پانا گزارش می‌دهد؛

روایت شنیدنی دانش‌آموزان روزه‌دار از همزمانی بازگشایی مدارس با ماه رمضان

تهران (پانا) - با توجه به همزمانی بازگشایی مدارس و شروع ماه مبارک رمضان، مدارس تمهیداتی را برای دانش‌‌آموزان روزه‌دار به ویژه درخصوص روزه اولی‌ها و دخترانی که در سنین پایین مکلف می‌شوند، اندیشیده‌ است چراکه رسالت آموزش و پرورش تربیت نسل دیندار و پایبند به اعتقادات است.

کد مطلب: ۱۲۷۱۵۵۶
لینک کوتاه کپی شد
روایت شنیدنی دانش‌آموزان روزه‌دار از همزمانی بازگشایی مدارس با ماه رمضان

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در ششم فروردین امسال اعلام کرد که همه مدارس و مراکز آموزشی باید از ۱۴ فروردین با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به برگزاری کلاس‌های حضوری برای همه دانش‌آموزان و دانشجویان اقدام کنند و 3 روز بعد از این اعلام و در نهم فروردین هم وزارت آموزش و پرورش شیوه‌نامه حضوری‌شدن مدارس را به ادارات کل آمورش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد تا به نوعی در مدت زمان باقی‌مانده زیرساخت‌های لازم برای تحصیل حضوری دانش‌آموزان فراهم شود.

اعلام و ابلاغ این مصوبه برای تحصیل حضوری دانش‌آموزان همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، شور و شوق دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان روزه‌دار یا روزه اولی را به همراه داشت زیرا دانش‌آموزان معتقد هستند که روزه‌داری هیچ آسیبی به یادگیری آنان وارد نمی‌کند و باعث افزایش تعامل و ارتباط آنان با همسالان و معلمان خود نیز می‌شود.

واقعیت این است که بسیاری از این دانش‌آموزان تا اسم ماه رمضان می‌آید سر از پا نمی‌شناسند زیرا رسیدن به سن تکلیف و روزه‌داری از مصادیق بزرگ‌ شدن آنان به حساب می‌آید و می‌خواهند آن را به رخ همه بکشند.

امسال نیز همزمان با شروع ماه مبارک رمضان شاهد بازگشایی مدارس بودیم. بسیاری از والدین از این بازگشایی استقبال کرده‌اند اما برخی با نگرانی از همزمان‌شدن ماه روزه‌داری و بازگشایی مدارس حرف می‌زنند. بازگشایی مدارس به خودی خود و لغو کلاس‌های آنلاین، برنامه روتین دانش‌آموزان را با تغییرانی رو به رو می‌کند که منجر به یادگیری بیشتر آنان خواهد شد؛ حالا این اتفاق با روزه‌داری نیز همزمان شده است.

در این میان بسیاری از دانش‌آموزان هستند که روزه‌داری در مدارس، آنقدرها هم برای‌شان طاقت‌فرسا نیست. اگر راهکارهای رسیدن به یک برنامه غذایی سالم در ماه رمضان را بشناسیم و به آن عمل کنیم این گروه سنی نیز در کنار بزرگ‌ترهای خود می‌توانند تکلیف روزه‌داری‌شان را به سلامت به انجام برسانند و در کنار این موضوع به آموزش‌های درسی نیز برسند.

مریم عبدی، دانش‌آموز پایه دهم مدرسه سرای دانش منطقه 4 درباره موضوع روزه‌داری و مدرسه رفتنش به پانا گفت: «روزه‌داری در مدرسه اصلا اذیت کننده نیست چراکه با دیدن همکلاسی‌های خود آنچنان ذوق زده می‌شوم که این روزه‌داریم فراموش می‌شود.»

وی افزود: «در تمام ساعاتی که در مدرسه حضور داریم خوشحالم و فکر می‌کنم بازگشایی حضوری مدارس باعث شد تا این خوشحالی برای دانش‌آموزان به وجود بیاید.»

زهرا مجیدی، دانش‌آموز پایه یازدهم مدرسه دخترانه امام محمد باقر منطقه 4 نیز درباره همزمانی روزه‌داری و بازگشایی مدرسه به پانا گفت: «همزمانی ماه مبارک رمضان و بازگشایی مدارس دانش‌آموزان را اذیت نمی‌کند زیرا هم می‌توانیم از برکات روزه استفاده کنیم و هم به درس و مشق خود برسیم.»

وی همچنین از حضور خود در مدرسه و دیدن دوستانش ابراز خرسندی کرد.

زهرا یکی از دانش‌آموزان روزه اولی نیز می‌گوید: «پیش از رسیدن به سن تکلیف با توجه به تعاریف والدین و برادران بزرگترم درباره روزه گرفتن و فواید جسمانی آن آگاهی پیدا کردم و در اولین سال مکلف شدنم تاکنون تمام روزه‌ها را به صورت کامل گرفتم و این موضوع با مدرسه رفتن مسئله‌ای ایجاد نمی‌کند.»

مائده دیگر از دانش‌آموزان نیز معتقد است: «ماه مبارک رمضان و روزه گرفتن از کودکی برای من حال و هوای خاصی داشت و این علاقه به روزه گرفتن باعث شد تا در 5 سالگی اولین روزه کله‌گنجشکی‌ام را بگیرم.»

کوثر دانش‌آموز کلاس چهارمی به این سوال اینگونه پاسخ داد: «من امسال با تشویق خانواده‌ام و رسیدن به سن تکلیف از ابتدای ماه رمضان روزه گرفتم زیرا احساس می‌کنم بزرگ‌ شده‌ام.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار