مخاطرات فرونشست در استان اصفهان ۱۸ برابر سایر نقاط کشور است

اصفهان(پانا) - استاندار اصفهان با بیان اینکه این استان در سال‌های اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفته، گفت مخاطرات فرونشست در استان اصفهان ۱۸ برابر سایر نقاط کشور است و شرایط نگران‌کننده آلودگی هوای استان بسیار قابل توجه است.

کد مطلب: ۱۲۹۷۱۱۸
لینک کوتاه کپی شد
مخاطرات فرونشست در استان اصفهان ۱۸ برابر سایر نقاط کشور است

سیدرضا مرتضوی در یکصد و هفدهمین نشست شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی که با حضور اعضای کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان این که استان اصفهان در کنار همه توانمندی‌ها، شاخص در حوزه منابع انسانی است، اظهار کرد: ظرفیت خوبی در این بخش‌ داریم و همواره تلاش مردم این استان برای دستیابی به توسعه‌ای بهتر مثال‌زدنی است.

وی ادامه داد: اگر به پیشینه انقلاب اسلامی برگردیم، استان اصفهان در جایگاه‌های مختلفی رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است. در ایام دفاع مقدس بیش از 23 هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی شد و از این حیث در کشور اول هستیم. این استان چیزی حدود 12 درصد از شهدا و 12 درصد از جانبازان کشور را به خود اختصاص داده است و این نشان از آن دارد که این مردم به پایداری انقلاب اسلامی وفادار بوده‌اند.

استاندار اصفهان با بیان این موضوع که در اعصار گذشته اصفهان یکی از پایتخت‌های ایران بوده است و به عنوان یک تمدن اسلامی و فرهنگی شناخته می‌شود، تصریح کرد: با وجود این ظرفیت‌ها اما این استان همواره در سال‌های اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفته است، به‌طوری‌که در حال حاضر بخش قابل توجهی از شهرستان‌های استان آب برای مصرف روزانه ندارند و شاید تا 16 ساعت آب در آن مناطق قطع باشد.

وی افزود: در بحث فرونشست نیز برحسب مطالعاتی که توسط دانشگاه علم و صنعت و سازمان زمین شناسی انجام شده است، میزان مخاطرات فرونشست در استان 18 برابر نسبت به سایر نقاط کشور بالاتر است. و به این معنی است که این تمدن در حال آسیب است.

وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر کم‌ترین میزان سرانه مصرف آب را در کشور داریم، بیان کرد: بر اساس مطالعاتی که توسط سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت نیرو انجام گرفته است، میزان مصرف آب در سه استان چهار و محال و بختیاری، اصفهان و یزد 1 و8 دهم میلیارد متر مکعب است درحالی‌که این آمار تنها در استان خوزستان 22 و 6 دهم میلیارد مترمکعب است. به دلیل سوء مدیریت در حوزه آب اکنون بالغ‌بر 10 تا 12 برابر از میزان مصرف آب این سه استان تنها در یک استان مصرف می‌شود و حتی این میزان جوابگوی آن استان نیست.

استاندار اصفهان با بیان این که در بخش صنعت نیز واحدهای تولیدی راکد و تعطیل داریم، اظهار داشت: مشکلات تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی در ایام گذشته حاشیه‌ساز شده و به دلیل تعطیلی این بنگاه‌ها هر روز با تجمعات کارگران روبه‌رو هستیم. اکنون 1700 طرح نیمه‌تمام در استان وجود دارد که 900 طرح آن بالای 60 تا 70 درصد پیشرفت داشته است و به دلیل عدم تأمین مالی پروژه‌ها به بهره‌برداری نرسیده است. در همین‌جا از نمایندگان مجلس در خواس ت داریم تا این موضوع را به طور جدی پیگیری کنند.

وی بیان کرد: اصفهان در کنار زیبایی‌ها و آثار تاریخی که دارد از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد. اگر یک بازدید از اصفهان داشته باشیم این استان با وجود 850 هزار حاشیه‌نشین به اندازه برخی از استان‌های دیگر حاشیه‌نشین دارد. به همین خاطر این مسئله باید ما را به فکر وا دارد و تصمیمات لازم برای آن اتخاذ شود.

مرتضوی اضافه کرد: با تمام کاستی‌هایی که تاکنون وجود داشته است از ابتدای تشکیل دولت تاکنون ده ها جلسه ستاد تسهیل برگزار شده و بیش از 1300 پرونده اقتصادی بررسی شد و نسبت به آن تعیین تکلیف شد تا بتوان برخی از مشکلات را رفع کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار