نگاهی کوتاه به فیلم‌های احمد بهرامی؛

در شهر خاموش چه می‌گذرد؟

احمد بهرامی: نوستالژی دهه ۵۰ شمسی را در فیلم‌هایم به نمایش می‌گذارم/ فیلمنامه‌های شخصیت محور می‌سازم/ مرد خاموش هم می‌آید

تهران (پانا) - احمد بهرامی می‌گوید در «شهر خاموش» فضایی نزدیک به «دشت خاموش» دارد و می‌توان گفت پایان بندی این فیلم کمی متفاوت تر از فیلم قبلی خواهی بود و اجرا و ساختار ویژه ای دارد.

کد مطلب: ۱۲۷۵۴۱۸
لینک کوتاه کپی شد
در شهر خاموش چه می‌گذرد؟

آزاده فضلی- فیلم سینمایی «شهر خاموش» دومین فیلم سینمایی از سه گانه احمد بهرامی است که در حال گذران مراحل فنی پس تولید است. فیلم سینمایی «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و تهیه کنندگی سعید بشیری که اولین نمایشش در ایران در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بود و با استقبال خوب مخاطبان و هنرمندان مواجه شد، این روزها در حال اکران آنلاین است. «دشت خاموش» پیشتر برنده جایزه افق‌های جشنواره فیلم ونیز شده بود و در جشنواره هنگ‌کنگ این فیلم موفق شد تا علاوه بر کسب عنوان بهترین فیلم، جایزه بهترین بازیگر مرد را نیز برای علی باقری از آن خود کند. حال بهرامی فیلم سینمایی «شهر خاموش» را ساخته است و به بهانه اتمام فیلمبرداری و تدوین این فیلم با او درباره فیلم جدیدش به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

تدوین «شهر خاموش» تمام شد/ آغاز صداگذاری فیلم

احمد بهرامی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «شهر خاموش» در گفت‌وگو با پانا درباره این فیلم بیان کرد: «وقتی در حال ساخت فیلم سینمایی «دشت خاموش» بودم، در حقیقت یک قصه بلندی داشتم که باید در سه اپیزود ساخته می‌شد؛ «دشت خاموش»، «شهر خاموش» و «مرد خاموش»، که خوشبختانه «دشت خاموش» به تهیه کنندگی سعید بشیری ساخته شد و اتفاقات خوبی هم برایش رخ داد و قبل از عید نوروز 1401 نیز فیلم سینمایی «شهر خاموش» را به تهیه کنندگی رضا محقق ساختم.»

وی با بیان اینکه تدوین فیلم سینمایی «شهر خاموش» به اتمام رسیده و فیلم در مرحله صداگذاری قرار دارد، گفت: «تدوین فیلم سینمایی «شهر خاموش» توسط مصطفی وزیری انجام شده است و صداگذاری توسط حسن مهدوی در حال انجام است و مسعود امینی تیرانی نیز فیلمبرداری آن را انجام داد. امیدوارم که در سال 1401 اتفاقات خوبی برای این فیلم نیز بیفتد.»

فیلمنامه‌های شخصیت محور می‌سازم

بهرامی درباره فضاسازی «شهر خاموش» و شباهت‌هایش به «دشت خاموش» توضیح داد: «این سه اپیزود فیلم من ساختاری شبیه به هم دارند؛ یعنی تک لوکیشن و سیاه و سفید هستند و با حال و هوای یکسانی روایت می‌شوند. همان طور که «دشت خاموش» در لوکیشن کوره آجرپزی می‌گذشت، این بار «شهر خاموش» در یک مرکز اسقاط خودرو می‌گذرد. فضاسازی و موضوع فیلم نیز با همان رویکرد فیلم قبلی‌ام پیش می‌رود؛ فیلمنامه‌ای شخصیت محور داریم و همان طور که در فیلم قبلی، لطف الله را داشتیم، در این فیلم شخصیت بمانی را داریم که باران کوثری آن را ایفا می‌کند و اتفاقات این بار از طریق یک خانم دنبال می‌شود. در فیلم بعدی که «مرد خاموش» نام دارد، نیز مجدد یک مرد شخصیت اصلی خواهد بود.»

نوستالژی دهه 50 شمسی را در فیلم‌هایم به نمایش می‌گذارم

وی درباره رویکردهای فضاسازی ذهنی‌اش در «شهر خاموش» و اینکه این رویکرد از کجا و چه ایده‌ای شکل گرفته است، گفت: «این رویکرد به زمان گذشته بر می‌گردد؛ نوستالژی من، دهه 50 شمسی است و دوست دارم که فیلم‌هایم در آن سال‌ها روایت شوند، چون در آن دوران بچه بودم و این دوران را از نزدیک حس کردم. در آثارم بیشتر به دنبال از دست رفتن کرامات انسانی در انسان‌ها هستم؛ مثل «دشت خاموش»، در «شهر خاموش» نیز اتفاقاتی برای «بمانی» می‌افتد که بخشی به جامعه و بخشی به خود انسان‌ها بر می‌گردد و می‌بینیم چطور یک جامعه و سیستم کاری، انسان‌ها را در چه تنگناهایی قرار می‌دهد و کرامت انسانی از بین می‌رود و چطور می‌توان دوباره این کرامت را برگرداند.»

فضاسازی «شهر خاموش» همچون «دشت خاموش» است

این کارگردان سینما در پاسخ به اینکه آیا پایان تلخ و ناامیدانه «دشت خاموش» در «شهر خاموش» نیز وجود دارد، بیان کرد: «در «شهر خاموش» نیز فضایی نزدیک به «دشت خاموش» داریم و می‌توانم بگویم پایان بندی این فیلم کمی متفاوت تر از فیلم قبلی خواهی بود و اجرا و ساختار ویژه ای دارد..»

بهرامی در پایان درباره اکران فیزیکی و آنلاین «دشت خاموش» گفت: «از ابتدا می‌دانستیم که «دشت خاموش» قرار است در سینماهای هنر و تجربه اکران شود و خیلی اکران خوبی را شاهد بودیم. در حال حاضر نیز این فیلم در پلتفرم فیلیمو و ودیو در حال اکران است که اکران و استقبال خوبی را شاهد هستیم و آن بخش از مخاطبانی که مدنظر ما بودند، فیلم را دیده‌اند و کامنت‌ها و نقدهای خوبی دریافت کرده‌ایم. همین جا لازم است اشاره کنم که «هنر و تجربه» گروه خوبی بود و می‌توان گفت امید ما فیلمسازهای مستقل به حساب می‌آمد و واقعا حیف شد. امیدوارم سیستمی راه اندازی شود که مجددا همچون «هنر و تجربه» سازوکاری برای سینمای مستقل باشد.»

به گزارش پانا، علاوه بر باران کوثری، علی باقری و بابک کریمی، بهزاد دورانی، محسن مهری دروی، کریم و حبیب شراهی برادران دوقلو از دیگر بازیگران «شهر خاموش» هستند که جلوی دوربین مسعود امینی‌تیرانی رفته‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار