درگفت وگو با هنرمند نقاشی استان فارس عنوان شد:

هنر اسلامی هنری است صد درصد انتزاعی، نه «طبیعت‌گرا» و «واقع‌گرا»

شیراز(پانا) - هنرمند برجسته ایران و استان فارس گفت متاسفانه در جامعه وقتی از نقاشی صحبت می‌شود اکثرا تصور می‌کنند نقاشی یعنی اینکه هنرمند باید یک چهره، فیگور و یا طبیعت بی جان را شبیه به تصویر واقعی در آورد. در حالی‌که اگر قرار به دسته‌بندی باشدهنر اسلامی هنری است صد درصد انتزاعی، نه «طبیعت‌گرا» و «واقع‌گرا».

کد مطلب: ۱۲۸۴۱۹۸
لینک کوتاه کپی شد
هنر اسلامی هنری است صد درصد انتزاعی، نه «طبیعت‌گرا» و «واقع‌گرا»

«گلشن اسماعیل قربانی‌نژاد» در گفت و گو با پانا در مورد آموزش هنر به هنرجویان گفت: «همکاران عزیز ما در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش استان فارس در حال تلاش و آموزش به هنرجویان هستند، وظیفه اصلی ما در امر آموزش (تبدیل معنا به صورت) است، یعنی به هنرجویان آموزش داده می‌شود که چطور افکار و اندیشه و ذهنیت خود را به یک اثر هنری (نقاشی) تبدیل کنند.»

به گفته قربانی‌نژاد در پروسه آموزش به هنرجویان باید هنرآموزان نیز شاهد تلاش و فعالیت خود باشند. آنها باید از نزدیک با آثار هنری آشنا شوند و یکی از دلایل برپایی نمایشگاه‌های هنری همین امر است.

وی افزود: «در واقع این نوع تفکر در هنر نقاشی، متعلق به قبل از اختراع دوربین عکاسی بوده، زمانی که وظیفه نقاش تکرار یک تصویر و شبیه کشیدن، آن بود. اکنون وقتی می‌گوییم این نقاشی خوب است که تصویر در اثر شبیه تصور و تصدیق ذهنی ما باشد.»

این هنرمند تاکید کرد: «در این راستا در آموزش هنر ما باید سه مرحله را آموزش دهیم؛ ابتدا روش عینی یعنی هماهنگی میان چشم، دست و مغز، که این امر در پایه‌های دهم و یازدهم در دروس (طراحی یک و دو) انجام می‌شود و نتیجه آن سبک رئالیسم کلاسیک و نئو کلاسیسیسم است.»

عضو انجمن نقاشان حرفه‌ای وابسته به انجمن نقاشان جهان با رنکینگ طلا بیان کرد: «مرحله بعد شیوه ذهنی به منظور پرورش قدرت ذهن هنرجویان است که می‌توان به سبک‌های سورئالیسم، دادائیسم و...اشاره کرد.»

وی افزود: «در کتاب آشنایی با مکاتب نقاشی «فنی و حرفه‌ای» و در «استاندارد نقاشی چهره» کار دانش پایه یازدهم و دوازدهم هنرجویان با مکاتب نقاشی ایرانی و سبک‌های غربی آشنا می‌شوند.»

قربانی نژاد اظهار کرد: «هنرجویان رشته‌های هنرهای تجسمی در کتاب مبانی هنرهای تجسمی با الفبای زبان بصری آشنا می‌شوند. همچنین با عنصر رنگ که عنصر قالب در هنر نقاشی است. در این راستا تمرین و تلاش هنرجویان و راهنمایی مناسب هنرآموزان بسیار حائز اهمیت است.»

به گفته او بازدید هنرجویان رشته‌های هنرهای تجسمی از نمایشگاه‌های هنری، در امر آموزش و پیشرفت حرفه‌ای آنها بسیار حائز اهمیت و تاثیرگذار است.

استاد و هنرمند برجسته نقاشی در پاسخ به اینکه به نظر شما هر اثر هنری باید دارای چه فاکتورهایی باشد، گفت: «سه عامل «تخیل»، «احساس و عاطفه» و «چند معنایی بودن» وجه مشترک همه هنرها است. به گونه‌ای که اگر یک بیت دارای تخیل باشد، به آن شعر گفته می‌شود و اگر فاقد تخیل باشد به آن نظم می‌گویند؛ در نقاشی هم اگر در یک اثر نقاشی تخیل را داشته باشیم آن اثر یک اثر هنری است.»

وی ادامه داد: «برخورداری از عوامل احساس و عاطفه و بعد از آن چند معنایی بودن به آن معناست که مثلا از یک نقاشی یا یک شعر هر کسی با توجه به ذوق و دانسته‌هایش تفسیر خاصی را بیان می‌کند.»

وی در خصوص آفت باغ هنر گفت: «از نظر همه متخصصین و هنرمندان آفت باغ هنر نقاشی کپی کردن است؛ شاید در طول سال یک اثر از هنرمندانی چون پل سزان که به ایشان پدر کمپوزیسیون «ترکیب بندی» جهان گفته می‌شود جایز باشد آن هم برای تجزیه و تحلیل اثر. در واقع هدف یادگیری و آموزش است، در غیراین صورت کپی کردن اثر هیچ ارزش حرفه‌ای ندارد و خلاقیت را از هنرجو یا هنرمند سلب می کند.»

قربانی‌نژاد با اشاره به هنر شرق و هنر اسلامی گفت: هنر شرق دارای قدمتی طولانی و بسیار گسترده است و هنر ایران هم از غار کمربند گرفته تا غار هوتو دارای معنویت خاصی است. هنر شرق درونگراست و هنر غرب برونگرا.»

وی تصریح کرد: «شرق از دنیای درون می‌گوید و غرب از دنیای بیرون و محسوسات، شرق هنرمند تربیت می‌کند و غرب آرتیست.»

به گفته این هنرمند، هنر غرب طبیعت‌گراست با جهان بینی امانیسمی، ولی هنر شرق الهی است؛ هنرمند شرقی هنر را در کشف و الهام و شهود جستجو می‌کند و هنرمند غربی در طبیعت و هنر اسلامی هنری صد درصد انتزاعی است، نه «طبیعت‌گرا» و «واقع‌گرا».»

قربانی‌نژاد در خصوص تفاوت هنر تجریدی با هنر انتزاعی گفت: «متاسفانه در امر ترجمه با اشکالی روبرو هستیم. هنر آبستره را انتزاعی و تجریدی ترجمه کرده‌اند که غلط است، زیرا هنر انتزاعی ریشه در بیرون دارد مثلا درخت؛ سرو را ساده کنیم و آن را به بته چقه تبدیل کنیم این عمل را انتزاع می‌گویند. به عبارتی ریشه اثر انتزاعی در بیرون است، اما تجرید به هنری گفته می‌شود که هیچ ریشه و شباهت بیرونی نداشته باشد، مثلا اگر آثار نقاش سبک نئوپلاستیسیسم هلند یعنی«موندریان» را نگاه کنید به یاد شیشه‌های رنگی پنجره‌های خانه قدیمی می‌افتید این‌ها هنر انتزاعی هستند و ریشه در درون دارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار