در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

ابهام در سامانه جامع تجارت؛ پاشنه آشیل مبارزه با قاچاق لوازم یدکی چیست

تهران (پانا) - وزارت صمت با اجرای طرح مبارزه با قاچاق لوازم یدکی خودرو این روزها به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مالکان خودرو پرداخته است اما به گفته عضو اتحادیه لوازم یدکی درحالی‌که بسیاری از فروشندگان قطعات یدکی برای کار با سامانه جامع تجارت جهت ثبت کالای قانونی‌شان مشکل دارند اجرای کامل و سریع چنین طرح‌هایی امکان‌پذیر نیست.

کد مطلب: ۱۲۷۰۳۵۹
لینک کوتاه کپی شد
ابهام در سامانه جامع تجارت؛ پاشنه آشیل مبارزه با قاچاق لوازم یدکی چیست

اعظم پویان- بسیاری از مالکان خودرو این تجربه را داشته‌اند که زمان تعویض یکی از قطعات ماشین دغدغه و نگرانی زیادی برای اصل یا تقلبی بودن آن قطعه داشته‌اند و حالا وزارت صمت با اجرای طرح ضربتی جمع‌آوری کمک‌فنر و باتری تقلبی از بازار می‌خواهد این دغدغه را برطرف کند.

طرح مبارزه با قاچاق کمک‌فنر و باتری ضربتی اجرا شد

سیدمهدی کاظمی، خزانه‌دار اتحادیه لوازم یدکی و ماشین‌آلات تهران در گفت‌وگو با پانا درباره طرح وزارت صمت برای مبارزه با لوازم یدکی تقلبی خودرو، گفت: «مردم از خودرو استفاده می‌کنند و حق دارند از بی‌کیفیتی قطعات خودروهایشان نگران باشند. این طرحی که اکنون از 15 فروردین شروع شده، متأسفانه دیر به اطلاع اتحادیه رسید. زمزمه این برخورد از چند ماه قبل بود اما نه با جدیت و رسمی بلکه نامه می‌دادند و درخواست کمک و حمایت و پیگیری داشتند و ما راهکار نشان می‌دادیم اما بازخوردی نمی‌گرفتیم که بدانیم قرار است چنین طرح ضربتی اجرایی شود. 25 اسفند ابلاغیه دادند و ما در تاریخ 14 فروردین یعنی بلافاصله بعد از تعطیلات عید نوروز دور هم جمع شدیم تا مشکلات فروشندگان را جویا شویم.»

عضو اتحادیه لوازم یدکی گفت: «در مرحله اول اجرای این طرح تأکید روی کمک‌فنر و باتری است.اتحادیه ما مسئولیتش دربرابر کمک‌فنر است. ما 15 فروردین از مسئولین مرتبط با این طرح خواستیم که در اتحادیه حضور پیدا کنند و نظرات فروشندگان را به آن‌ها منتقل کنیم اما فقط نمایندگانی از این طرح آمدند و همانجا متقاعدشان کردیم که چنین طرحی در زمان فوری و کوتاه‌مدت قابلیت اجرایی ندارد زیرا هزاران فروشگاه داریم که فروشنده کمک‌فنر هستند.»

ثبت شناسه کالا در سامانه جامع تجارت مشکل دارد

وی درباره مهم‌ترین مشکلی که در این طرح وجود دارد گفت: «یکی از مشکلات فروشندگان ما کار با سامانه جامع تجارت است زیرا ابهامات زیادی وجود دارد و ورود و خروج برای درج کالا در این سامانه به‌درستی انجام نمی‌شود. مشکلات فنی بسیار زیادی دارد. درنهایت در این چندین روز درخواست کردیم که ابهامات در سامانه از بین برود و کارشناس‌های این طرح به اتحادیه آمده و فروشندگان هم بیایند و دوره آموزشی کار با این سامانه را آموزش ببینند اما تا این لحظه پاسخگو نبودند.»

کاظمی با اشاره به اینکه اتحادیه لوازم‌یدکی خودرو آمادگی کامل برای مبارزه با قاچاق کالا را دارد، اظهار کرد: «این طرح از ناحیه مجلس شورای اسلامی آمده نه از ناحیه وزارت و نهاد صمت فقط مجری است پس ما هم موظفیم این مهم را اجرا کنیم و بهانه‌ای برای عدم اجرای آن نداریم ولی باید بسترهای اجرایش هم فراهم باشد.»

خزانه‌دار اتحادیه لوازم‌یدکی و ماشین‌آلات تهران درباره سابقه این طرح گفت: «در زمان ریاست جمهوری قبلی وزارت صمت طرح مبارزه با قاچاق کالای لوازم یدکی را ارائه کرد و تعداد 16 کالای اساسی مانند دینام، استارت، رینگ و پیستون و باتری و کمک‌فنر و غیره قرار بود شناسه کالا بگیرند و بعد به سراغ کالاهای اساسی دیگر بروند. البته ناگفته نماند قیمت ارز آن زمان بسیار متفاوت بود و بعد از تغییر ناگهانی قیمت ارز این طرح کلاً به فراموشی سپرده شد تا اینکه سال 99 دوباره زنده شد.»

وزارت صمت همه اقلام موجود در بازار را خودش شناسه دار کند بعد دنبال کالای قاچاق باشد

کاظمی با ارایه پیشنهادی درباره این طرح گفت: «با توجه به این طرح چون بناست که کالاهای اساسی لوازم‌یدکی خودرو شناسه کالا را بگیرند و شروعش از کمک‌فنر است ما مطیع هستیم اما وزارت صمت باید نماینده‌ای در اتحادیه داشته باشد و اعضای این صنف بیایند و آمار کمک‌فنرهای موجود در انبارها و مغازه‌ها را اعلام کنند و سپس وزارت صمت خودش برای این تعداد کالا شناسه بزند و در نهایت هرکدام چنین شناسه‌ای نداشتند امکان و اجازه خریدوفروش نداشته باشند. هم‌زمان همه واردکنندگان شناسه کالای شان را ثبت کنند و این کار در گمرک‌ها باید با دقت و تأمل انجام شود تا سریع‌تر تمامی اقلام لوازم‌یدکی دارای شناسه شوند در این زمان است که می‌توان کالای تقلبی را به‌راحتی ردیابی کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار