‌بررسی زمینه‌های همکاری مشترک سازمان پژوهش و فرهنگستان هنر

رئیس فرهنگستان هنر: مقطع ابتدایی مهمترین مقطع تحصیلی برای آموزش است

تهران (پانا) - رؤسا و مدیران فرهنگستان هنر و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشیِ وزارت آموزش‌وپرورش طی نشستی، زمینه‌های همکاری مشترک را بررسی کردند.

کد مطلب: ۱۲۹۱۲۷۹
لینک کوتاه کپی شد
‌بررسی زمینه‌های همکاری مشترک سازمان پژوهش و فرهنگستان هنر

نخستین نشست بررسی زمینه‌های همکاری مشترک میان فرهنگستان هنر و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر؛ و جمعی از مدیران دو مجموعه، در محل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، برگزار شد.

در این جلسه، مسائل و دغدغه‌های مشترک در حوزه آموزش عمومی هنر (از جمله عدم تأمین نیروی متخصص در آموزش هنر، بی‌توجهی به سن طلایی در آموزش هنر در مقطع ابتدایی، فقدان امکانات و فضای آموزشی، فقدان کتاب آموزش هنر در مقطع ابتدایی) مطرح شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست دکتر لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با ابراز خوشحالی از تشکیل نشست، از آمادگی این سازمان پژوهش برای شروع همکاری با فرهنگستان هنر خبر داد.

همچنین، پیشنهادهایی درخصوص «عضویت اعضای پیوسته و وابسته و کارشناسان فرهنگستان هنر در کمسیون‌های برنامه‌ریزی ویژه آموزش و تألیف کتاب‌های درسی حوزه هنر»، «مشارکت کارکنان دو سازمان در برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی»، «برگزاری سلسله نشست‌های مشترک با تمرکز بر آموزش هنر» و «کارهای پژوهشی و مطالعاتی در حوزه انجام مطالعات ناظر بر آموزش عمومی هنر» مطرح کرد.

نامورمطلق نیز در این نشست ضمن معرفی ساختار تشکیلاتی و اهداف فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، یکی از مأموریت‌های این فرهنگستان به‌عنوان مرجعی تأثیرگذار در عرصه سیاست‌گذاری هنر کشور را رصد کاستی‏های نظام آموزشی کشور در زمینه هنر و ارائه پیشنهادهای سیاست‌­پردازانه به مراجع ذی­ربط بیان کرد.

رئیس فرهنگستان هنر «آموزش هنر در دوره آموزش عمومی در مقطع ابتدایی» را یکی از مسائل مهم نظام آموزش عمومی کشور دانست و گفت: از دید صاحب‌نظران، این مقطع تحصیلی مهم‌ترین مقطع برای آموزش است، چراکه ذوق و سلیقه زیبایی‌شناسی هنری کودکان شکل می‌گیرد. «نظریه‌پردازی و الگوپردازی در راستای توسعه فرهنگ و هنر ملی و بومی»، «مطالعات تطبیقی آموزش هنر با دیگر کشورها، به‌خصوص کشورهای همسایه»، «استعدادسنجی و نیازسنجی در راستای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان»، «شناسایی و معرفی نخبه‌های هنری با برگزاری نمایشگاه‌ها»، «ترجمه و تألیف کتاب‌هایی در حوزه آموزش عمومی هنر» و «آینده‌پژوهی در حوزه آموزش هنر کودکان» از جمله مواردی بود که نامورمطلق پیشنهاد داد.

گفتنی است بر اساس سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، تمام دستگاه‌ها و نهادها موظف‌اند در چارچوب این سند، همکاری لازم با نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی را برای تحقق اهداف تحول بنیادین آموزش‌وپرورش معمول دارند. یکی از اولویت‌های آموزش‌وپرورش، بر اساس سند تحول، تربیت چندساحتی دانش‏آموزان است و یکی از این ساحت‌ها تربیت هنری قلمداد شده است. از دیگر سو، فرهنگستان هنر نیز، بر اساس ماده 2 بند 1 اساسنامه خود، مکلف‌ به طرح پیشنهادهایی در حوزه سیاست‌گذاری و بر اساس ماده 2 بند 10 اساسنامه، مکلف به بررسی کاستی‏های نظام آموزشی کشور در زمینه هنر و پیشنهاد به مراجع ذی‏ربط است. از اهداف کلان فرهنگستان هنر در حوزه آموزش پایه و عمومی می‌توان به دیده‌بانی آموزش هنر در دوره آموزش عمومی با همکاری نهادهای ذی‌ربط و اظهار نظر کارشناسی و به‌موقع در مورد مسائل کلان و اساسی حوزه آموزش و تلاش برای ارتقای جایگاه و منزلت آموزش عمومی هنر اشاره کرد.

در این جلسه، از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، آقایان سیدمهدی باقریان (مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری)، سیدسعید بدیعی (مدیرکل حوزه ریاست)؛ افشار بهمنی (مدیرکل دفتر فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش)، و خانم‌ها مینو آیت‌اللهی (رئیس گروه فرهنگ و هنر در دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه) و بشری گل‌بخش (رئیس گروه هنر در دفتر فنی‌وحرفه‌ای)؛ و از فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، خانم‌ها منیژه کنگرانی (معاون پژوهشی و هنری)، ناهید عبدی (مدیر پایش و ارزیابی سیاست‌های هنری) و فاطمه بنویدی (رئیس گروه تحقیقات آموزش‌های عمومی هنر) حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار