رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در جلسه شورای مرکزی نهضت سوادآموزی مطرح کرد:

پژوهش‌های کاربردی و ترویج مدیریت علمی، مأموریت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

تهران (پانا) - پنجمین جلسه شورای مرکزی سازمان نهضت سوادآموزی به ریاست علیرضا عبدی و با حضور علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش و هیات همراه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۹۴۹۹۷
لینک کوتاه کپی شد
پژوهش‌های کاربردی و ترویج مدیریت علمی، مأموریت  پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

علیرضا عبدی ضمن خیر مقدم به اعضای جلسه و علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش فرا رسیدن عید سعید غدیر خم را تبریک گفت و به مباحث مطروحه در شورای عالی آموزش و پرورش اشاره نمود و همچنین نظرات دکتر نوری وزیر آموزش و پرورش را برشمرد و خواستار اقدام جهادی و انجام مطالعات و تحقیقات علمی در این زمینه شد .

وی در ادامه نقطه نظرات مقام عالی وزارت را عنوان کرد و گفت : جناب آقای وزیر تغییر نگاه به کارکرد و مأموریت نهضت و بازنگری در ساختار آن با حفظ عنوان " نهضت سوادآموزی " که یادگار امام راحل است و طراحی الگوی راهبری و روش های تدریس و تولید مواد و رسانه های آموزشی با استفاده از ظرفیت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و ایجاد فرصت برای تارکان و بازماندگان از تحصیل و توجه به سواد بومی ( با همکاری پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش ) و بهره گرفتن از ظرفیت معلمان بازنشسته و دانشجویان تربیت معلم و پرهیز از هر گونه ایجاد روزنه ای برای ورود نیروی نهضتی به بدنه آموزش و پرورش را مدّ نظر دارند و امیدواریم با حضور جناب آقای دکتر محبی بستر لازم را فراهم کنیم تا به این اهداف مهم ، مطالعه و ایجاد ساختار مناسب در آموزش غیر رسمی و کارهای نهضت دست پیدا کنیم .

در ادامه جلسه محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش ضمن تبریک اعیاد گذشته به ویژه عید سعید غدیر خم به اعضای جلسه در خصوص مباحث جلسه گفت : نهضت سوادآموزی یکی از سازمانهای کم نظیر در ایران و جهان است و کاری که الآن قرار است انجام بشود مطالعه در یک ساختار تعلیم و تربیتی می باشد و کلاً در مواجهه با تعلیم و تربیت باید بسیار با احتیاط و عالمانه و با حساسیت بالایی برخورد کرد ، تعلیم و تربیت کار بسیار سختی است که هم در مبانی دینی ما برآن تأکید فراوان شده است و هم در مباحث علمی و بشری بسیار دارای اهمیت است و در مواردی سختی تعلیم و تربیت را همتراز با مملکت داری می دانند .

علی محبی ادامه داد : در مباحث تعلیم و تربیت وقتی می آیی به طرف نهضت سوادآموزی این حساسیت و پیچیدگی خیلی بیشتر می شود چون مخاطبان نهضت مخاطبان ویژه ای هستند و نمی توان برای آنها نسخه ای پیچید و آنها تبعیت کنند ؛ در نهضت باید بروی بگردی تا یک راهکارهایی را پیدا کنی که یادگیرنده یا سوادآموز با این راهکار سازگار باشد و در این مسیر همراهی نماید و یاد دهنده یا آموزش دهنده هم باز چنین است و در شرایط سختی دارند در راستای بهبود کار ، انجام وظیفه می کنند . بنابراین هم یادگیرنده ، هم یاددهنده و هم فرایندها و تمام عناصری که در برنامه درسی هست همه اش ویژه است پس می طلبد که با این قضیه عمیق تر برخورد کرد .

محبی افزود : با توجه به رویکرد هزار و شانزدهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش و با توجه به کاری که اتفاق افتاده ، باید بگویم کاری که در نهضت سوادآموزی اتفاق افتاده قابل تقدیر است ولیکن امیدواریم با توجه به کار خوبی که صورت گرفته بتوانیم با یک کار مطالعاتی و تحقیقاتی عمیقی در روند ادامه حرکت نهضت مثمر ثمر باشیم .

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در ادامه گفت : پژوهشگاه مأموریت هایی دارد که از جمله انجام پژوهش های کاربردی است و دیگری ترویج مدیریت علمی است بر نظام تعلیم و تربیت که با پیوست مطلوب پژوهشی همراه باشد و کارهای بزرگ با مطالعه و تحقیق انجام می شود و اینکه در مراحل کار و فرآیند و استقرار آن مطالعات پژوهشی انجام شود . به نظر من چند کار باید انجام بگیرد ؛ اول بررسی تطبیقی (نه به گونه ای که منجر به مرور زمان شود) تا بدانیم دنیا الآن در آموزش بزرگسالان و آموزش غیر رسمی چه کار کرده و جایگاه ما کجاست ؟ دوم اسناد تحولی باید خوب بررسی و جایگاه آموزش بزرگسالان و آموزش غیر رسمی در آن دیده شود . سوم آسیب شناسی وضعیت موجود و چرایی اینکه چرا باید تغییر داشت و وضعیت موجود اشکالش چیست ؟ بنا براین می طلبد که از حیث ساختار ، فناوری و استراتژی ها و اهدافی که نهضت برای درست شده و هم از حیث کنشگران آسیب شناسی بر روی آن مطالعاتی انجام بگیرد و وضعیت گذشته و حال ترسیم شود . چه بودیم ؟ چه هستیم ؟ وضعیت مطلوب چیست ؟ بنابراین تحقیق عمیق علمی با استفاده از نخبگان باید انجام شود و بعد از آن یک ساختاری را آنچنان که شایسته است باید مطرح نمود و ساختار همه چیز نیست بلکه یک ابزار و وسیله ای است که کار را گاه تسهیل می کند و گاه پیچیده تر می سازد . باید تمامی پشتوانه ها را در نظر بگیریم و الآن باید به نحوی حرکت کرد و ساختاری ارائه شود که آن را عملی کرد و پایه این کار باید مدیران و عوامل نهضت باشند چرا که دیگران که با این کار مواجه نیستند نمی توانند بدون ارتباط با صحنه عمل و اجرا مطالعه و تحقیق درستی را ارائه نمایند .

محبی در پایان با اشاره ای مختصر بر مباحث قبلی خود خواستار آن شد که برروی وضعیت موجود مطالعه شود و با در نظر گرفتن وضعیت مطلوب کار انجام شود و مطالعه به صورت فوری و در بازه زمانی حداکثر سه ماهه و با ارائه داده های کافی، مطالعه عمیق مسأله محوری انجام پذیرد .

وی همچنین خاطر نشان کرد : اولویت بندی تحقیقات را شاهد باشیم ، تحقیقات کلان و خرد از هم جدا شود و در داده ها ، پایان نامه های دکترا و ارشد جدا شود ، دستورالعمل هزینه کرد و معلم پژوهنده تا 15 مرداد ماه ابلاغ و مسیر قراردادهای پژوهشی طی گردد و در زمینه آموزش بزرگسالان می توان کارگروه مطالعات را در پژوهشگاه تشکیل داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار