نمایشگاه و بازارچه صنایع‌ دستی در اردبیل گشایش یافت

اردبیل(پانا) - نمایشگاه و بازارچه صنایع‌ دستی در صحن قیزیل‌ باشلار پایگاه میراث جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی افتتاح شد.

کد مطلب: ۱۲۸۶۵۸۴
لینک کوتاه کپی شد
نمایشگاه و بازارچه صنایع‌ دستی در اردبیل گشایش یافت

در آیین افتتاح این نمایشگاه سیدمحمداعتماد اعجازی،فرماندار اردبیل گفت: صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی از مهم‌ترین شاخصه‌های هویت و تاریخ هر منطقه بوده و نقش بسزایی در زمینه اشتغالزایی نیز دارد.

وی با اشاره به قدمت آثار هنری و صنایع‌دستی دراستان اردبیل بیان کرد: دارالارشاد اردبیل که دارای هویت و جایگاه تاریخی ویژه‌ای بوده، آثار هنری و صنایع‌دستی شاخصی دارد که نیازمند احیا بود و در سال‌های اخیر با همت جدی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گام‌های مثبتی در حوزه احیا و رونق صنایع‌دستی برداشته شده است.

فرماندار اردبیل گفت: نمایشگاه صنایع دستی نقش مهمی در زمینه معرفی صنایع‌ دستی و رونق تولیدات در این حوزه دارد.

در این مراسم نادر فلاحی ،مدیرکل میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌ دستی اردبیل نیز گفت: صنایع‌ دستی در کنار تولید و توسعه اشتغال، در حوزه صیانت از فرهنگ و تمدن نیز نقش اساسی داشته و هویت ملت‌ها را معرفی می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری رویداد بین‌المللی "اردبیل ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو" افزود: این رویداد به مدت یک سال به میزبانی اردبیل برگزار می‌شود و یکی از حوزه‌های مهم استان که در این رویداد بین‌المللی معرفی و عرضه می‌شود، بخش صنایع‌دستی و هنرهای سنتی است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌ دستی استان ادامه داد: نمایشگاه و بازارچه صنایع‌ دستی که برپا شده تا پایان تابستان تداوم خواهد داشت و فراخوان و آماده‌باش برای فعالان صنایع‌ دستی بوده تا صنعتگران و هنرمندان صنایع‌ دستی خود را برای رویداد بین‌المللی اردبیل ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو آماده کنند.

فلاحی خاطرنشان کرد: برغم ظرفیت‌های بالای استان تاکنون هیچ یک از شهرهای استان به عنوان شهر ملی صنایع‌ دستی به ثبت نرسیده بود که با تلاش‌های انجام شده در سال گذشته شاهد ثبت شهر ملی ورنی مغان و شهر ملی گلیم عنبران شدیم و امسال نیز برای شهرهای خلخال و کوثر تلاش خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۳۳ هزار نفر از مردم استان اردبیل در بخش صنایع‌دستی بیان کرد: در راستای معرفی صنایع‌ دستی نمایشگاه‌های صنایع‌ دستی در اغلب شهرستان‌های استان فعال شده و فعالان این حوزه نسبت به عرضه تولیدات خود اقدام می‌کنند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کاربردی کردن تولیدات صنایع‌ دستی و گنجاندن آن در زندگی روزانه مردم را از برنامه‌های مهم این اداره کل ذکرکرد.

گفتنی است اردبیل از استان‌های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می‌شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته‌های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می‌کنند.

چرم و ملیله اردبیل، معرق نمین، مرصع و معرق سنگ خلخال، گلیم عنبران، جاجیم بافی، قالی بافی، پالاز بافی، ورنی بافی، تراش شیشه، مسند بافی، سفالگری، چاقو سازی، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار