سازمان دانش‌آموزی برای شرکت‌کنندگان در اردوی سراسری مشهد مقدس، دوره‌های آموزشی سواد رسانه‌ای برگزار کرد

شبیه‌سازی فعالیت شبکه‌های ماهواره، صفحات اجتماعی و رسانه‌های معتبر کشور برای دانش‌آموزان عشایر

دغدغه سازمان دانش‌آموزی این است که همه دانش‌آموزان ایران از جمله مناطق عشایری را به صورت عادلانه و برابر به دانش و سواد رسانه تجهیز کند/ دانش‌آموزان عشایر در یک فعالیت میدانی با ادبیات گزینشی و هدفدار رسانه‌های فارسی زبان خارجی و چگونگی تولید محتوا توسط آنها آشنا شدند

تهران (پانا) - دوره‌های آموزشی سواد رسانه‌ای توسط سازمان دانش‌آموزی برای دانش‌آموزان پسر عشایر کشور شرکت کننده در اردوی مشهد مقدس برگزار شد که با استقبال آنها همراه بود.

کد مطلب: ۱۲۹۳۷۱۵
لینک کوتاه کپی شد
شبیه‌سازی فعالیت شبکه‌های ماهواره، صفحات اجتماعی و رسانه‌های معتبر کشور برای دانش‌آموزان عشایر

به گزارش خبرنگار اعزامی پانا به مشهد مقدس، صبح روز پنجشنبه دو دوره آموزشی سواد رسانه‌ای توسط سازمان دانش‌آموزی و با تدریس مهدی جابری برای دو گروه از دانش‌آموزان عشایری کشور برگزار شد.
در این دوره های آموزشی، دانش‌آموزان عشایر با روش‌های محافظت از اندیشه، اعتقادات و حتی داشته‌های مادی و اوقات ارزشمند خود در میان انبوهی از اطلاعات و هجمه‌های رسانه‌ای آشنا شدند.
ارائه تعاریفی درباره انوع رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب، آنلاین و شبکه.های اجتماعی، از جمله بخش‌های دوره‌های آموزشی سواد رسانه‌ای بود.
سواد رسانه ارتباطی به مدرک تحصیلی ندارد
جابری خطاب به دانش‌آموزان گفت: امروز بیشترین اوقات شما با تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ و کامپیوتر سپری می‌شود و همین موضوع، اهمیت سواد رسانه‌ای را آشکار می‌کند؛ چراکه اگر توان و ابزار محافظت از خودتان را در اختیار نداشته باشید، در برابر تهدیدها و خطرات متعدد فضای مجازی، آسیب‌پذیر خواهید بود.
وی افزود: در عصر حاضر هزاران رسانه فارسی زبان در سراسر جهان به دنبال اشغال و تصرف اندیشه، ذهن و روح و روان مردم ایران بویژه دانش‌آموزان هستند؛ از طرف دیگر این روزها دغدغه سازمان دانش‌آموزی این است که همه دانش‌آموزان ایران از جمله مناطق عشایری را به صورت عادلانه و برابر به دانش و سواد رسانه تجهیز کند و این دوره‌های آموزشی هم با همین رویکرد برای شما دانش‌آموزان عزیز عشایر برگزار شده است.
مدرس سازمان دانش‌آموزی تصریح کرد: البته سواد رسانه‌ای هیچ ارتباطی به مدرک و سواد تحصیلی ندارد؛ چراکه بسیاری از افرادی که در فضای مجازی فریب می‌خورند دارای مدارک تحصیلی بالا هستند و حتی من به عنوان یک فعال رسانه‌ای، گاهی در دام فضای مجازی گرفتار می‌شوم تا مشخص شود که همیشه نیازمند تقویت سواد رسانه‌ای خود هستم.


آشناسازی دانش آموزان با پیام های چندلایه و فریبنده
جابری در بخش دیگری از دوره‌های آموزشی سواد رسانه‌ای اظهار داشت: یکی از مهمترین تله‌هایی که از نظر اطلاع‌رسانی یا تبلیغات در مسیر شما قرار می‌گیرد، وجود معانی و پیام‌های پنهان در دل یک محتوای رسانه‌ای است و تنها ابزاری که پشت پرده این نوع محتواها را برایتان آشکار می‌سازد، داشتن سواد رسانه‌ای است.
وی بعد از اینکه از دانش‌آموزان خواست تا اعلام کنند چند نفر از آنها به شبکه‌های ماهواره‌ای دسترسی دارند، ادامه داد: در همین فرصت از شما می‌خواهم که بنا به اطلاعاتی که در این دوره آموزشی دریافت می‌کنید، از ذهن و اندیشه خود در برابر نیت‌های غیراخلاقی، غیراسلامی و ضد ایرانی محافظت کنید؛ چون امروز بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان، پیام خود را به طور مستقیم به شما منتقل نمی‌کنند بلکه آن را با تزئینات خاصی به سمت‌تان ارسال می‌کنند تا بدون توجه به اهداف پشت پرده، این بسته پیام را باز کنید و قربانی سوءنیت آنها باشید.


سواد رسانه ای و مقاومت در برابر تبلیغات
تبلیغات گسترده کالاها و محصولات در رسانه‌های دیداری، آنلاین و شبکه‌های اجتماعی از دیگر محورهای آموزش سواد رسانه‌ای به دانش‌آموزان عشایر بود.
مدرس سازمان دانش‌آموزی با بیان مثالی در این باره گفت: به طور مستمر در تبلیغات مختلف می‌شنویم که «اگر همین الان عدد 1 را به شماره فلان پیامک کنید، فلان محصول را با تخفیف ویژه در منزل خودتان تحویل می‌گیرید.» اما واقعیت این است که اگر فردی با دیدن و شنیدن این تبلیغات، بلافاصله عدد 1 را پیامک کرد، او فاقد سواد رسانه‌ای است؛ چراکه بدون هیچ تحقیق و تفکری در دام فریبنده و رنگارنگ آن تبلیغات گرفتار شده است.
جابری افزود: افرادی که چنین روحیاتی دارند، معمولا از نظر روحی، مالی و حتی جسمی دچار ضربه و آسیب می‌شوند؛ به این معنا که پول و زمان خود را صرف خرید محصولی می‌کنند که ارزش ریالی مورد انتظارشان را ندارد و حتی شاید از نظر بهداشتی و پزشکی برای سلامت آنها زیانبار است.

ضرورت توجه به اعتبار منبع و مرجع خبر
وی با اشاره به اینکه بسیاری از محتواها در دنیای رسانه و اطلاع‌رسانی، فاقد منبع و مرجع مطمئن هستند، اظهار داشت: یکی از مهمترین دلایل بی‌سوادی رسانه‌ای یا کم‌سوادی رسانه‌ای این است که بسیاری از ما با مشاهده و مطالعه هر محتوا، بلافاصله آن را برای ده‌ها و شاید صدها نفر دیگر ارسال می‌کنیم. این درحالی است که بخش قابل توجهی از محتوای موجود در شبکه‌های اجتماعی فاقد منبع خبری مطمئن است و ارزش توجه ندارد.
جابری تصریح کرد: متاسفانه پیام‌رسان‌ها به جای کارکرد ارتباطی تبدیل به ابزار محتواسازی و ایجاد شایعه شده‌اند؛ به این معنا که قرار است با استفاده از پیام‌رسان‌ها، تعاملات اجتماعی، دوستانه و اطلاعات مورد نیاز برای تقویت این ارتباطات را دریافت و ارسال کنیم اما این روزها پیام‌رسان‌ها در نقش تولیدکننده محتوای کذب و بدون منبع موثق ظاهر شده‌اند.


شبیه‌سازی فعالیت شبکه‌های ماهواره، صفحات اجتماعی و رسانه‌های معتبر کشور
یکی از جالب‌ترین بخش‌های این دوره‌های آموزشی برای دانش‌آموزان عشایر کشور، فعالیت عملیاتی آن بود؛ به این صورت که یک محتوای رسانه‌ای نمادین انتخاب شد و تعدادی از دانش‌آموزان در نقش «بی‌بی‌سی فارسی»، «توییتر»، «اینستاگرام»، «صدای آمریکا» و «خبرگزاری رسمی کشور» ظاهر شدند تا در برابر آن سوژه و محتوا واکنش نشان دهند.
دانش‌آموزان عشایر در این فعالیت میدانی با ادبیات گزینشی و هدفدار رسانه‌های فارسی زبان خارجی آشنا شدند و در جریان چگونگی تولید محتوا توسط آنها قرار گرفتند.


پرسش و پاسخ با موضوع سواد رسانه‌ای
یکی دیگر از بخش‌های دوره‌های آموزشی سواد رسانه‌ای، طرح سوالات و ابهامات فکری توسط دانش‌آموزان عشایر بود که مدرس سازمان دانش‌آموزی با همفکری دیگر دانش‌آموزان به این سوالات پاسخ داد.
موضوعاتی همچون لینک های جعلی در پیامک ها با هدف کلاهبرداری، ابعاد انتشار گسترده یک خبر غیرواقعی، نشانه گرفتن اتحاد ملی و ایجاد تفرقه بین اقوام ایرانی توسط رسانه‌های خارجی، ضرورت تقویت مطالعه غیردرسی و از همه مهمتر، قرائت قرآن و تدبر در آن، از جمله محورهای مطرح شده توسط دانش‌آموزان عشایر و مدرس سازمان دانش‌آموزی بود.

گفتنی است بیست و یکمین اردوی سراسری دانش‌آموزان متوسطه عشایر، از سوی «اداره‌کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر» و با همراهی و مشارکت فعالانه «سازمان دانش‌آموزی کشور» در قالب دو گروه دختران و پسران برگزار می‌شود که زمان حضور پسران در اردوگاه ثامن‌الحجج(ع) مشهد مقدس، از ۱۹ تا ۲۴ تیرماه و دختران از ۲۶ تا ۳۰ تیرماه است.
خبرگزاری پانا این رویداد فرهنگی و تربیتی را به طور ویژه و روزانه پوشش می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار