اکبرپور در گفت‌‌وگو با پانا:

دانش‌آموزان باید با علم و عقلانیت وارد اجتماع شوند

دانش‌آموزان برای ورود به اجتماع باید از استحکام فکری لازم برخوردار باشند/ آموزش و پرورش اجازه ندهد به مانند دانشگاه‌ها، تفکرات غربی به متون درسی راه پیدا کنند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت آموزش و پرورش باید دانش‌آموزانی را وارد اجتماع کند که اهل تفکر و تجزیه و تحلیل باشند و به لحاظ دینی تقویت شده باشند. وی متون درسی را برای تحقق این امر، مهم برشمرد و تاکید کرد که آموزش و پرورش نباید اجازه دهد به مانند دانشگاه‌ها، تفکرات غربی به متون درسی راه پیدا کنند.

کد مطلب: ۱۲۸۷۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان باید با علم و عقلانیت وارد اجتماع شوند

حجت‌الاسلام و المسلمین اکبر احمدپور در گفت‌وگو با پانا درباره الگوی مطلوب حکمرانی در آموزش و پرورش اظهار داشت: «ما باید برای رسیدن به حکمرانی مطلوب در حوزه تعلیم و تربیت، عوامل مختلفی را رعایت کنیم. باید دانش‌آموزان را برای ورود به دانشگاه و اجتماع آماده کنیم. آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ورود به اجتماع باید به گونه‌ای صورت بگیرد که این فرد، فردا در جامعه بتواند تحول لازم را ایجاد و پیشرفت و اهداف عالی کشور را تامین کند. اگر نتوانیم در این زمینه چشم‌انداز مناسبی داشته باشیم قاعدتاً در مقدمات نیز دچار مشکل خواهیم شد.»

نماینده مردم خواف و رشتخوار استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «بنابراین برای ورود به اجتماع، این دانش‌آموز باید به لحاظ فکری، استحکام لازم را داشته باشد تا در اجتماع از بنیه قوی در برابر موانع و مشکلات، مسایل و معظلاتی که برایش پیش خواهد آمد برخوردار باشد.»

اکبرپور اضافه کرد: «دانش‌آموزی که وارد اجتماع می‌شود باید از مهارت ارتباط و سازگاری با دیگران برخوردار باشد. باید آستانه تحمل‌پذیری بالایی داشته باشد. او وارد اجتماعی خواهد شد که فکرها و اندیشه‌های متعدد به سراغ او خواهند آمد، باید بتواند تحمل کند، انتخاب درست داشته باشد تا دچار مشکل نشود.»

نماینده مردم خواف خاطرنشان کرد: «دانش‌آموزان باید اهل فکر و اندیشه پرورش یابند. باید قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشند. اگر دانش‌آموزی خام و بدون تفکر درست وارد اجتماع شود یقینا هم خود او به اجتماع آسیب می‌زند و هم جامعه نسبت به وی دچار خسارت خواهد شد. ما آموزه‌های دینی زیادی داریم که روی عقلانیت تاکید کرده‌اند. در کنار علم تاکید ویژه به عقلانیت کرده‌اند، چون علم به تنهایی کفایت نمی‌کند. اطلاعات در کنار عقلانیت و قدرت تجزیه و تحلیل اثرگذار خواهد شد.»

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: «مساله مهمی دیگری وجود دارد که آموزش و پرورش باید بسیار به آن دقت کند. متاسفانه در دانشگاه مبتلا شده‌ایم و نباید اجازه دهیم به مدارس هم سرایت پیدا کند. در دانشگاه با متونی مواجه هستید که دین‌گریزی ایجاد می‌کند، یا اندیشه‌های دینی را به سخره می‌گیرد یا دچار مشکل می‌کند. این متون نامناسبی است که در دانشگاه‌های ما وجود دارد. متاسفانه این متون سکولارپرور است. نظریات و تفکرات غربی در علوم انسانی ترجمه و وارد متون درسی شده است و اصلا سازگار با تفکرات ایرانی و اسلامی نیست. آموزش و پرورش باید مراقب باشد که در متون تعلیم و تربیت این اندیشه‌ها وارد نشود.»

وی تاکید کرد: «دانش‌آموزان زمانی که از مدارس فارغ‌التحصیل می‌شوند باید به لحاظ دینی تقویت شده باشند. دین وی باید قوی‌تر شود نه ضعیف‌تر که متون درسی بسیار در این زمینه تاثیرگذار هستند. این موارد، هم موانع و هم راهکارهایی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند تا حکمرانی مناسب و مطلوبی در حوزه تعلیم و تربیت داشته باشیم.‌»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار