مروری بر مهمترین اخبار حوزه اجتماعی درسالی که گذشت

اردیبهشت 1400؛‌ از ورود کرونای هندی به ایران تا تراژدی فرزندکشی

تهران (پانا) - سویه جهش یافته هندی ویروس کرونا در اردیبهشت ماه به طور رسمی وارد ایران شد سویه‌ای که جمعیت زیادی از مردم ایران را گرفتار کرد و تلفات آن نسبت به نوع چینی کرونا بسیار بیشتر بود.

کد مطلب: ۱۲۶۵۶۸۹
لینک کوتاه کپی شد
اردیبهشت 1400؛‌ از ورود کرونای هندی به ایران تا تراژدی فرزندکشی

دومین ماه سال 1400 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

روند صعودی کرونا در ایران

روند ابتلا و فوتی‌های کرونا در دومین ماه سالی که گذشت روندی صعودی داشت و این روند در برخی استان‌های کشور از جمله استان تهران بسیار نگران کننده شد و فقط در یک شبانه‌روز 150 شهروند تهرانی جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند.

ورود کرونای هندی به ایران

در اردیبهشت ماه سالی که گذشت به طور رسمی ویروس جهش‌یافته هندی که دلتا نام داشت وارد کشور شد که این نوع سویه از کرونا به شدت سرایت‌پذیری داشت و جمعیت زیادی از مردم کشور را درگیر کرد. علاوه بر این پای ویروس کرونای آفریقایی به ایران باز شد و سعید نمکی، وزیر وقت بهداشت هشدار داد که ویروس کرونای آفریقایی وارد کشور شد.

آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونا

در اردیبهشت ماه سالی که گذشت فاز دوم واکسیناسیون علیه پاندمی کرونا با اولویت افراد 80 سال به بالا آغاز شد. در این مرحله به ترتیب از سنین ۸۰ سال به بالا، ۷۵ تا ۸۰، ۷۰ تا ۷۵، ۶۵ تا ۷۰ و بیماران زمینه‌ای و صعب‌العلاج، واکسن دریافت کردند. بر این اساس، فاز سوم واکسیناسیون علیه کرونا نیز مقرر شد که از مردادماه آغاز شود. همچنین اعلام شد که ثبت‌نام واکسن کرونا از طریق سامانه‌ای با عنوان salamat.gov.ir انجام می‌شود.

ورود بزرگترین محموله واکسن کرونا به ایران

در اردیبهشت ماه، محمدحسین قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال احمر از ورود بزرگ ترین محموله واکسن کرونا به کشور خبر داد و اعلام کرد که محموله نخست به میزان یک میلیون دُز که بزرگترین محموله وارداتی واکسن تاکنون است، وارد کشور شد.

آزار جنسی دختر ۱۷ماهه توسط پدر

در نخستین روزهای فروردین سال 1400 زن جوانی دختر 17 ماهه‌ خود را به بیمارستان رساند و گفت: «برای خرید از خانه بیرون رفتم و بچه را پیش پدرش گذاشتم اما وقتی به خانه برگشتم متوجه شدم حال دخترم خوب نیست چند ساعت بعد هم تب کرد که او را به بیمارستان آوردم.» وقتی پزشکان دخترک را معاینه کردند متوجه شدند وی به‌طرز هولناکی مورد شکنجه قرار گرفته است. بنابراین موضوع را به پلیس شهرری خبر دادند. با توجه به اظهارات زن جوان، شوهرش دستگیر شد و به شکنجه دختر کوچکش اعتراف کرد. بدین ترتیب وی بازداشت شد تا به جرم وی رسیدگی شود. همسر متهم به‌عنوان ولی دم کودک 17 ماهه درخواست اشد مجازات برای همسرش کرد و گفت: «من به‌جز ساناز پنج فرزند دیگر هم دارم. با همسرم آنها را بزرگ کردیم و من به همسرم اعتماد داشتم. اصلاً فکر نمی‌کردم او چنین کاری بکند. خودم را نمی‌بخشم که دخترم را پیش پدرش گذاشتم و با توجه به کاری که کرده است درخواست اشد مجازات را برای او دارم.»

جنجال حذف غربالگری زنان باردار

طبق آمار حدود ۱۲ درصد از جمعیت ایران را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند که از این میزان حدود ۲ میلیون نفر دارای معلولیت شدید و ۵.۶ میلیون نفر معلول کم‌توان هستند و براساس اعلام سازمان بهزیستی سالانه 29 تا 35 هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شوند که نیمی از آنها حاصل اختلالات ژنتیکی هستند و از سال ۹۲ تا ۶ ماهه اول سال ۹۹ از تولد ۷ هزار و ۳۰۰ نوزاد معلول جلوگیری شد. در سال گذشته مجلس طرحی بحث‌برانگیز را تصویب کرد. این طرح تحت عنوان «جوانی جمعیت و تعالی خانواده» نام گرفت اما این طرح منتقدان زیادی پیدا کرد که مهم‌ترین آن مربوط به موضوع غربالگری جنین و سقط درمانی بود. زهرا سلطانی، متخصص زنان و زایمان درباره حذف غربالگری با بیان اینکه غربالگری یک فرصت است که اجازه می‌دهد از خطرها و ریسک‌ها پیشگیری شود، گفت: «غربالگری روشی برای جلوگیری از تولد نوزادان ناقص کروموزومی یا ناهنجاری شدید جسمی است که این روش مانع به دنیا آمدن کودکان ناقص می‌شود و با حذف آن جمعیت افزوده نمی‌شود.»

مرگ گورخر آفریقایی در ایران

در اردیبهشت ماه سال گذشته، سه رأس گورخر آفریقایی که دو ماده و یک نر بودند و از هلند به ایران منتقل شده بودند، پس از چند روز نگهداری در گمرک به باغ وحش صفادشت تهران منتقل شدند و تنها یک روز بعد از انتقال گورخر نر تلف شد، اما دلیل آن مشخص و تأیید شده نبود تا اینکه فیلمی از شیوه انتقال، برخورد غیرحرفه‌ای و خشن با این حیوانات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که واکنش‌های زیادی را برانگیخت. در این فیلم سه رأس گورخر آفریقایی سرگردان و هراسان در بین گروهی از مردان دستپاچه و وحشت‌زده، ایستادند که یکی از آنها داخل جوی آب افتاد و پای چپش ‌شکست و شدت شکستن استخوان به حدی بود که پا کاملاً پیچ خورد و حیوان بینوا حتی امکان خروج از جوی آب را نداشت، با این حال یکی از مردان خشمگین و عصبی، به‌شدت با شیء به سر و گردن او ‌کوبید و تلاش داشت به زور حیوان را از داخل جوی آب خارج کند.

تراژدی فرزندکُشی

اردیبهشت ماه بود که پیدا شدن بدن مثله شده بابک خرمدین، کارگردان سینما، در سطل‌های زباله شهرک اکباتان خبرساز شد. پس از کشف هویت این فرد، در تحقیقات اولیه، پدر و مادر این کارگردان دستگیر شدند و به قتل اعتراف کردند. اما این پایان ماجرا نبود و محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران اعلام کرد که «پدر و مادر خرمدین اعتراف کردند که داماد و دختر خانواده را در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۷ را به همان روش به قتل رساندند.» پدر بابک خرمدین همان زمان در خصوص انگیزه قتل این ۳ نفر گفته بود: «بابک، دختر و دامادم دچار فساد اخلاقی بودند هر سه نفر دارای فساد اخلاقی بودند و برای همین از اینکه آن‌ها را به قتل رساندم ذره‌ای وجدانم ناراحت نیست و بابت این موضوع بسیار خوشحال و خرسند هستم.» او در پاسخ به این سوال که اگر این ۳ نفر مشکلاتی را برای شما ایجاد کردند از پلیس درخواست کمک نکردید، گفته بود: «با همفکری با همسرم به این نتیجه رسیدم که برای جلوگیری از آبروریزی خانوادگی با کسی این فساد‌های اخلاقی را مطرح نکنیم.» خرمدین در ادامه در اظهاراتی عجیب تاکید کرده بود که اگر از زندان آزاد شود ممکن است افشین و آذر دو فرزند دیگرش را هم به قتل برساند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار