مهرداد ویس‌کرمی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به فرمایشات رهبری در دیدار نمایندگان؛

مجلس قطعا باید در مدل بررسی طرح‌ها، لوایح و انتقاد و نظارت یک بازنگری اساسی صورت دهد

تهران (پانا) - نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد مجلس قطعا باید با فرمایشات مقام معظم رهبری در مدل بررسی طرح‌ها، لوایح و انتقاد و نظارت باید یک بازنگری اساسی صورت دهد و به سمتی برود که انشالله مجلس انقلابی که مقام معظم رهبری فرمودند تحقق پیدا کند.

کد مطلب: ۱۲۸۲۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد
مجلس قطعا باید در مدل بررسی طرح‌ها، لوایح و انتقاد و نظارت یک بازنگری اساسی صورت دهد

مهرداد ویس‌کرمی در گفت‌وگو با پانا درباره دیدار روز گذشته نمایندگان با مقام معظم رهبری، اظهار داشت: «روز گذشته توفیقی شد به همراه نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از فروکش کردن بیماری کرونا خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم. بحث محوری و کلیدی فرمایشات رهبر انقلاب، دو محور کلیدی داشت. یکی اینکه ایشان بحث خرمشهر را مثال زدند و فرمودند در شرایط بسیار سخت و تلخی مردم ما قرار داشتند، چه مردمی که می‌دانستند در جبهه‌ها چه می‌گذرد و چه مردمی که اطلاع نداشتند و بعد می‌فرمایند که این شرایط تغییر کرد و این را حاصل عزم راسخ، عملکرد جهادی، ابتکار و اخلاص دانستند که اینها باعث شد که ورق برگردد. ایشان فرمودند که این قاعده سنت الهی است و منحصر به بحث نظامی نیست. هرجا اخلاص و دفاع از ارزش‌ها وجود داشته باشد و اخلاص و عملکرد جهادی و عزم جدی باشد، این قاعده صادق است. ایشان این موضوع را به بحث شرایط دنیا تعمیم دادند که شرایط کنونی دنیا شرایط خاصی است و از همان قاعده و فرمول که اینها تابع سنت‌های الهی است، می‌شود در جهت موفقیت‌های امروز هم کمک گرفت.»

وی ادامه داد: «یک موضوع دیگر هم، بحث انقلابی‌بودن بود. ما واژه انقلابی‌بودن را در اوایل انقلاب هم به کار می‌بردیم اما بعدها جریان‌های سیاسی ما به چپ و راست تقسیم شد و بعد اصلاح‌طلب و اصولگرا و همینطور جلو آمد تا اینکه در بین مردم حساسیت‌هایی نسبت به این دو اصطلاح پیش آمد. در یک بحثی که مقام معظم رهبری در سخنرانی‌شان داشتند فرمودند که من دیپلمات نیستم، من انقلابی هستم و شفاف حرف می‌زنم. از آن زمان به بعد بحث انقلابی بودن به عنوان یک واژه جدید وارد ادبیات شد و خیلی‌ها خودشان را به ترتیب به این واژه انقلابی بودن چسپاندند و لازم بود واقعا بعد از مدتی که از این قضیه می‌گذشت، بحث انقلابی بودن تعریف شود.»

این نماینده مردم در خانه ملت اضافه کرد: «بعد از اینکه مقام معظم رهبری به مجلس لقب انقلابی دادند این حرف و حدیث‌ها پیش آمد که مجلس انقلابی چیست؟ نماینده انقلابی چیست؟ و افراد مختلفی با سلیقه‌ها و عملکردهای مختلفی خودشان را انقلابی می‌دانستند. نکته جالب این است که اینجا مقام معظم رهبری آمدند و انقلابی بودن را تعریف کردند و در دو محور هم بود. یکی بحث شاخص‌های انقلابی‌گری که فرمودند چه شاخص‌هایی دارد و کار زیباتر اینکه هر کدام از شاخص‌ها را هم توضیح دادند. مثلا بحث مسئولیت‌پذیری که کسی که انقلابی است مسئولیت مشکلات کشور را می‌پذیرد و در تلاش است به جای نقد کردن صرف در حل این مشکلات خودش را سهیم بداند و برای حل مشکلات کشور ورود پیدا کند. رهبر انقلاب یک سری مشخصات خاصی را برای یک نماینده انقلابی برشمردند که مجلس از این به بعد بداند که با توجه به این شاخص‌ها باید ارزیابی شود. هم تک‌تک نمایندگان و هم کل مجلس.»

وی با اشاره به این محورها گفت: «در تعریف «ساده‌زیستی» آقا فرمودند زندگی زاهدانه و ... مطرح نیست. یعنی همانطور که قبل از مجلس نماینده مانند مردم بوده است بعد از نمایندگی هم خیلی در لاک و تیپ شخصیتی عجیبی فرو نرود. در تعریف «امانتداری» فرمودند که نماینده بداند که این امانتی است که از طرف مردم به وی داده شده است و قدر این امانت را بداند و ادای دین بکند. «مسئولیت‌‌پذیری» بود در پذیرفتن مشکلات کشور. به‌جای صرف نطق‌های تند و تیز و انتقادهای یک طرفه باید نماینده انقلابی مسئولیت‌پذیر باشد و زیر بار حل مشکلات کشور برود. «مردمی‌بودن» بود که آقا فرمودند در مردمی‌بودن دو نکته است؛ یکی با مردم عادی قاطی شدن یعنی نماینده سعی کند از توده مردم جدا نشود و دوم با هر صحبتی برای خوشایندی دیگران همراهی نکند بلکه اگر در جاهایی نیاز به تبیین است بتواند با زبان گویا مشکلات و مسائل را تحلیل کند. اینجا فرمودند بعضی کارها اصلا برخلاف آنچه گفته می‌شود شدنی نیست. اینجا باید نمایندگان توضیح بدهند برای مردم، به جای اینکه به مسئولین فشار بیاوردند باید با مردم همراهی کنند، توضیح دهند، تشریح کنند که این کار به این دلایل شدنی است یا نیست که همان جهاد تبیین بود.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: «طبع نمایندگی این است که برای رضایت عامه گاهی انسان ممکن است دچار عوام زدگی شود. یک شاخص دیگر از انقلابی بودن را فرمودند «حل مشکلات اساسی کشور» است. فرمودند به جای برخی طرح‌هایی که ارزشی ندارد یا در اولویت نیست حل مسائل اساسی کشور در ذهن یک نماینده انقلابی و مجلس انقلابی باشد. شاخص «پایبندی به قانون اساسی» است که همه نمایندگان سوگند یاد می‌کنند. «اجتناب از تبعیض و فساد»؛ یعنی نه تنها بحث ضدیت با فساد، بلکه خود نماینده مواظب باشد که در تبعیض و فساد به واسطه موقعیتی که قرار دارد قرار نگیرد. «همکاری صمیمانه با مسئولان کشور» یعنی انسجام کشور باید مد نظر یک نماینده انقلابی باشد. ایشان فرمودند در عین حال که نماینده انقلابی باید با عموم مردم همراه باشد از عوام زدگی و جو زدگی پرهیز کنند. مشخصا فرمودند نماینده انقلابی کسی نیست که همیشه پشت تریبون داد و سر و صدا کند و بدون ملاحظه شرایط فقط عیب‌ها را بگوید و سیاه‌نمایی کند. فرمودند نماینده انقلابی سر حرف درست هم بایستد. یعنی اگر کاری کارشناسی نیست صرف به خاطر اینکه فضای فشار روانی هست از طرف رسانه‌ها و فضای مجازی، اینجا اگر اشتباهی هست یا کاری درست نیست، نماینده ایستادگی کند، مقاومت کند، تبیین کند و در مقابل فضایی که ایجاد می‌شود که ممکن است این از طرف داخل یا خارج باشد به صورت کارشناسی تبیین و مقاومت کند.»

این نماینده مردم در خانه ملت خاطرنشان کرد: «به نظر من این، هم در تک تک نمایندگان مصداق دارد، یعنی اینکه هر کس بر روی خودش قاضی و داور باشد و این کارها را انجام دهد و هم مجلس قطعا باید با فرمایشات مقام معظم رهبری در مدل بررسی طرح‌ها، لوایح و انتقاد و نظارت باید یک بازنگری اساسی صورت دهد حتی گاهی ممکن است نیاز باشد موادی از آیین‌نامه مجلس هم به نحو پیاده کردن فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان یک اصل و قاعده کلی تغییر کند و این باید به سمتی برود که انشالله مجلس انقلابی که مقام معظم رهبری فرمودند تحقق پیدا کند.»

مهرداد ویس‌کرمی در پایان گفت: «در پایان فرمودند با توجه به شرایط موجود ما گفتیم انقلابی و اعضا را دیدیم ولی انقلابی ماندن از انقلابی بودن سخت‌تر است و به نظر من مقام معظم رهبری به ما بعضی از ایرادهایی که در مجلس فعلی وجود دارد را به زبان غیرمستقیم و حکیمانه‌ای بیان کردند که مجلس به نامی از انقلابی بودن یا نمایندگان به نام انقلابی بودن اکتفا نکنند بلکه سعی کنند ایرادهایی که وجود دارد رفع شود و ملاک‌ها را در خودشان ایجاد و روز به روز تقویت کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار