مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه:

بیش از ۱۷ هزار تن گندم از کشاورزان گلوگاهی خریداری شد

گلوگاه (پانا) - مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه از خرید بیش از ۱۷ هزار تن گندم از گندمکاران گلوگاهی خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۹۰۴۵۵
لینک کوتاه کپی شد
بیش از ۱۷ هزار تن گندم از کشاورزان گلوگاهی خریداری شد

مهدی باباجانی در گفت و گو با پانا گفت: سطح زیر کشت گندم در شهرستان گلوگاه ۷ هزار و ۶۵۰ هکتار بود که سطح زیر کشت گندم آبی ۵ هزار و ۵۵۰ هکتار و دیم ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار را شامل می شود.

باباجانی افزود: ۹۰ درصد ارقام کشت شده، رقم احسان و بقیه ارقامی همانند آراز، تیرگان و کلکتور است.

وی عنوان کرد: تاکنون گندم آبی برداشت شده که به دو مرکز خرید مستقر در شهرستان تحویل شد ۱۷ هزار و‌ ۲۲۲ تن بود که ۱۲ هزار و پانصد تن به کارخانه پاکسابان و ۴ هزار و ۷۲۲ تن به کارخانه بنفشه تحویل شد.

وی در خصوص قیمت گندم های خریداری شده گفت: قیمت گندم تحویلی با احتساب جایزه تشویقی ۱۰۰۰ تومان معادل ۱۱۵۰۰ تومان به صورت پایه خریداری شده است.

باباجانی در ادامه گفت: کشاورزان امسال در تهیه بذر اندکی با مشکل مواجه شدند و با توجه به افزایش قیمت نهاده هایی همانند بذر و کود شیمیایی، جهت مدیریت بهینه به کشاورزان توصیه می شود حداقل ۵۰ درصد بذر مصرفی سال آینده خود را نگهداری نمایند و نسبت به شخم تابستانه با اولین باران تابستانه اقدام کنند که این کار علاوه بر کاهش علف هرز، سبب افزایش ماده آلی خاک و تخلخل مناسب خاک خواهد شد.

وی در ادامه گفت: البته اگر کشاورزان بتوانند کاه و کلش مزرعه را با ساقه خردکن خرد نمایند و همزمان نیز مقداری اوره با اولین بارندگی و یا با محلول پاشی بر روی کاه کلش بپاشند می توانند ۷۰ درصد عناصر مورد نیاز زراعت سال آینده همانند فسفر و پتاس و ریز مغذی های دیگر را در خاک ذخیره کنند.

مهدی باباجانی توضیح داد: چنانچه این کار بین ۵ تا ۷ سال استمرار داشته باشد کیفیت خاک از نظر حاصلخیزی افزایش خواهد یافت؛ یکی از مواردی که سبب افزایش عملکرد خواهد شد، مدیریت مزرعه است که کشاورزان با اقدام به موقع خود و سمپاشی علیه علف های هرز و بیماری ها، در افزایش محصول نقش موثری داشتند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه در پایان گفت: سطح کشت گندم در مازندران بیش از ۵۰ هزار هکتار بود که تقریبا ۱۵ درصد آن را گندم گلوگاه شامل می شود و تاکنون حدود ۶۲ هزار تن گندم در استان خریداری شده که حدود ۲۵ درصد آن متعلق به این شهرستان است.

دانش آموز خبرنگار: ماهان عسکری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار