اوقات فراغت، فرصت فرهنگی، تربیتی و آموزشی در راستای تعالی نوجوانان و جوانان است

تهران (پانا) - رئیس اداره فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، اوقات فراغت را در کشور به عنوان یک فرصت و‌ چالش فرهنگی، تربیتی و آموزشی بهینه در راستای تعالی نوجوانان و جوانان دانست و بر تبیین و اجرای برنامه‌های اوقات فراغت، در راستای بصیرت افزایی، جهاد تبیین، مباحث دینی و اسلامی تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۰۶۲۳
لینک کوتاه کپی شد
اوقات فراغت، فرصت فرهنگی، تربیتی و آموزشی در راستای تعالی نوجوانان و جوانان است

محمود عباس زاده؛ رئیس اداره فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: «اوقات فراغت، یکی از موقعیت‌های بسیار مناسب است که فرد می‌تواند با استفاده از آن، به شناسایی و تقویت استعداد های خود بپردازد. از آنجا که مهارت آموزی یکی از مهم ترین فاکتورهای دانش‌آموزان برای پر کردن اوقات فراغت آنها به شمار می رود، برنامه‌ های اوقات فراغت باید با بر اساس نیازسنجی، علاقه‌ مندی و مشارکت خانواده‌ ها، در حوزه‌ های مختلف برنامه‌ریزی شود و‌ هیچ دانش‌آموزی نباید به دلیل مشکلات مالی، از برنامه‌های اوقات فراغت محروم بماند. لازم است از ظرفیت خیرین و گروه‌ های جهادی در راستای غنی سازی اوقات فراغت استفاده بهینه و‌ کارآمدی شود.»

وی با بیان اینکه اوقات فراغت را در کشور باید به یک فرصت و‌ چالش فرهنگی، تربیتی و آموزشی بهینه در راستای تعالی نوجوانان و جوانان تبدیل کرد، افزود: «با توجه به‌ تعطیلی مدارس و پایان یافتن آموزش ها در مدارس، تعطیلات تابستانی فرصت مناسبی برای بهره‌مندی جوانان و نوجوانان از آموزش‌های جدید است و این فرصت باید توسط دستگاه‌های متولی مغتنم شمرده شود. باید از همه امکانات دولتی و آموزشی دستگاه‌ های متولی برای غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان استفاده شود و تابستان آنها با فعالیت های متنوع فرهنگی، هنری، ورزشی و مهارتی غنی سازی شود.»

رییس اداره فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به لزوم برنامه‌ ریزی دقیق در راستای غنی‌ سازی اوقات فراغت و اجرایی شدن کامل آن، خاطرنشان کرد: «در تبیین و اجرای برنامه‌های اوقات فراغت، علاوه بر مباحث آموزشی و تفریحی، باید موضوعاتی نظیر بصیرت افزایی، جهاد تبیین، مباحث دینی و اسلامی مورد توجه کامل و ویژه قرار گیرد و به صورت تخصصی و‌ کاملا کارشناسی دنبال شود. نوجوانان و جوانان ما لازم است به گونه‌ای در معرض آموزه‌های تربیتی قرار بگیرند که پشتوانه نظام جمهوری اسلامی باشند.»

وی با اشاره به اهمیت غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان عنوان کرد: «آموزش و پرورش فقط آموزش نیست. با بازگشت دانش آموزان پس از کرونا به مدارس، بر اساس سند تحول بنیادین، فعالیت های حوزه پرورشی باید سبب شادی و نشاط دانش آموزان باشد. ما مسئول تربیت نسلی سالم، قدرتمند و قوی هستیم‌ و باید در این راستا مراکز پرورشی و هنری، کانون های فرهنگی تربیتی، دارالقرآن ها، ‌اردوگاه های دانش آموزی و پژوهش سراها، برای بهبود اوقات فراغت دانش آموزان برنامه ریزی و فعالیت کنند.»

عباس زاده اظهار کرد: «اوقات فراغت دانش‌آموزان مهمترین مبحث برای آموزش و پرورش است. با شروع تابستان، اداره آموزش و پرورش، برای تجدید روحیه دانش‌آموزان و با توجه به کاهش ابتلا و شیوع ویروس کرونا به همراه سازمان‌های مرتبط، برنامه‌های زیادی را برای دانش‌آموزان تدارک دیده است. با شیوع کرونا در این چند سال، فضای مجازی جایگزین برنامه های ستاد اوقات فراغت شده و پویایی دانش آموزان را در سال تحصیلی و تابستان کاهش داد. گرایش دانش‌ آموزان به فضای مجازی، آسیب های بسیاری در پی داشت که امیدواریم امسال بتوانیم بُعد جسمی و روحی دانش آموزان را با فاصله دادن از فضای مجازی تقویت کنیم.»

رئیس اداره فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه طرح غنی‌ سازی اوقات فراغت با شعار «هر دانش‌آموز، یک مهارت» متناسب با عنوان سال یعنی «تولید، دانش‌ بنیان، اشتغال آفرین» فعالیت تابستانه خود را آغاز می کند، عنوان کرد: «پایگاه های اوقات فراغت در ۲ سال اخیر، با توجه به شیوع کرونا فعالیت های خود را به صورت مجازی آغاز کردند که در این راستا ۱۱۸۳ پایگاه به صورت مجازی با ۲۷۱۳ کانال و گروه در بستر شاد و حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی به ۳۱۵۱۳۵ دانش آموز خدمات ارائه کردند.‌ با توجه به این آمار و کاهش حداقلی بیماری کرونا در سال ۱۴۰۱، پیش بینی می شود که ۱۵۰۰ پایگاه اوقات فراغت، به ۴۰ درصد دانش آموزان شهر تهران خدمات متنوعی ارائه دهد.»

عباس زاده در پایان افزود: «در تابستان سال های گذشته به سبب ممنوعیت تجمعات دانش آموزی، به صورت محدود برنامه هایی برگزار می شد. امسال با توجه به آمار پایین ابتلا به کرونا، دانش آموزان می‌توانند با برنامه ریزی های انجام شده، با هدف یادگیری، به فعالیت های خود بپردازند. این روند با تعامل و هم افزایی همکاران آموزش و پرورش، خانواده ها و دانش آموزان علاقه مند به طرح های مختلف پیش می‌رود که از جمله طرح های ما در این مسیر، بالابردن ویژگی های اخلاقی، اجتماعی، اعتقادی، معنوی و معرفتی دانش آموزان است که می‌تواند برای آنها مفید واقع شود. با این عنوان که «هر مدرسه، یک پایگاه تابستانی است»، هر دانش آموز حداقل یک نقش اجتماعی را در مدرسه ایفا می کند تا بتوانند از این فرصتی که در اوقات فراغت برایشان در نظر گرفته شده است به خوبی بهره ببرند.»

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار