وزیر امور خارجه:

سند جامع همکاری ‌ایران و لهستان امضا شد

در ماه آینده گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی به ورشو سفر خواهد کرد/ مذاکرات سیاسی اوکراین و روسیه باید منجر به توقف هر چه سریع‌تر جنگ و برقراری آتش‌بس در این کشور شود

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه از امضای سند جامع همکاری‌های ایران و لهستان خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۷۷۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد
سند جامع همکاری ‌ایران و لهستان امضا شد

حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار با زبیگنیو رائو، وزیر امور خارجه لهستان در کنفرانس خبری، اظهار کرد: رابطه این دو کشور به ۵۴۰ سال قبل باز می‌گردد و این در روابط تهران و ورشو به حساب می‌‌تواند به عنوان دو حوزه غرب آسیا و شرق اروپا بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: بر هیچکس پوشیده نیست که در ماه‌‌های اخیر لهستان در بحران و جنگ اوکراین نقش مهمی در انتقال فوری اتباع جمهوری اسلامی ایران در روزهای آغازین جنگ داشت؛ ما از این منظر از مقامات دولت لهستان تشکر می‌کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دو کشور از لحاظ اقتصادی ظرفیت فراوانی در اختیار دارند و توافق کردیم که دور جدید کمیته سیاسی در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی وزارتخانه حداکثر تا سه ماه آینده برگزار شود. آخرین گفت‌و‌گوهای سیاسی ما در تهران در کمتر از چهار ماه پیش برگزار شد.

وی ادامه داد: دو طرف بر اهمیت توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی، علم، فناوری و تولید خودروهای سنگین اعم از اتوبوس و کامیون همچنین در عرصه پزشکی هسته‌ای و تبادل استاد و دانشگاه با یکدیگر تبادل نظر داشتیم.

امیرعبداللهیان گفت: امروز سند همکاری‌های فرهنگی، علمی و جوانان که یک سند جامع است و از طرف کشور ما وزارت فرهنگ و ارشاد متولی تنظیم این سند بوده به امضا رسید.

وی افزود: وزیر امور وزیر لهستان در حوزه دیپلماسی پارلمانی نیز ایده‌های مثبتی را مطرح کردند. دیدار ایشان با آقای قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی انجام شد و طی ماه آینده گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی به ورشو سفر خواهد کرد.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: ما در خصوص بعضی از موضوع‌های مهم از جمله تشکیل کمیته مشترک اقتصادی توافق لازم را خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: آخرین تحولات منطقه‌ای و همچنین تحولات اوکراین گفت‌و‌گوهای مهمی انجام دادیم. ما مخالف جنگ در اوکراین، افغانستان و یمن هستیم؛ راهکار مذاکرات سیاسی است. مذاکرات سیاسی اوکراین و روسیه باید منجر به توقف هر چه سریع‌تر جنگ و برقراری آتش بس در این کشور شود.

وی در پایان اظهار کرد: در زمان شروع جنگ اوکراین در تماس تلفنی با وزیر خارجه لهستان آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای استقرار تیم پزشکی ۲۵ نفره در‌ مرز اوکراین و لهستان اعلام کردیم اما از آنجایی که صلیب سرخ جهانی تیم‌های پزشکی را مستقر کرده بود به ما اعلام کردند که نیاز به کمک ما نیست. سه مرتبه با ایشان گفت‌و‌گو داشتم و در گفت‌و‌گو با آقای لاوروف پیام آقای رائو را رساندم. امیدواریم شاهد صلح و ثبات و امنیت باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار