امانی طهرانی:

رتبه‌بندی براساس شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای معلمان مورد توجه قرار گیرد

مدرسه ارزان‌ترین و پایدارترین راه برای رسیدن به تمام آرزوها در کشور است

تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت رتبه‌بندی معلمان باید بر اساس شایستگی‌های تخصصی و حرف‌اای معلمان مورد توجه قرار گیرد و ارتقا به طور جدی به سنجش و تاثیر در اهتمام رتبه صورت پذیرد.

کد مطلب: ۱۲۸۳۰۵۰
لینک کوتاه کپی شد
رتبه‌بندی براساس شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای معلمان مورد توجه قرار گیرد

محمود امانی طهرانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که با حضور نمایندگان معلمان و مدیران مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد، با بیان اینکه عرصه تعلیم و تربیت عرصه عمل آگاهانه ملت برای پرورش دانش‌آموزان است و هر فردی در این مسیر گام برمی دارد یک همکار این نظام محسوب می شود اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم با نقش خوب خود در تعلیم و تربیت فرزندان خود بیشتر تعامل کنیم و بتوانیم خادم این نظام باشیم.

امانی طهرانی بیان کرد: اگر درباره اهمیت و تاثیر مدرسه در توسعه شخصی خانواده ها اطلاعات بیشتر داشته باشیم و به دیدگاه روشنی برسیم کارها بهتر پیش می رود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: مدرسه بیش از چیزی که به آن فکر کنیم مهم است باید مدرسه را بر صدر نشاند باید معتقد باشیم که مدرسه ارزان ترین و پایدارترین راه برای رسیدن به تمام آرزوها در کشور است.

مبادی تولید بیسوادی را مسدود کنیم

وی ادامه داد: باید بتوان مبادی تولید بیسوادی را مسدود کنیم این امر از مهم ترین وظایف ماست مساله بیسوادی در کشور مساله ساده ای نیست موضوع پوشش تحصیلی مدت هاست در کشور وضعیت خوبی پیدا کرده است و باید در عمل نیز دانش آموزان به مفهوم اولیه سواد دست پیدا کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: باید کارهایی برای هم تراز کردن حقوق معلمان با سایر همکاران دولت صورت گیرد. مساله شان و منزلت معلمی در کشور مهم است که باید در عمل به گونه ای رفتار کرد که معلمان در کشور مورد تکریم قرار بگیرند.

وی درباره موضوع جبران افت یادگیری دانش آموزان نیز گفت: شورای عالی آموزش و پرورش درباره جبران افت تحصیلی دانش آموزان در ۳ مرحله وارد عمل شده است؛ در مصوبه ۹۷۷ فرمول مواجه آموزشی با رویه دوران کرونا، آموزش ترکیبی بود.

آموزش و پرورش برای پساکرونا سیاست مشخص کرد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش برای دوران پسا کرونا سیاست مشخص کرد و کارهای ترویجی برای بازگشت به مدرسه را انجام داد.

امانی طهرانی افزود: باید از فرصت و تجربه پیش آمده در دوران کرونا برای بدست آوردن فرمول‌های مناسب درجهت گشایش فرصت‌های آموزشی بهره مند می شدیم.

وی با بیان اینکه نامه‌ای در خصوص امتحانات دانش آموزان به وزیر آموزش و پرورش نوشته شده است، یادآور شد: نامه‌ای به وزیر نوشتم که امتحانات دانش آموزان توسط معلمان مورد بررسی علمی قرار گیرد و برای جبران افت تحصیلی، در تابستان تجویزهای انفرادی صورت گیرد و مدارس برای سال آینده داده‌های به دست آمده از دانش آموزان را مورد توجه قرار دهند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: باید به نمره های معلم‌ساز دانش آموزان اعتماد کرد و این نمره‌ها به عنوان داده‌های علمی مورد بررسی قرار گیرد.

امانی طهرانی درباره نقش شورای عالی آموزش و پرورش در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: نقش شورای عالی آموزش و پرورش در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی کمرنگ نبوده، در مصوبه ۸۳۳ و نظام تعلیم و تربیت نقش جدی داشتیم اما در پاره‌ای از مسائل، ارزیابی موضوعات فراتر از یک حوزه است، اقتضای کار این طور است که نقش شورای عالی آموزش و پرورش کمرنگ‌تر می‌شود.

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنکور گام‌های مناسبی برمی‌دارد

وی با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش در موضوع کنکور هم در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت داشته است، گفت: آموزش و پرورش مراقبت‌های خود را با وسواس دنبال می‌کند، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنکور گام‌های مناسبی برمی‌دارد و امیدواریم امتحانات نهایی در صحت و امنیت برگزار شود.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش درباره رتبه بندی معلمان گفت: رتبه بندی از سال‌های قبل در شورای عالی مورد بحث بوده و در مراحل بعد در مجلس از موارد اولیه شورای عالی آموزش و پرورش نیز استفاده شد اما آنچه مد نظر شورا بود، مورد استفاده علمی قرار نگرفت.

باید کارهایی برای هم تراز کردن حقوق معلمان با سایر همکاران دولت صورت گیرد. مساله شان و منزلت معلمی در کشور مهم است که باید در عمل به گونه‌ای رفتار کرد که معلمان در کشور مورد تکریم قرار بگیرند

امانی طهرانی افزود: در مساله رتبه‌بندی کیفیت کار معلمان را باید مبنا قرار دهیم، شورای عالی می‌گوید که کیفیت باید مبنای جبران سابقه خدمت قرار گیرد.

وی ادامه داد: رتبه‌بندی باید بر اساس شایستگی های تخصصی و حرفه ای معلمان مورد توجه قرار گیرد و ارتقا به طور جدی به سنجش و تاثیر در اهتمام رتبه صورت گیرد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین درباره ضرورت حذف قوانین قدیمی و زائد گفت: در قوانین باید بخش های زائد حذف و ایجاد قوانین جدید اجرا شود.

امانی طهرانی با بیان اینکه شورای عالی تقاضای بازنگری قوانین را از بدنه آموزش و پرورش می‌گیرد، یادآور شد: هر دستگاه یک شورا دارد که در تمام کشورهای جهان وقتی ساز و کار دموکراتیک شکل گرفت، نیازمند قوانین و مقرراتی تخصصی شد و براساس این اقتضا، گروه‌های مشخص و متخصص ایجاد شد و شعبه‌های مجلس در سایر کشورها شکل گرفت که در ایران هم این موضوع سابقه ۱۲۰ ساله دارد.

وی ادامه داد: کار قانون‌گذاری و مقررات گذاری از بدنه آموزش و پرورش می‌آید و در شورای عالی باید وظیفه نظارت بر قوانین داشته باشیم.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه هر ساله پالایش و پایش دائمی صورت می گیرد، گفت: هرسال بر روی مصوبات براساس گزارشات ملی، اقدام پایش انجام می‌شود.

امانی طهرانی خاطرنشان کرد: این مساله پایش دائمی همواره در شورای عالی آموزش و پرورش وجود دارد، قوانین قدیمی فهرست می‌شود و کارکرد مصوبات جدید هم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کارکرد شبکه شاد در پساکرونا

وی همچنین درباره کارکرد شبکه شاد در دوران پس از کرونا توضیح داد: در گذشته ما قبل از کرونا وقتی معلمان به کلاس درس می رفتند، وقت را صرف تدریس و توضیح محتوای درسی می کردند و در پایان کلاس با دادن تکالیف به دانش آموزان راه مدرسه در خانه ادامه می‌یافت.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: دوره کرونا و آموزش غیر حضوری امکانی را فراهم کرد که قطعه‌های تدریس معلمان برتر در اختیار همه دانش آموزان قرار گیرد، بنابراین با وجود این امکان پیشنهاد این است که خانه را به کلاس درس تبدیل و در کلاس درس دانش آموزان را با موضوع زمینه‌های اصلی یادگیری و منابع آشنا کنند و سپس توضیح محتوای مواد درسی در بیرون از کلاس درس اتفاق افتد و به این صورت جریانی از یادگیری موثر صورت گیرد.

وی افزود: زمانی را که پیشتر از کرونا به توضیح مباحث پرداخته می‌شد، باید در شبکه شاد انجام شود و طراحی خلاقانه معلمان در اینجا ظهور و بروز پیدا کند، برخی می‌گویند معلم چرا در تابستان حقوق می‌گیرد، علت این سوال این است که معلم در تابستان به طراحی خلاقانه مباحث می‌پردازد.

امانی طهرانی خاطرنشان کرد: فرمولی گفته شد که باعث می‌شود شبکه شاد بقا و ارتقا پیدا کند و امکانی برای سکوی پرش آموزش و پرورش فراهم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار