رییس شورای تامین کنندگان دام زنده ایران در گفت‌وگو با پانا:

حذف ارز ترجیحی تأثیری بر قیمت گوشت ندارد

کمبودی نداریم، گرانی گوشت خودسرانه است/ واردات ۱۰ هزار تنی گوشت و گوشت‌های داخلی که روی دست دامدار مانده است/ اوج گرانی گوشت همینی بود که تجربه شد و گرانی بیشتر نداریم

تهران (پانا) - رییس شورای تامین کنندگان دام زنده ایران از مازاد گوشت مانده در دست دامداران به دلیل کاهش تقاضای مردم خبر داد و عنوان کرد که اوج گرانی گوشت همین بود که تجربه شد و قیمت گوشت بیش از این گران نمی‌شود.

کد مطلب: ۱۲۶۸۴۷۶
لینک کوتاه کپی شد
حذف ارز ترجیحی تأثیری بر قیمت گوشت ندارد

منصور پوریان، رییس شورای تامین کنندگان دام زنده ایران در گفت‌وگو با پانا درباره تأمین گوشت در ماه مبارک رمضان گفت: «در این ماه از نظر تأمین گوشت به هیچ عنوان کمبودی وجود ندارد و گوشت به‌وفور وجود دارد که اتفاقاً تولید داخل است. شرایط تولید به‌ گونه‌ای است که در واقع هیچ کمبود یا کاهشی تاکنون در بخش تولید صورت نگرفته و گوشت به‌ وفور وجود دارد.»

پوریان درباره وضعیت افزایش قیمت‌ها باوجود فراوانی گوشت اظهار کرد: «گرانی‌های اخیر در بازار ناشی از کمبود عرضه و کاهش در یک کالا نیست بلکه محصول تورم موجود در بازار است و همین موجب حرکت قیمت‌ها به سمت جلو می‌شود حالا در بخش گوشت باشد یا شکر یا بقیه کالاها.»

وی درباره افزایش قیمت گوشت در اسفند 1400 گفت: «قبل از نوروز جهش قیمتی گوشت را داشتیم که ناشی از فضاسازی بود و نه کمبود گوشت، همین باعث شد در هفته دوم عید نوروز با افزایش عرضه دام روبه‌رو شویم. از سوی دیگر از هفته دوم عید نوروز با کاهش تقاضا برای گوشت قرمز مواجه شدیم که همین منجر به کاهش قیمت‌ها شد.»

آخرین قیمت گوشت در میادین

رییس شورای تامین کنندگان دام زنده ایران افزود: «وقتی از موضوع گوشت صحبت می‌شود معمولاً فقط بحث گوشت گرم و لاشه‌ گوشتی است که در قصابی موجود است درحالی‌که در کنار آن گوشت منجمد را داریم که به‌ وفور عرضه می‌شود. اکنون شرکت پشتیبانی امور دام کشور، گوشت گرم بره را با قیمت 110 هزار تومان به میادین عرضه کرده و لاشه گوسفندی با قیمت 130 هزار تومان ارائه شده است. گوشت منجمد گوسفندی حدود 125 هزار تومان است و گوشت گوساله حدود 100 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است اما در سطوحی از بازار می‌بینیم خودسرانه قیمت‌ها افزایش داشته که اصلاً با بازار مصرف ما و عرضه روزانه تولید گوشت همخوانی ندارد.»

در اوج تولید گوشت هستیم اما تقاضا کم است

پوریان اظهار کرد: «معمولاً هرچه به سمت فصل گرما می‌رویم مصرف گوشت کاهش دارد اما در بخش تولید، برج اول تا ششم زمان اوج تولید است. بنابراین ما مشکلی که داریم این است که اکنون عرضه دام به‌ وفور است اما قیمت‌های دام در این شرایط بالاست. اگرچه قیمت اکنون زیر 70 هزار تومان هم آمده که برای دامدار ضرر است اما کاهش تقاضا و فراوانی گوشت داخل باعث از بین رفتن گوشت‌های داخلی شده و باید برای این موضوع تدبیری شود.»

واردات 10 هزار تنی گوشت و گوشت‌های داخلی که روی دست دامدار مانده است

وی افزود: «با ورود به فصل گرما انتظار این بود که بخشی از این دام‌ها صادر شود زیرا دولت اکنون 10 هزار تن واردات مجوز برای بازار داخل داده است و وقتی این مقدار واردات وجود دارد دیگر از طریق تولید داخل ذخیره‌سازی انجام نمی‌شود پس حجم زیادی از دام داخل در دست دامدار مانده است. بنابراین وزارت جهاد کشاورزی باید برای این حجم زیاد دام مانده برنامه دقیق و کارشناسی را قبول کند. در بودجه 1401 برای خروج دام عوارض تعریف شده است بنابراین به نظر من ما هیچ کمبودی در آینده نخواهیم داشت و اتفاقاً مازادی خواهیم داشت که تولیدکننده را گرفتار خواهد کرد. بازار تأثیر قیمتی‌اش ناشی از تورم بازار است که هر لحظه هر قیمتی را بالا می‌برد و دامدار را دچار تنش می‌کند.»

خشکسالی موجب افزایش نیم‌گوشت شده است

پوریان با اشاره به تأثیر خشکسالی بر کاهش دام گفت: «اکنون با پدیده کم‌آبی در برخی از استان‌ها روبه‌رو می‌شویم و باید برای این مهم تدبیری اندیشیده شود تا در فصل دوم سال نگویند چرا بره‌ها لاغر هستند یا نیم گوشت شده‌اند زیرا کم‌آبی باعث شده تا حجم دامی که وجود دارد به‌صورت نیم‌گوشت باشد.»

حذف ارز ترجیحی تأثیری بر قیمت گوشت ندارد

رییس شورای تامین کنندگان دام زنده ایران درباره تاثیر حذف ترجیحی بر قیمت گوشت در آینده گفت: «ارز ترجیحی به هیچ عنوان بر دام سبک اثری ندارد زیرا نهاده‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد. نهاده وارداتی به دو بخش تعلق دارد، اول برای تولید مرغ بود در بخش طیور و بعد گاو شیری و عملاً برای دام سبک جزو اولویت‌ها نبوده، مخصوصاً گوسفند که کلاً هیچ نهاده‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد. پس افزایش قیمت گوشت به بهانه حذف ارز ترجیحی هیچ توجیهی ندارد. یکی از مشکلات بازار ما خودسرانه بودن فروشنده‌هاست که هرکسی به‌دلخواه خودش می‌فروشد و یک کالا با قیمت مساوی به فروش نمی‌رسد و باید نظارت دقیقی باشد تا حل شود.»

اوج گرانی گوشت همینی بود که تجربه شد و گرانی بیشتر نداریم

رییس شورای تامین کنندگان دام زنده ایران با اشاره به اینکه قیمت گوشت در آینده افزایش نخواهد داشت، عنوان کرد: «با این قیمت موجود، تقاضای گوشت کاهش یافته حالا اگر بخواهد افزایش بیش از این داشته باشد گوشتی به فروش نخواهد رفت. این قیمت‌ها مطابق توان اقتصادی مصرف‌کننده نیست پس خیلی‌ها صرف‌نظر می‌کنند و به همین دلیل من اصلاً پیش‌بینی افزایش قیمت گوشت را برای آینده ندارم. بازار گوشت تمام اوج تغییر قیمتش را تجربه کرده و کاهش مشتری و مصرف‌کننده را هم تجربه کرده است، پس بالا رفتن قیمت اصلاً از نظر اقتصادی برای مصرف‌کننده و بازار به‌صرفه نیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار