معاون آموزش ابتدایی در گردهمایی مدیران کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان‌ها:

‌توجه نوسازی مدارس بر دانش‌آموزان مناطق محروم و عشایر است

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی مدیران کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان‌ها بر ضرورت توجه به دوره ابتدایی در تخصیص منابع و بهبود برنامه‌ریزی‌ها تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۰۴۳۳
لینک کوتاه کپی شد
‌توجه نوسازی مدارس بر دانش‌آموزان مناطق محروم و عشایر است

رضوان حکیم‌زاده در گردهمایی مدیران کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان‌ها، گفت: تشکیل این جلسه مشترک فرصت مغتنمی است تا بتوانیم مشکلات و چالش‌های دوره ابتدایی در حوزه فضاهای آموزشی را براساس راهکارهای موجود بیان کنیم.

وی با ابراز امیدواری در خصوص کسب نتایج مطلوب در این نشست که متمرکز بر احداث فضاهای آموزشی مخصوص دوره ابتدایی است، خاطرنشان کرد: در تصویر بزرگ‌تر هدف همه ما این است که کودکان این سرزمین در مدارس مفاهیم اساسی را بیاموزند و برای آینده و ساختن کشور تربیت شوند.

حکیم زاده با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دوره ابتدایی در اولویت تخصیص منابع و برنامه‌ریزی‌ها است، افزود: این امر موضوع مهم و چند وجهی است که در مدرسه سازی نیز مورد توجه قرار گرفته است که نباید از آن به سادگی گذشت، لذا باید نگاه توسعه محور و بنیادی در ایجاد فرصت و فضای یادگیری به این دوره آموزشی داشته باشیم.

ظرفیت یادگیری در محیط یادگیری غنی افزایش می‌یابد

معاون آموزش ابتدایی اظهارکرد: برای ایجاد تحول نیازمند تمرکز در دوره ابتدایی هستیم و یکی از لوازم کار، فضا و تجهیزات مناسب است، زیرا ظرفیت یادگیری در محیط یادگیری غنی افزایش می‌یابد. بنابراین برای تحقق تربیت تمام ساحتی محیط‌های بزرگتر و غنی‌تر به دوره ابتدایی اختصاص یابد، که خوشبختانه در طراحی‌های جدید و مجتمع‌های آموزشی این رویکرد را همراه با اصول روانشناسی و زیبایی شناختی مشاهده می‌کنیم.

وی اضافه کرد: اگر نقطه مطلوب را تربیت و یادگیری بدانیم، همه ما در مسئولیت خود به نوعی برای رسیدن به این هدف در تلاش هستیم تا دانش آموزان را که سرمایه اصلی این سرزمین محسوب می‌شوند، به این نقطه برسانیم و جریان فراهم کردن فضا و تجهیزات در این مسیر مهم و موثر است.

آموزش‌ها در آینده ترکیبی از شیوه حضوری و مجازی خواهد بود

حکیم زاده با اشاره به تجربه دوران کرونا در آموزش‌های مجازی، اظهار داشت: نگاه به آینده فضاهای آموزشی، دو بعدی است و آموزش‌ها در آینده ترکیبی از شیوه حضوری و مجازی خواهد بود و این موضوع را هم باید در نظر داشته باشیم.

وی با تاکید بر اولویت توجه به آموزش دانش آموزان مناطق محروم و عشایر گفت: سازمان نوسازی مدارس نیز این حوزه را با جدیت دنبال می‌کند و محیط‌های یادگیری این مناطق باید با نگاه علمی و عملیاتی و بهره‌ورانه در بستر زمانی و مکانی خود بررسی شوند تا بهترین فضا برای آنان فراهم شود.

حکیم زاده در بخش دیگری از سخنان خود به شاخص‌های توسعه انسانی کشورهای پیشرفته اشاره کرد و افزود: بررسی سه شاخص اصلی آموزش، سلامت و رفاه اجتماعی، بیانگر سرمایه گذاری گسترده و فزاینده کشورهای بالای جدول، در بحث آموزش و پرورش دوره ابتدایی است، به نحوی که علاوه براین دوره، پوشش پیش دبستانی در۱۰کشور اول جدول توسعه انسانی۱۰۰درصد است.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به مشارکت بخش غیردولتی در تامین هزینه‌های آموزشی که در سایر کشورهای توسعه یافته نیز وجود دارد، تاکید کرد: این بحث نباید به منجر به خصوصی شدن مدارس شود و در نظام‌های آموزشی پیشرو در ابتدایی مسئولیت‌ها کاملا دولتی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار