راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص بیماری‌ آبزیان در تبریز

تبریز (پانا) - مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌ شرقی از راه‌اندازی آزمایشگاه بخش ملکولی تشخیص بیماری‌های ویروسی آبزیان ویژه ماهیان سردآبی شمال غرب کشور در تبریز خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۷۱۱۰۳
لینک کوتاه کپی شد
راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص بیماری‌ آبزیان در تبریز

امیرحسین بهداد افزود: در این آزمایشگاه نمونه‌های آزمایشی برای تشخیص (VHS)، بیماری‌های خطرناک «سپتی سمی ویروس خونریزی دهنده»، (IHN) بیماری نکروز عفونی بافت‌های خون ساز و (IPN) نکروز عفونی پانکراس که در شمال غرب کشور بیشتر به علت پرورش ماهی قزل آلا به عنوان ماهی سردآبی نیاز است در حدود چهار ساعت قابل تشخیص خواهد بود.

وی ادامه داد: این آزمایشگاه در محل اداره کل دامپزشکی استان راه اندازی شده است و استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل و آذربایجان شرقی را زیرپوشش قرار می‌دهد.

بهداد افزود: پیش از این نمونه‌های آزمایشی به تهران ارسال می‌شد و زمان ارسال و دریافت جواب‌های آزمایش زمان بر بود و موجب از دست رفتن زمان طلایی در کنترل سریع بیماری می‌شد؛ در حالی که نیاز به جواب فوری آزمایش برای جلوگیری از تلفات و تشخیص فوری ماهیان سردآبی مثل قزل آلا وجود دارد.

وی گفت: سال گذشته یک هزار و ۳۳۱ مورد نمونه آزمایشی برای تشخیص بیماری‌های ویروسی یاد شده ماهیان سردآبی آذربایجان شرقی به مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور در تهران ارسال شد، ولی سال ۱۴۰۱تاکنون موردی از این بیماری‌ها در آبزیان استان گزارش نشده است.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان افزود: سال گذشته از نمونه‌های ارسالی فقط یک مورد از نوع IHN مثبت شد و موارد دیگر همگی منفی بودند.
وی خاطر نشان کرد: با راه اندازی این آزمایشگاه قدم اساسی در خصوص بهداشت و امنیت غذایی ماهیان سردآبی در آذربایجان شرقی برداشته شد و با پیشگیری از بیماری از هدر رفت سرمایه‌های اقتصادی جلوگیری می‌شود.

بهداد یادآور شد: آزمایشگاه PCR (روش تشخیص ملکولی) که به روش RT-PCR و RRT-PCR صورت می‌گیرد، یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های تشخیص بیماری است که می‌تواند ۱۰۰ درصد موارد منفی و ۹۹درصد موارد مثبت را درست نشان دهد و از نظر اپیدمیولوژی و سیر بیماری دارای اهمیت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار