حمام عمومی متروکه سرلنگا بازسازی شد

عباس آباد (پانا) - حمام عمومی متروکه واقع در روستای سرلنگا شهرستان عباس آباد به همت مردم و مسئولان باز سازی شد.

کد مطلب: ۱۲۹۶۲۱۰
لینک کوتاه کپی شد
حمام عمومی متروکه سرلنگا بازسازی شد

به گفته پیران و اهالی قدیمی روستای سرلنگا حمام عمومی سرلنگا که قدمتی صد ساله دارد، از بیرون به شکل گنبد و از داخل به شکل اتاقک دیده می شود، در سقف آن نیز در گذشته نورگیرهایی برای جبران نبود برق و چراغ تعبیه شده بود.
اهمیت این حمام از آنجایی مشخص می شود که در زمان های قدیم، مردم در خانه هایشان حمام شخصی نداشتند و برای استحمام به حمام‌های عمومی می‌رفتند که معمولا به صورت زیرزمینی ساخته می‌شد.

قسمت ورودی این حمام با چند پله آغاز می شود و بعد از پایین رفتن از پله ها اتاقکی کوچک‌ و حدوداً ۱۰ متری با تخت های چوبی دوطبقه به عنوان محلی برای گذاشتن لباس و کفش مشاهده می شود و در وسط آن حوضی با آب سرد برای شست و شوی دست و پا بعد از استحمام دیده می شود.
این مکان سالنی ۳۰ متری دارای ۴ حوضچه آب گرم دارد و در پشت این حوضچه‌ها نیز یک خزانه آب گرم (آب انبار) قرار دارد؛ در دیواره خزانه پنجره‌ای برای سنجش میزان و دمای آب وجود دارد، وظیفه بررسی آب خزانه نیز به عهده حمامی (مسئول حمام) است.

حمام‌ های این چنینی برای مشکلات پوستی، گرفتگی عضلات، دردمفاصل و... بسیار مفید هستند و کارایی بالاتری نسبت به جکوزی دارند.

در گذشته وقتی کسی وارد حمام می شد بعد از احوال‌پرسی با ریختن یک کاسه آب روی سر یا بر روی شانه به کسی که در حمام بود عرض احترام می کرد.
یکی از رسومی که در این حمام برگزار می شد، مراسم «داماد حمام» بود؛ اقوام داماد، با بر سرگرفتن ۷ مَجمِه (سینی فلزی بزرگ) که شامل: کفش و لباس، شامپو، حوله، صابون و... می شد، داماد را تا حمام همراهی می کردند و پس از استحمام در مسیر حمام تا خانه داماد را به جشن و پایکوبی می پرداختند.

در حال حاضر حمام سرلنگا بعد از چند سال به دست شورا و دهیار این روستا بازسازی و فعال شد و هم‌اکنون مسافران و مردم روستاها و شهرک های مجاور برای استحمام به این حمام می آیند.

این حمام در ساعت های ۸ صبح الی ۴ بعدازظهر برای بانوان واز ۴ بعدازظهر الی ۵ صبح برای آقایان باز است.

دانش‌آموز خبرنگار: حنانه قاسمیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار