آبی سالیانه تالاب، تخمین زده می‌شود که موجب تأخیر در خشک شدن کامل تالاب، با توجه به عدم دریافت حقابه ها و در نتیجه غبار خیزی آن می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار