اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

تاخت‌وتاز زیرسویه‌های اُمیکرون در کشور

تهران (پانا) - با اوج گرفتن مجدد بیماری کرونا در کشور موارد روزانه ابتلا، بستری و فوتی‌های کرونایی صعودی شده و تعداد شهرهای با وضعیت قرمز کرونا نیز رو به افزایش است.

کد مطلب: ۱۲۹۵۲۲۷
لینک کوتاه کپی شد
تاخت‌وتاز زیرسویه‌های اُمیکرون در کشور

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا در کشور

از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۲۹۶ هزار و ۶۳۵ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۱ هزار و ۵۶۴ نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند و تاکنون ۷ میلیون و ۷۰ هزار و ۳۷۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۶۸۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. این در حالی است که سویه غالب کرونا در کشور زیر سویه‌های اُمیکرون است و در هفته‌ای که سپری شد تعداد موارد ابتلا به این بیماری فقط در یک شبانه‌روز به بیش از 7 هزار نفر افزایش یافت و پس از دو ماه تعداد فوتی‌های روزانه کرونایی نیز به 32 نفر رسید.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون نیز ۶۴ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۱۰۶ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۸۷ هزار و ۲۳۷ نفر دُز دوم و ۲۸ میلیون و ۷۰۲ هزار و ۷۵۳ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. به این ترتیب مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۱ میلیون و ۵۱۴ هزار و ۹۶ دُز رسید.

افزایش شهرهای نارنجی و قرمز کرونایی در کشور

همچنین بر اساس آخرین به روز رسانی ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۴ به ۱۵ و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۱۴ به ۳۵ شهر افزایش یافت. تعداد شهرهای با وضعیت زرد نیز از ۱۴۲ به ۲۰۸ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۲۸۸ به ۱۹۰ شهر رسید. بنابراین ۱۵ شهر در وضعیت قرمز، ۳۵ شهر نارنجی، ۲۰۸ شهر زرد و ۱۹۰ شهر زرد کرونایی به سر می‌برند.

تکذیب اعمال محدودیت‌های کرونایی

در پی انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر اعمال برخی محدودیت های کرونایی در استان تهران به دستور استاندار تهران؛ استانداری تهران در اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب این موضوع اعلام کرد که اعمال هرگونه محدودیت کرونایی در گرو طرح این موضوع و اتخاذ تصمیم در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا و تایید نهایی از سوی ستاد متناظر ملی است و هرگونه اخبار مربوطه از طریق پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران و سایر رسانه‌های رسمی اطلاع رسانی خواهد شد.

توضیح وزارت بهداشت درباره تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته

با افزایش موارد ابتلا، بستری و مرگ در هفته‌ای که سپری شد، آمار مراجعه‌کنندگان برای تزریق واکسن کرونا نیز رو به افزایش است اما در این میان اخباری مبنی بر اینکه تاریخ مصرف واکسن‌ها گذشته است در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد. پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت در این زمینه گفت: شایعه استفاده از واکسن آسترازنکای تاریخ گذشته صحت ندارد و در هیچ یک از مراکز واکسیناسیون از هیچ واکسن تاریخ مصرف گذشته‌ای استفاده و تزریق نشده است. پاک آیین گفت: تاریخ انقضای آخرین محموله واکسن آسترازنکا که وارد کشور شده، بر اساس مجوز کارخانه تولید کننده واکسن که آن هم بر مبنای مطالعات پایداری صورت گرفته، از ابتدای تولید شش ماه بعد از زمان تولید تعیین شده بود که برابر بود با ۱۷ جولای ۲۰۲۲ مصادف با یکشنبه ۲۶ تیر بود و واکسن‌ها و سایر فراورده‌های دارویی که مدت اعتبار آنها به اتمام رسیده باشد، بی‌درنگ از سیستم جمع‌آوری می‌شوند.

آخرین وضعیت پرونده‌های جعفر پناهی، سیف و عراقچی

در هفته‌ای که سپری شد پنجمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه برگزار شد. اعتراض به محکومیت حمید نوری در کشور سوئد، آخرین وضعیت پرونده جعفر پناهی، آخرین وضعیت پرونده نیشکر هفت‌تپه، توضیح درباره پرونده مصطفی تاجزاده، بررسی مجدد پرونده اکبر طبری، توضیح درباره اظهارات دادستان مشهد درباره ترک فعل ضابطان قضایی در برخورد با موضوع بی‌حجابی، آخرین وضعیت پرونده نهاده‌های دامی، 12 سال حبس برای «حسن یاوری»، آخرین وضعیت پرونده جمعیت امام علی، آخرین وضعیت پرونده‌های سیف و عراقچی و آخرین وضعیت انتقال زندان مشهد به خارج از شهر بخشی از مهم‌تری اخبار حوزه قضایی بود که مسعود ستایشی آنها را تشریح کرد.

بحران خشکسالی در مناطق حفاظت شده

خشکسالی چند سالی است استان‌های مختلف کشور را تحت تاثیر قرار داده است. مناطق حفاظت شده محیط زیست در کشور نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بنا به گفته حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست بحران خشکسالی در مناطق حفاظت شده شکل گرفته و آثار خشکسالی بر حیات گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی تاثیر گذاشته است. معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در بخش‌هایی از ایران به ویژه در فلات مرکزی ایران کاهش میانگین بارندگی را در طی این سال‌ها داشتیم و این باعث شده است اثرات تجمعی خشکسالی شکل بگیرد و بخش‌هایی از پوشش درختچه‌ای در مناطق حفاظت شده دچار آسیب شود در حالی که پوشش درختچه‌ای برای بقای گونه‌های جانوری، کلیدی است اما رویش‌های درختچه‌ای با استمرار خشکسالی دچار آسیب شده است. وی درخصوص آبدهی به حیات وحش در ایام خشکسالی نیز گفت: در کل آبدهی چشمه‌ها به شدت پایین آمده است و بسیاری از دوزیستان وضع نگران کننده‌ای دارند زیرا بعضی گونه‌ها از جمله سمندرها و وزغ‌ها که خواستگاهشان ایران است و دامنه پراکنش آنها محدود است عمدتا در چشمه‌ها، رودخانه‌های کوچک و حاشیه مسیل‌ها زندگی می‌کنند که بسیار آسیب دیده‌اند. از طرفی در مناطق خشک نیز آب، فاکتور کلیدی برای حیات گونه‌های برجسته محسوب می‌شود.

دستگیری کلاهبرداران «شاد»

اخیرا بسیاری از دانش‌آموزان و حتی والدین آنها که جزو کاربران شبکه «شاد» هستند فریب کلاهبرداران را خورده‌اند و حساب‌های بانکی آنها خالی شده است. پلیس بارها به کاربران شبکه‌های مجازی هشدار داده و لازم است دانش‌آموزان، والدین و معلمان نکات امنیتی را در استفاده از این برنامه بدانند تا در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند. در هفته‌ای که سپری شد نیز سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ از شناسایی و دستگیری 2 نفر کلاهبردار اینترنتی با عنوان اپراتور پشتیبان در شبکه آموزشی شاد خبر داد. وی گفت: در پی مراجعه چندین نفر از شهروندان به پلیس فتا پایتخت مبنی بر دسترسی غیرمجاز به حساب کاربریشان در شبکه اجتماعی تلگرام و کلاهبرداری از مخاطبین آنها، مراتب به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا پایتخت قرار گرفت. کارشناسان پلیس فتا فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اقدامات تخصصی خود را آغاز کردند و در تحقیقات اولیه مشخص شد مجرمان با ایجاد چندین اکانت در شبکه شاد با نام اپراتور پشتیبان پیامی تحت عنوان حذف حساب کاربری برای کاربران ارسال کرده و افراد را ترغیب می‌کنند که جهت تایید هویت خود کد 5 رقمی که از طریق پیامک برای آنها ارسال می‌شود را برای پشتیبان ارسال کنند. پس از ارسال کد برای سارقان توسط کاربران شبکه آموزشی شاد که عموما قشر نوجوان هستند این شیادان با دسترسی غیرمجاز به شبکه اجتماعی تلگرام افراد با سوءاستفاده از شماره تلفن و هویت آنها اقدام به کلاهبرداری از مخاطبان شکات می‌کردند. این مقام پلیس با اشاره به اینکه این پرونده تاکنون بیش از 100 نفر شاکی داشته و تعداد شکات پرونده همچنان در حال افزایش است، گفت: افسران سایبری پلیس فتا پایتخت با بررسی همه جوانب پرونده و بکارگیری روش‌های فنی و علمی موفق شدند متهمان را در فضای مجازی شناسایی و پس از تشریفات قضایی هر دو مجرم را در محل اختفای خود در حاشیه تهران دستگیر و به همراه تجهیزات الکترونیک به پلیس فتا منتقل کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار