جزئیات یادواره «قیام عشاق» تشریح شد

تهران (پانا) - جزئیات یادواره «قیام عشاق» که به‌مناسبت ایام نیمه خرداد در حوزه‌ هنری استان تهران برگزار می‌شود، تشریح شد.

کد مطلب: ۱۲۸۳۹۷۸
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات یادواره «قیام عشاق» تشریح شد

صبح امروز نشست خبری یادواره هنری «قیام عشاق» با حضور حمید حسین‌زاده دستیار ویژه رئیس حوزه هنری استان تهران، نیما بیگلریان کارشناس مسئول نمایش حوزه هنری استان تهران و حسین قاسمی مسئول حوزه هنری جنوب شرق استان تهران، بخش‌های مختلف این رویداد هنری که توسط حوزه هنری استان تهران برگزار می‌شود، در سالن کنفرانس حوزه هنری برگزار شد.

در بخشی از این نشست حمید حسین‌زاده دستیار ویژه رئیس حوزه هنری استان تهران درباره برنامه‌های این مرکزدر یادواره «قیام عشاق» گفت: ۲ رویداد بزرگ در تاریخ ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه پیش‌رو داریم. که تلاش شده در بخش‌های مختلف هنری برنامه ریزی شود.

وی ادامه داد: حوزه هنری طی ماه‌های گذشته رویکرد جدیدی برای راه‌اندازی دفاتر شهرستانی داشت که دفاتری نیز در شهرستان‌های استان تهران با توجه به پتانسیل‌های موجود، صورت گرفته است. در این رویه، مدلی جدید از راه‌اندازی دفاتر شهرستان را پشت سر گذاشتیم که به همین دلیلچند دفتر جدید در شهرهای تهران آغاز به‌کار کردند.

حسین‌زاده در ادامه یادآور شد: در دفتر پیشوا با امامزاده‌ای با عنوان امامزاده جعفر بن موسی الکاظم روبرو شدیم که جریان ۱۵ خرداد ماه از این امامزاده آغاز شده بود. شهدای ورامین و دشت ورامین، شهدای بسیار مظلومی هستند که کمتر به آنها پرداخته شده است به همین دلیل وقتی این جریان را متوجه شدیم صحن بارگاه امامزاده را مرکز فعالیت‌های رویداد قرار دادیم.

در بخش دیگری از این نشست نیما بیگلریان کارشناس نمایش حوزه هنری استان تهران نیز درباره نمایش‌های یادواره قیام عشاق گفت: همایش تئاتر خیابانی ۱۵ خرداد حوزه هنری هر سال از سوی مرکز نمایش حوزه هنری برگزار می‌شد که برگزاری این سوگواره به دلایلی به تأخیر می‌افتد تا اینکه امسال حوزه هنری استان تهران به این فکر افتاد که این اجراها را احیا کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در شروع کار فراخوانی به شهرستان‌های استان ارائه شد و جدای از آن، واخد نمایش اقدام به تولید ۴ نمایشنامه خیابانی و صحنه‌ای کرد و ۱۴ اثر نمایشی از شهرستان‌ها تولید و به دبیرخانه ارسال شد. از بین این آثار، ۶ نمایش پذیرفته شد که در همایش «قیام عشاق» در صحن حرم امامزاده برنامه نمایش خواهند داشت. ۲ نمایش «مجلس شبیه خوانی ۱۵ خرداد» و نمایش «ایستاده‌ایم» نیز روز ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ در حرم امامزاده جعفر بن موسی الکاظم اجرا می‌شوند.

بیگلریان به اجرای نمایش‌های بچه‌های مساجد اشاره کردو افزود: ما سعی داریم نمایش‌های بچه‌های مسجد را در سراسر تهران رونق دهیم و این آثار تولیدی در طی سال باید در سطح شهرستان‌های استان به اجرا درآیند. با حمایت‌های علی فروزانفر، شرایط و بستری فراهم می‌شود که جریان‌های فرهنگی هنری را در سطح استان برگزار کنیم.

در ادامه حسین قاسمی مسئول حوزه هنری جنوب شرق استان تهران درباره برنامه های این مرکز در یادواره قیام عشاق گفت: پنجشنبه ۱۲ خرداد ساعت ۱۷ در حسینیه بنی‌فاطمه ورامین که مبدا وحدت جریان قیام بوده است، نمایشگاه آثار و کتب تاریخی و سیاسی قیام را داریم که با حضور آیت الله مجتهد شبستری برنامه را آغاز خواهیم کرد. نمایشگاه عکس و پوستر به مدت ۵ روز در حسینیه برقرار است. همچنین ساعت ۲۰:۳۰ همان روز بعد از نماز مغرب و عشا، در حرم امامزاده برنامه «شب خاطره» را داریم که از شبکه یک پخش می‌شود.

وی ادامه داد: روز جمعه ۱۳ خردادماه، بعد از نماز جمعه پیشوا، افتتاح نمایشگاه پوستر و عکس در دفتر حوزه هنری شهرستان را داریم. ۱۴ خرداد در صحن امامزاده و مزار شهدای گمنام ۲ نمایش خیابانی اجرا خواهد شد و روز ۱۵ خرداد، بخش سرود و یادواره هنری رویداد با گروه سرود احسان و چندین گروه سرود دیگر و اجرای سرود سلام فرمانده با مبنای شعر «انتظار ظهور از نیمه خرداد کشم»، اجرا خواهد شد.

یادآور می‌شود، نشست خبری یادواره هنری «قیام عشاق» که به مناسبت قیام ۱۵ خرداد در بخش‌های نمایش، پوستر، عکس، سرود و «شب خاطره» از سوی حوزه هنری استان تهران برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار