یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

سفر بی‌حاصل جو بایدن به منطقه

بایدن در خاک عربستان، دو بار پادشاهی عربستان را منفور اعلام کرد/ محمد بن سلمان باید شانس بیاورد عزرائیل درب کاخ سفید را بزند/ تلاش رژیم صهیونیستی برای اتحاد کشورهای عربی علیه ایران شکست خورد

تهران (پانا) - سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در نروژ و مجارستان معتقد است سفر جو بایدن به سرزمین‌های اشغالی و عربستان سعودی، انتخاباتی و تبلیغاتی بوده است و وی طوری رفتار نکرده که در آینده مذاکرات احتمالی با ایران به خطر بیافتد.

کد مطلب: ۱۲۹۴۴۸۵
لینک کوتاه کپی شد
سفر بی‌حاصل جو بایدن به منطقه

پرویز پیکری، گروه سیاسی- عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با پانا درباره سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی و عربستان اظهار داشت: «شواهد نشان می‌دهد که سفر بایدن به اسرائیل و عربستان برای هر دو فایده‌ای نداشته است. اخبار متفاوتی که خبرنگاران اسرائیلی از درون فرستادند تقریبا همگی نشان از ناامیدی سران رژیم از این سفر دارد. در مقابل گفتارهای بایدن هم در رابطه با ایران همین مساله را نشان می‌دهد. آیا پشت پرده مذاکراتی در جریان است که بایدن نخواسته است آن را خراب‌ کند؟ آیا در آستانه سفر پوتین به تهران، بایدن نخواسته است ایران را بیشتر هل بدهد؟ مشخص نیست.»

این دیپلمات سابق کشورمان ادامه داد: «در رابطه با عربستان هم همینطور است. پروتکل، نمادی از رابطه خوب ‌یا عزم برای رابطه خوب است که در عربستان ضعیف بود. سابقه نداشته است که دولت‌مرد آمریکایی در داخل عربستان دو بار‌ تاکید کند که پادشاهی عربستان منفور است. در اینجا فقط محمد بن سلمان ‌هدف قرار نگرفته، بلکه به حیثیت کل سیستم لطمه زده است.»

سفیر سابق ایران در سریلانکا، نروژ و مجارستان اضافه کرد: «در این سفر محمد بن سلمان نه تنها پادشاهی خود بعد از پدر را محکم نکرد بلکه به‌نظر من اگر پادشاه عربستان در همین زمان‌ها فوت کند کار ام بی اس (محمد بن سلمان) نسبتا سخت می‌شود مگر اینکه شانس یاری‌اش کند که در دوره جمهوری‌خواهان عزرائیل درب کاخ را بزند.»

وی با بیان اینکه سفر بایدن ‌چه برای تل‌آویو و چه برای ریاض سفر خوبی نبود و ‌بایدن هم نه ضرری کرد و نه سودی برد، گفت: «‌‌سفر بایدن به اسرائیل در رابطه با ایران برای آن‌ها بسیار نا‌امیدکننده بود، این نظر خبرنگاران اسرائیلی است.»

فرجی‌راد تصریح کرد: «اسرائیل نگران سفر پوتین به تهران است. روابط اسرائیل و روسیه مطلوب نیست و می‌تواند بدتر از این هم بشود. ‌میزان غنی‌سازی ایران درد‌سری برای اسرائیل شده و کاری هم نمی‌تواند بکند. خاموش‌شدن دوربین‌های آژانس دردسر دیگری برای اسرائیل است. آن‌ها خیلی تلاش کردند که به‌خاطر دوربین‌ها، آژانس قطعنامه دیگری داشته باشد که پرونده به شورای امنیت برود اما آمریکا اعلام کرد دیپلماسی با ایران در اولویت است.»

وی خاطرنشان کرد:‌ «اسرائیل خیلی تلاش کرد که عرب‌های خلیج فارس را علیه ایران متحد کند اما به‌نظر می‌رسد که امارات و عربستان آماده می‌شوند که سفیر به تهران بفرستند. کویت، عمان و قطر هم وارد این بازی نشدند. بحرین هم بعد از عربستان آرام‌تر می‌شود، اردن و مصر هم مدام اطمینان می‌دهند. در لبنان هم اسرائیل می‌خواهد بهره‌برداری گاز از دریا داشته باشه که حزب‌الله اجازه نمی‌دهد. این حرکت حزب‌الله می‌تواند ملی‌گرایی لبنانی را مجددا پشت حزب‌الله جمع کند و اسرائیل از این وضعیت نگران است. اگر حزب‌الله مقابله کند، مردم را با خود خواهد داشت و اگر حق گازی لبنان را از اسرائیل بگیرد، باز هم همان نتیجه را خواهد داشت.»

این دیپلمات سابق کشورمان گفت: «در مجموع آن‌چه از این سفر بایدن می‌توان‌ نتیجه‌گیری کرد این است که این سفر به فلسطین اشغالی بیشتر تبلیغاتی و انتخاباتی بود تا اینکه برنامه ویژه‌ای برای فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد. دو طرف توافقاتی را امضا کردند مبنی بر اینکه اجازه نمی‌دهند جمهوری اسلامی ایران به بمب اتم دسترسی پیدا کند. حرفی که بارها از سوی آمریکا و اسرائیل تکرار شده است. به‌نظر می‌رسد این توافق‌نامه به اصرار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که رقیب نتانیاهو در انتخابات خواهد بود امضا شده است که بتواند در انتخارات آتی حرفی برای مردم اسرائیل به‌عنوان دستاورد سفر و کسب رای بیشتر داشته باشد.»

فرجی‌راد گفت: «مقامات و خبرنگاران اسرائیلی خیلی تلاش کردند که در ملاقات‌ها و مصاحبه‌ها بایدن پیر را مجبور کنند که جمله ‌یا جملاتی مبنی بر حمله به ایران در صورت ضرورت بیان کند اما پاسخ مثبتی دریافت نکردند. ‌در واقع آن‌چه که بیشتر بایدن و دیگر همراهان بر آن تاکید کردند ادامه مذاکرات با ایران بود و ‌‌در سفر به عربستان هم بایدن کاری نکرد که مذاکرات احتمالی در آینده به خطر بیافتد. البته بایدن خارج از حوزه هسته‌ای سعی کرد که اسرائیلی‌ها را خوشحال کند که باز هم بیشتر در راستای منافع انتخاباتی برای خود قابل ارزیابی است. مثل این جمله زشت که اظهار داشت من یک صهیونیزم هستم و لازم نیست یک صهیونیزم حتما یهودی باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار