معاون سازمان سنجش اعلام کرد؛

مهم‌ترین تغییرات کنکور امسال اعلام شد؛ رشد ۹.۲ درصدی آمار داوطلبان کنکور

تهران (پانا) - معاون اجرایی سازمان سنجش اعلام کرد که تعداد داوطلبان کنکور سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر است که این تعداد نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۹.۲ درصد افزایش داشته است.

کد مطلب: ۱۲۸۸۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد
مهم‌ترین تغییرات کنکور امسال اعلام شد؛ رشد ۹.۲ درصدی آمار داوطلبان کنکور

حسن مروتی در نشست خبری کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ با بیان اینکه کنکور سال ۱۴۰۱ پنجاه و دومین کنکور کشور است، گفت: ۴۱ دوره از آزمون بعد از انقلاب فرهنگی و ۱۱ دوره آزمون قبل از انقلاب فرهنگی برگزار شد.

معاون اجرایی سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه تعداد داوطلبان کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر است، گفت: این داوطلبان در روزهای ۸ تا ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ در کنکور شرکت می‌کنند که تعداد داوطلبان نسبت به آزمون سال گذشته تعداد ۱۲۱ هزار و ۱۶۶ نفر یعنی ۹.۲ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: کنکور سال ۱۴۰۱ در ۴۱۷ شهر و بخش و شهرستان کشور و ۱۷ حوزه خارجی در ۱۵ کشور دنیا برگزار می‌شود و تعداد ۶۱۵ حوزه امتحانی اصلی داریم و تعداد ۲ هزار و ۹۱۱ حوزه فرعی داریم.

آغاز توزیع کارت آزمون از روز یکشنبه

مروتی تصریح کرد: کارت شرکت در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ از روز یکشنبه ۵ تیرماه ۱۴۰۱ در سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود و داوطلبان باید کارت خود را دریافت کنند. داوطلبانی که در دو یا سه گروه آزمایشی نیز شرکت کرده‌اند، باید دو یا سه کارت را دریافت کنند.

این مقام مسئول در سازمان سنجش درخصوص آمار داوطلبان در گروه‌های آزمایشی پنجگانه کنکور اظهار کرد: در گروه علوم ریاضی و فنی تعداد ۱۴۵ هزار و ۶۱۵ نفر، در گروه علوم تجربی ۵۷۴ هزار و ۷۵۱ نفر، در گروه علوم انسانی ۴۱۲ هزار و ۵۲۵ نفر، در گروه هنر تعداد ۱۶۷ هزار نفر و در گروه زبان های خارجی ۱۹۴ هزار و ۹۵۱ نفر شرکت کرده اند.

به گفته وی، یک دفترچه عمومی و یک پاسخنامه عمومی داده می‌شود و برای هر دفترچه اختصاصی نیز یک پاسخنامه در نظر گرفته شده است.

پیشتازی حضور داوطلبان زن در کنکور امسال

مروتی با بیان اینکه تعداد افرادی که در گروه‌های مختلف کنکور شرکت می‌کنند متفاوت است، گفت: مثلا در گروه ریاضی و فنی ۱۴۵ هزار و ۶۱۵ داوطلب، در گروه علوم تجربی ۵۷۴ هزار و ۷۵۱ داوطلب، در گروه علوم انسانی ۴۱۲ هزار و ۵۲۵ داوطلب، در گروه آزمایشی هنر ۱۶۱ هزار و ۳۷۸ داوطلب شرکت کننده خواهند داشت و در نهایت در زبان‌های خارجی نیز ۱۹۴ هزار و ۹۵۱ داوطلب شرکت کردند که پس از چند سال متوالی آمار داوطلبان گروه انسانی افزایش و به تعداد داوطلبان گروه علوم تجربی نزدیک شده است. به طور کلی تعداد داوطلبان زن در کنکور امسال ۹۱۵ هزار و ۴۱ نفر و تعداد داوطلبان آقا ۵۷۴ هزار و ۱۷۹ نفر است که بر این اساس ۶۱ درصد کنکوری‌های امسال را زنان و ۳۹ درصد را نیز آقایان تشکیل می‌دهد.

مهم‌ترین تغییرات کنکور 1401

وی با اشاره به مهمترین تغییرات کنکور ۱۴۰۱ گفت: قبل از بیان تغییرات به داوطلبان اعلام می‌کنم زمان‌بندی ورود به جلسه آزمون را در نظر داشته باشند و برایند آزمون ما ساعت ۸ صبح آغاز می‌شود و درهای حوزه‌های امتحانی ساعت ۷ و نیم بسته خواهد شد و داوطلبان باید قبل از این ساعت در جلسه آزمون حاضر باشند. امسال برای اولین بار تعداد پاسخنامه‌های کنکور مهمترین تغییر آزمون ما خواهد بود که البته تعداد دفترچه‌ها نیز تغییر پیدا کرده است. بر این اساس ما یک دفترچه عمومی و در کنار آن یک پاسخنامه عمومی خواهیم داشت و تعداد سؤالات عمومی ۱۰۰ سؤال می‌باشد که ۲۵ سؤال زبان و ادبیات فارسی، ۲۵ سؤال زبان عربی، ۲۵ سؤال فرهنگ و معارف اسلامی و ۲۵ سؤال نیز زبان خارجی خواهد بود که این سؤالات در یک دفترچه عمومی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد و داوطلبان ۷۵ دقیقه زمان برای پاسخگویی در اختیار خواهند داشت و و بعد از اتمام این زمان پاسخنامه به همراه دفترچه از داوطلبان گرفته می‌شود.

مروتی افزود: در گروه‌های دیگر کنکور وضعیت سؤالات آزمون‌های اختصاصی مقداری تغییر کرده است مثلا ما در گروه آزمایشی هنر یک دفترچه اختصاصی با ۱۶۰ سؤال به داوطلب می‌دهیم که داوطلب باید در ۱۶۵ دقیقه به سؤالات پاسخ دهد. همچنین در گروه علوم ریاضی نیز ما علاوه بر دفترچه عمومی، دفترچه شماره ۲ اختصاصی به تعداد ۵۰ سؤال ریاضیات را توزیع خواهیم کرد که زمان پاسخگویی آن ۸۰ دقیقه می‌باشد. ضمن اینکه دفترچه شماره سه مربوط به دفترچه فیزیک با ۴۰ سؤال و شیمی نیز با ۳۰ سؤال با زمان پاسخگویی ۸۰ دقیقه به داوطلبان داده می‌شود. بنابراین این گروه سه دفترچه و سه پاسخنامه را دریافت خواهند کرد.

معاون اجرایی آزمون‌های سازمان سنجش گفت: در گروه علوم انسانی داوطلبان یک دفترچه عمومی را خواهند داشت. علاوه بر آن دو دفترچه اختصاصی که یکی از دفترچه‌های شماره ۲ به ۲۰ سوال ریاضی، ۱۵ سؤال اقتصاد، ۳۰ سؤال زبان و ادبیات فارسی و ۲۰ سؤال علوم اجتماعی پاسخ می‌دهند و در دفترچه بعدی که ۹۰ سؤال است به ۲۰ سؤال زبان عربی، ۱۵ سؤال تاریخ، ۱۵ سؤال جغرافیا، ۲۰ سوال فلسفه و منطق و ۲۰ سؤال روانشناسی در ۸۰ دقیقه پاسخ خواهند داد. در واقع هر دفترچه با یک پاسخنامه داده می‌شود که بعد از اتمام، پاسخنامه‌ها به همراه دفترچه گرفته خواهد شد.

وی اضافه کرد: در گروه علوم تجربی که در صبح جمعه برگزار می‌شود علاوه بر دفترچه عمومی ما دفترچه شماره ۲ که دفترچه اختصاصی اول است را توزیع خواهیم کرد و در این دفترچه ریاضی ۳۰ سؤال، زیست‌شناسی ۵۰ سوال خواهد بود که در ۹۰ دقیقه داوطلبان پاسخ می‌دهند و در دفترچه شماره ۳ نیز که دفترچه اختصاصی دوم آن‌ها است ۳۰ سوال فیزیک، ۳۵ سوال شیمی و ۲۰ سوال زمین‌شناسی گنجانده شده است که این داوطلبان نیز باید در ۹۰ دقیقه به سؤالات پاسخ دهند و داوطلبانی که بهیاری در گروه علوم تجربی انتخاب می‌کنند دفترچه شماره ۴ را نیز دریافت خواهند کرد که ۳۵ سؤال در آن به مدت ۲۰ دقیقه گنجانده شده است. آخرین گروه آزمایشی ما زبان است که این داوطلبان نیز علاوه بر ۱۰۰ سؤال عمومی در دفترچه اختصاصی به ۷۰ سؤال در ۱۰۵ دقیقه پاسخ خواهند داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار