رئیس اورژانس کشور:

۵۰ برنامه کوتاه آموزشی اورژانس برای پخش از تلویزیون آماده شده است

اردبیل (پانا) - رئیس سازمان اورژانس کشور خبر داد ۲۵۰ برنامه کوتاه و یک دقیقه‌ای آموزشی اورژانس در راستای آموزش همگانی و توسعه آگاهی همگانی، برای پخش از شبکه‌های تلویزیونی آماده شده است.

کد مطلب: ۱۲۸۷۱۰۷
لینک کوتاه کپی شد
۵۰ برنامه کوتاه آموزشی اورژانس برای پخش از تلویزیون آماده شده است

جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور در جریان سفر به اردبیل و در گفت وگو با خبرنگاران گفت: این برنامه‌های کوتاه در موضوعات مختلف مربوط به حفظ سلامت و حیات شهروندان در مرحله نهایی آماده سازی قرار دارد و به زودی از شبکه سلامت و برخی شبکه های تلویزیونی بخش می شود.

وی بیان کرد: این برنامه‌ها به صورت هفته‌ای دو مورد پخش خواهد شد و در کنار آن، آموزش همکاران و نیز برنامه آموزش همگانی فصلی مثل آموزش مقابله و مدیریت موضوع غرق شدگی در فصل تابستان نیز دنبال خواهد شد.

رئیس سازمان اورژانس کشور تعداد تماس سالانه شهروندان با شماره ۱۱۵ سازمان اورژانس را حدود ۱۸ تا ۱۹ میلیون مورد اعلام کرد.

میعادفر گفت: تماس‌های مزاحم با شماره تلفن ۱۱۵ اورژانس کاهش یافته، ولی هنوز به صفر نرسیده و برای رفع مشکل تماس مزاحم، قوانین موجود در حال بازنگری است تا نقش بازدارندگی داشته باشد.

وی تامین آمبولانس را اورژانسی‌ترین نیاز سازمان تحت مسئولیت خود اعلام کرد و افزود: برای حل این مشکل امسال یک هزار دستگاه آمبولانس جدید خریداری می شود در حالی که نیاز کشور ٣ هزار دستگاه است.

رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: با ۵ هزار میلیارد ریال بودجه اختصاص داده شده امسال، مشکل اورژانس کشور در زمینه خرید آمبولانس حل نمی‌شود.

میعادفر بیان کرد: برای حل این مشکل اساسی، پس از دیدار نوروزی رئیس جمهور از یکی از پایگاه‌های سازمان اورژانس کشور، اعتبار مورد نیاز از رئیس دولت درخواست شده و فرایند اخذ مجوز و اعتبار لازم برای تامین خرید آمبولانس در حال پیگیری است.

وی اضافه کرد: هم اکنون ٣ هزار دستگاه آمبولانس با عمری بیش از ۱۵ سال در کشور در حال فعالیت است، در حالی که عمر مفید آمبولانس ۱۰ سال به اضافه ۵ سال پس از معاینه و تعمیر تعیین شده است.

رئیس سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: در چند سال اخیر به خاطر تحریم و برخی مشکلات اعتباری و نیز ارائه نشدن خدمات پس از فروش، آمبولانس مورد نیاز کشور تهیه و تامین نشده و مشکل جدی در این زمینه وجود دارد.

معیادفر همچنین برنامه ریزی برای ارائه خدمات به زائران حسینی(ع) در پیاده روی اربعین امسال را از جمله اهداف کاری مهم اورژانس کشور در تابستان سال جاری ذکر و اعلام کرد: سازمان اورژانس کشور در این سفر معنوی مشارکت فعال خواهد داشت.

وی اظهار کرد: برای این منظور اورژانس دانشگاه علوم پزشکی چهار مرکز آبادان، ایلام، کرمانشاه و اهواز با همه نیروها در حال آماده سازی و تجهیز است و علاوه بر این، اورژانس سایر استان‌ها نیز به فراخور نیاز برای همکاری دعوت خواهند شد.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: سازمان اورژانس ایران در پیاده‌روی اربعین امسال علاوه بر دایر کردن بیمارستان صحرایی، برای خدمات رسانی به زائران به خصوص در زمینه گرمازدگی و مشکلات سلامت ناشی از تامین آب و حوادث ترافیکی احتمالی، مسئولیت کمیته سلامت و بهداشت را بر عهده خواهد داشت.

معیادفر توسعه استفاده از موتورلانس را از جمله اهداف این سازمان ذکر کرد و افزود: ساختار ترافیک درون شهری یکی از چالش‌های مهم اورژانس در مناطق شهری کشور به شمار می رود و تنها چاره کنار آمدن با این مساله، استفاده از موتورلانس‌های مجهز است.

وی اظهار کرد: به علت افزایش شمار خودرو و ایجاد ترافیک در مراکز شهری، زمان رسیدن آمبولانس به مقصد اعلام شده برای ارائه خدمات اورژانسی افزایش یافته و برای حل این مشکل، توسعه آمبولانس موتوری در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان اورژانس کشور افزود: در این راستا، ابتدا موتورلانس‌ها به محل اعلام شده در اسرع وقت اعزام شده و خدمات اولیه را ارائه خواهد کرد و در ادامه، آمبولانس خودرویی در محل حاضر شده و کار انتقال مریض به مرکز درمانی را بر عهده خواهد گرفت تا زمان طلایی نجات جان افراد از دست نرود.

معیادفر در ادامه بیان کرد: در دوران شیوع کرونا کارکنان اورژانس در خط مقدم ارائه خدمات برای سلامت جامعه بودند و ایثارگرانه در جهت تامین سلامت عمومی جامعه تلاش کردند و ماحصل آن زحمات امروز در کاهش شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا قابل مشاهده است.

وی برنامه آموزش همگانی و ارتقای سطح مهارتی کارکنان اورژانس مناطق مختلف کشور را برنامه محوری سازمان اورژانس کشور برای سال جاری ذکر کرد و گفت: حدود ۲ سال بود که به علت شیوع کرونا، برنامه آموزش در اورژانس کشور متوقف شده بود ولی اخیرا آموزش مهارتی همکاران آغاز شده و همزمان، تامین زیرساخت‌های آموزشی و تجهیزات نیز آغاز شده است.

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به سفر دوره‌ای مدیران این سازمان به استان‌های مختلف کشور برای ارزیابی عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز فوریت‌های پزشکی به مردم، عملکرد مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس استان اردبیل را مطلوب خواند.

میعادفر اضافه کرد: عملکرد اورژانس استان اردبیل در بازدید بیش از نیمی از پایگاه‌ها، مطلوب ارزیابی شده و دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت اورژانس این استان جزو استان‌های برتر و الگوی کشوری محسوب می شود.

وی پایین بودن میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی را از جمله آثار عملکرد مثبت اورژانس استان اردبیل برشمرد و بیان کرد: در کنار تلاش و قاطعیت پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس راه استان، عوامل دیگر از جمله اورژانس نیز در کاهش تلفات حوادث ترافیکی استان اردبیل اثر مستقیم و جدی داشته است.

رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه دارد: برای توسعه خدمات اورژانسی در مناطق شهری استان اردبیل، با اختصاص سه دستگاه موتورلانس جدید و مجهز، مجموع موتورهای مجهز آمبولانس استان اردبیل به پنج دستگاه رسید و پس از فعالیت نیز، عملکرد و کارایی آنها ارزیابی شده و در صورت لزوم تعداد آن افزایش خواهد یافت.

مجید محمد غریبانی، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس اردبیل نیز گفت: طی یک‌سال گذشته بالغ بر ۲۵۰ هزار تماس با شماره تلفن ۱۱۵ اورژانس استان برقرار شده که ۶۷ هزار مورد آن منجر به عملیات و ماموریت موفق شده است.

وی حدود 7 هزار مورد از این ماموریت ها را مربوط به حوادث ترافیکی عنوان کرد و افزود: هر ثانیه اقدام و راهنمایی کارشناسان اورژانس می‌تواند نجات دهنده و حیات بخش باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار