سخنگوی دولت در نشست خبری:

سازمان ملی مهاجرین در حال شکل‌گیری است

دولت مردمی در سال ۱۴۰۱ بیمه را همگانی خواهد کرد/تشکیل کارگروهی برای تعیین تکلیف مدیران دولت قبل/ قزوین مقصد بعدی سفر استانی رئیس‌جمهوری خواهد بود/ منابع آزاد‌شده صرف تسویه بدهی‌های به ارث رسیده از دولت قبل می‌شود/ ارزیابی عملکرد وزرا به رئیس‌جمهوری ارایه شده است/ ایران میز مذاکرات را ترک نکرده است

تهران (پانا) - سخنگوی دولت با بیان اینکه سازمان ملی مهاجرین در حال شکل‌گیری است، تاکید کرد دولت با ورود قانونی مهاجران موافق است و مخالف ورود غیرقانونی آن‌هاست.

کد مطلب: ۱۲۷۱۸۹۷
لینک کوتاه کپی شد
سازمان ملی مهاجرین در حال شکل‌گیری است

علی بهادری جهرمی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز ارتش، اظهار کرد: در طول دو هفته گذشته دولت مصوبات متعددی داشت که از جمله آنها پنج آیین‌نامه تکلیفی پیرامون بودجه ۱۴۰۱ بود. فرایند نگارش بیش از ۴۶ آیین‌نامه و مقرره برای اجرای بودجه در دستور کار قرار دارد. از این به بعد مستمر ما شاهد تصویب آیین‌نامه بودجه‌ای در هیات وزیران خواهیم بود. طرح‌هایی در کمیسیون‌های تخصصی دولت در دست بررسی است. دولت به منظور حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان، طرح‌های بسیاری در حال تدوین دارد. طرح‌های وزارت اقتصاد و دارایی و مباحث پیرامون جرائم مالیاتی و درآمدهای مالیاتی در دستور کار است و همچنین طرح وزارت بهداشت به‌زودی در کمیسیون تخصصی دولت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: در دو هفته گذشته به مناسبت ماه مبارک رمضان رئیس‌جمهوری دیدارهای بابرکتی با اقشار مختلف داشتند. دیدارها صریح، شفاف و با گفت‌و‌گوهای چهره به چهره و مستقیم بوده است که همه مطالب این عزیزان مطرح شده است. برخی از دیدارها نیز پس از این با ورزشکاران و اساتید دانشگاه در روزهای باقی مانده از ماه رمضان برگزار خواهد شد.

احیای صندوق ضمانت زنان سرپرست خانواده

بهادری جهرمی ادامه داد: مطابق روال مردمی که فعال‌سازی شوراهای عالی را در دستور کار داشته، شورای عالی حج و زیارت پس از هشت سال برگزار شد؛ همچنین جلسه ستاد ملی زن و‌ خانواده نیز به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شد و بکی از دستاوردهای این جلسه احیای صندوق ضمانت زنان سرپرست خانواده بود.

وی خاطرنشان کرد: سفر آتیه رئیس‌جمهوری استان قزوین خواهد بود.

سخنگوی دولت ضمن اشاره به جلسه صمیمی دولت و مجلس، اظهار کرد: دولت و مجلس در چارچوب وظایف خود تعاملات سازنده‌ای با یکدیگر دارند. دو روز پیش جلسه صمیمی دولت با مجلس برگزار شد. وزرای دولت بدون انقطاع در حال تعامل با نمایندگان هستند. تلاش برای یافتن راهکارهای مشترک برای حل مشکلات مردم از جمله در زمینه گرانی جزو محورهای اصلی تعاملات و همکاری‌ها است. امید می‌رود در همین رفت و آمدها گام‌های مثبتی در راستای حل مشکلات مردم برداشته شود.

عوامل گرانی

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: عوامل گرانی روشن است. مثلا حجم نقدینگی ۴ هزار میلیارد که به دولت به ارث رسید تورم‌زا است و آثار آن بلندمدت است. بودجه ۱۴۰۱ احکامی دارد که آثار تورمی به جای می‌گذارد همانند اصلاح ارز ۴۲۰۰ و احکامی از این دست؛ کسری‌های بودجه از سال قبل نیز تاثیرگذار است. در خصوص جلسه چهارشنبه دولت در کنار مباحث ناظر به گرانی در خصوص اقدامات سودجویانه بیان شده که به طور خاص در بازار میوه و تره بار بود که در واکنش به این گزارش رئیس‌جمهور خطاب کردند در کنار کنترل تورم از عامل اخیر که اقدامات سوداگران است، نباید غافل بود و پشت پرده آنها باید بررسی شود.

پیشرفت ۶۰ درصدی طرح انتقال آب دریا به یزد

وی در خصوص بحران کم‌آبی نیز بیان کرد: حل بحران کم‌آبی اولویت دولت است. در قانون ۱۴۰۱ در تبصره ۸ به این مشکل به صورت ویژه پرداخته شده است. مدیریت بحران کم آبی نیازمند تعامل مردم و دستگاه‌ها برای مدیریت مصرف است. ۹ جلسه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری در این زمینه برگزار شده است؛‌ ۴ جلسه ویژه زاینده‌رود برگزار شده است. طرح شیرین‌سازی انتقال آب دریا اصلی‌ترین طرح است پیشرفت‌های فیزیکی قابل قبول هم داشته‌اند. همزمان برای تامین آب شرب به تامین آب صنعت و کشاورزی هم توجه می‌شود. اجرای فاز اول سامانه آب‌رسانی به شهرهای استان اصفهان پیشرفت بالای ۹۵ درصدی داشته است و در خوزستان با پیشرفت بالای ۴۰ درصدی همراه بوده است. طرح انتقال آب دریا برای تامین آب صنایع به یزد پیشرفت بیشتر از ۶۰ درصدی داشته است.

ارزان شدن سفر حج در دستور کار است

بهادری جهرمی درباره اقدامات دولت برای کاهش قیمت سفر حج نیز گفت: امسال زائران حج تمتع کاهش داشته و تا یک میلیون نفر است که سهمیه ایران حدود ۵ درصد است که تقریبا ۴۰ هزار نفر خواهد بود. در شورای عالی حج و زیارت هم بحث تدابیر برای ارزان شدن سفر در دستور کار است.

ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی از دولت گذشته در این دولت پرداخت می‌شود

وی در خصوص آزادسازی منابع بلوکه شده ایران نیز گفت: آزادسازی برخی منابع بلوکه شده یکی از اقدامات دولت است. دولت اغماضی در جهت صیانت از حقوق مردم نخواهد داشت. منابع آزاد شده صرف تسویه بدهی‌های گذشته که به دولت به ارث رسیده است می‌شود. ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی از دولت گذشته در این دولت پرداخت می‌شود. همزمان میزان سرمایه‌گذاری عمرانی دولت نیز افزایش یافته از این منابع است و واردات کالاهای اساسی هم از این منابع تامین می‌شود.

در خصوص پروژه میانکاله فرمان رئیس‌جمهور بر زمین نمانده است

سخنگوی دولت درباره پروژه میانکاله نیز اظهار کرد: در خصوص پروژه میانکاله فرمان رئیس‌جمهور بر زمین نمانده است. کلنگ‌زنی پروژه متوقف شده است؛ در دولت مردمی اقدامی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

بانیان وضع موجود نمی‌توانند حل‌کننده مشکلات باشند

وی در خصوص تغییر مدیران دولت قبل در دستگاه‌‌های اجرایی تأکید کرد: رئیس‌جمهور تأکید دارند که بانیان وضع موجود نمی‌توانند حل‌کننده مشکلات باشند. تنها کسانی می‌توانند ابقا شوند که کارایی لازم را داشته باشند و در غیر این صورت نمی‌توانند با دولت همکاری کنند. در این راستا اخیراً دستوری از سوی رئیس‌جمهور به معاونت اجرایی صادر شد که کارگروهی برای تعیین تکلیف مدیران دولت قبل تشکیل شود.

وی درباره معضل قطعی برق نیز گفت: در سال‌های گذشته در ایام اوج مصرف گاز و برق با قطعی رو به رو بودیم اما در دولت سیزدهم با مدیریت خوب وزارت نفت با هیچ‌گونه قطعی گاز در بخش خانگی روبه رو نبودیم. در حوزه وزارت نیرو نیز در زمینه برق شاهد همین وضعیت بودیم و قطعی نداشتیم. مدیریت مصرف برق نیازمند عزم همگانی است اما دولت برنامه متعددی برای به کارآوردن نیروگاه‌های جدید و تقویت نیروگاه‌ها داشته است.

بهادری جهرمی در خصوص ورود مهاجران افغانستانی نیز گفت: مسأله مهاجران افغانستانی روی میز وزارت کشور است. مهاجران افغانستانی هم به صورت قانونی هستند و برخی قصد ورود غیرقانونی داشته‌اند که تا حد ممکن شناسایی می‌شوند. سازمان ملی مهاجرین نیز در حال شکل‌گیری است. ایران همیشه حجم گسترده مهاجران را میزبانی کرده است بر همین اساس انتظار می‌رود مراجع بین‌المللی هم تکالیف خود را به ویژه در شرایط تحریم داشته باشند. دولت با ورود قانونی مهاجران موافق است و مخالف ورود غیرقانونی آن‌هاست.

۷۰ زمینه همکاری بین ایران و قطر در زمینه جام‌جهانی شناسایی شده است

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت ضمن اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به قطر، بیان کرد: پس از سفر رئیس‌جمهوری به قطر، تاکنون دو جلسه در این زمینه برگزار شده است. تکالیف دستگاه‌های مختلف احصا و ابلاغ شده است. ۷۰ زمینه همکاری بین ایران و قطر در زمینه جام‌جهانی شناسایی شده و در دستور کار است. وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر سفر دو روزه‌ای به ایران داشت. سه سند در حوزه حمل و نقل هوایی امضا شده است. در حوزه دریانوردی هم برای کالا و هم حمل و نقل مسافران صورت گرفته است. با پیگیری معاون اول رئیس‌جمهوری از جام‌جهانی بهره‌برداری مناسب خواهیم داشت.

وی در خصوص استیضاح وزرای دولت و مطرح شدن مباحثی پیرامون سهم خواهی از دولت نیز اظهار کرد: نظارت حق طبیعی مجلس است. در حین تعامل دولت و مجلس اختلاف نظر کارشناسی هم امری طبیعی است. تمام وزرا به صورت جهادی در حال اجرای برنامه‌های خود هستند. برخی اقدامات نیازمند زمان بلندمدت‌تری برای به نتیجه رسیدن است. ارزیابی عملکرد مدیران در دستور کار دولت بوده و هست. اخیرا هم نتیجه ارزیابی عملکرد وزرا هم به خودشان و هم به رئیس‌جمهور داده شده است.

سخنگوی دولت درباره حمله به نمازگزاران فلسطینی نیز اظهار کرد: عادی‌سازی برخی کشورهای عربی اسلامی، سرکوبگری صهیونیست‌ها را تقویت کرده است. وزارت امور خارجه تماس‌هایی با حماس داشته و رایزنی‌هایی با وزرای خارجه برخی کشورهای اسلامی شده است. نامه‌ای به دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی ارسال شده و خواستار محکومیت و توقف اقدامات رژیم صهیونیستی شده‌ایم.

ارز ترجیحی دارو حذف نشده است

وی در خصوص حذف ارز ترجیحی دارو نیز گفت: ارز ترجیحی دارو حذف نشده است. دلیل برخی مشکلات، کمبود تخصیص در دولت قبل بود که در دولت مردمی با افزایش رو به رو شد. در ابتدای امسال (در یک دوازدهم سال) یک میلیارد دلار برای دارو به وزارت بهداشت پرداخت شد. پیش‌بینی می‌شود در حوزه دارو امسال مشکلی نباشد.

بهادری جهرمی با بیان اینکه دولت مردمی در سال ۱۴۰۱ بیمه را همگانی خواهد کرد، افزود: همگانی شدن بیمه یکی از برنامه‌های مهم دولت در ۱۴۰۱ است. در نیمه دوم ۱۴۰۰ کمبودهای دارویی یک چهارم مدت زمان مشابه سال قبل از آن بود. در حوزه تورم نیز نرخ تورم دارو نسبت به نیمه دوم ۹۹ نصف شد.

ارزیابی عملکرد وزرا به رئیس‌جمهوری ارایه شده است

وی در خصوص استیضاح وزرای دولت و مطرح شدن مباحثی پیرامون سهم خواهی از دولت نیز اظهار کرد: نظارت حق طبیعی مجلس است. در حین تعامل دولت و مجلس اختلاف نظر کارشناسی هم امری طبیعی است. تمام وزرا به صورت جهادی در حال اجرای برنامه‌های خود هستند. برخی اقدامات نیازمند زمان بلندمدت‌تری برای به نتیجه رسیدن است. ارزیابی عملکرد مدیران در دستور کار دولت بوده و هست. اخیرا هم نتیجه ارزیابی عملکرد وزرا هم به خودشان و هم به رئیس‌جمهور داده شده است.

‎بهادری جهرمی درباره میزان درآمد مالیاتی دولت در سال گذشته نیز گفت: مطابق گزارش از وزیر اقتصاد و دارایی، مبلغ ۳۰۱ هزار میلیارد تومان واریز نقدی به خزانه داشتیم و پنج هزار میلیارد اوراق تسویه منابع داشتیم. ۱۱ هزار میلیارد تومان نیز استرداد مالیات داشتیم. ۴۰ هزار میلیارد مالیات به شهرداری‌ها پرداخت شده و کل پرداختی‌های کارکنان دولت حدود ۴۳ هزار میلیارد بوده که هفتاد در صد آن از محل مالیات‌ها بوده است. فشار مالیاتی با مودیان خوش حساب وارد نشده است و مودیان مالیاتی افزایش یافته و با شناسایی مودیان مالیاتی جدید این میزان تأمین شده است.

سخنگوی دولت درباره افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: دولت مجوزی برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو صادر نکرده است؛ مشکلات صنعت خودرو ریشه‌ای است. افزایش تولید مورد تاکید دولت است. کاهش تعداد خودروهای در پارکینگ مانده یکی دیگر از برنامه‌های دولت در زمینه خودرو بوده است. همچنین گارانتی‌ها افزایش یافته است که این اقدامات از موارد ۸ بندی دستور رئیس جمهور برای صنعت خودرو است. ۱۸۰ هزار خودرو در پارکینگ دو خودروساز بود که امروز به زیر ۵۰ هزار تا کاهش یافته است.

وی ضمن اشاره به مذاکرات وین، گفت: رویکرد ایران در خصوص مذاکرات ثابت بوده است. طرف ایرانی میز را ترک نکرده است. ایران اهل برهم زدن میز مذاکرات نبوده است.

بهادری جهرمی همچنین درباره برنامه جامع همکاری ایران و چین نیز توضیح داد: اجرای این برنامه به صورت رسمی در دی ماه گذشته مورد تأکید دو طرف قرار گرفت، نیازمند قراردادهای اجرایی است و اجرای آن ارتباطی با مذاکرات وین ندارد و در هر صورت با برنامه‌های مختلف اجرا خواهد شد و نهادهای مختلف در حال مذاکره در این زمینه هستند.

وی در رابطه با پیگیری سفر رئیس‌جمهور به گرگان و تعیین تکلیف ۱۰ روزه آشوراده، گفت: رئیس‌جمهور دستور دادند در حوزه گردشگری و طبیعتگردی این حوزه تعیین تکلیف شود. برای حوزه گردشگری بنا شد از امکانات بندر ترکمن استفاده شود. در راستای لایروبی، تخصیص بودجه داده شده است و مطالعات کارشناسی انجام‌شده و پیمانکار نیز تعیین شده است و با اخذ مجوزهای محیط زیستی با تعیین قیود و شروطی در حال انجام است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار