احمد آزاد در گفت‌وگو با پانا:

بسیاری از مستندسازان برای ساخت اثر و یافتن سرمایه‌گذار، به ارزان‌فروشی می‌رسند

مرکز گسترش، هدایت‌گر انتخاب فیلم‌های درست برای اکران باشد

تهران (پانا) - عضو انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند و مستندسازان می‌گوید مرکز گسترش در زمینه تولید آثار تجربی و سینمایی تجربه دارد و می‌تواند هدایت‌‌گر انتخاب فیلم‌های درست برای اکران باشد.

کد مطلب: ۱۲۶۵۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد
بسیاری از مستندسازان برای ساخت اثر و یافتن سرمایه‌گذار، به ارزان‌فروشی می‌رسند

احمد آزاد، مستندساز و عضو انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند و مستندسازان در گفت‌وگو با پانا درباره متولی شدن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بر اکران آثار هنری و تجربی گفت: «تجربه‌ای که مرکز گسترش در تولید آثار سینمای مستند و سینمایی دارد، ارتباط آن را با اکران آثار هنری و تجربی بیشتر می‌کند، این اتفاق همچنین می‌تواند به آینده خیلی خوبی منجر شود به شرطی که با همکاری و مساعدت موسسه هنروتجربه صورت گیرد.»

وی ادامه داد: «هنروتجربه سال‌هاست که تجربه کار در زمینه اکران فیلم‌های هنری و تجربی دارد و فیلم‌های خوبی را روی پرده سینما برده است اما ماهیت آن با تولید بسیار متفاوت است، از طرف دیگر مرکز گسترش که در زمینه تولید آثار تجربی و سینمایی تجربه دارد، می‌تواند هدایت‌گر انتخاب فیلم‌های درست برای اکران باشد. بهتر است هرکدام از این مراکز به‌صورت تخصصی‌تر بر حیطه کاری خود بپردازند یعنی هنروتجربه بر نمایش آثار و مرکز گسترش در انتخاب آن‌ها برای نمایش دخیل باشد، وارد جزییات بیشتری نشود و همچون حامی و مشاور با هنروتجربه برخورد کند اگر این اتفاق افتد شاهد آثار قوی‌تری خواهیم بود.»

کارگردان «معبد آناهیتا» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره مشکلات مستندسازان در سالی که گذشت بیان کرد: «مساله مهمی که باید پیش از هر چیز بررسی شود، جایگاه مستند در میان مدیران و جامعه ماست؛ مستند کاملا براساس اسناد ساخته می‌شود و متاسفانه بسیاری از اسناد ما محفوظ یا پنهان شده است مثلا اگر قرار باشد مستندی درباره زمین‌خواری ساخته شود، اسناد آن‌ها را نمی‌توان یافت. در این مساله مقصر مدیران و مسئولان ما هستند.»

آزاد عنوان کرد: «بسیاری از مستندسازان ما برای ساخت اثر و یافتن سرمایه‌گذار، به خودفروشی می‌رسند به همین دلیل بسیاری از آن‌ها به ساخت اثر در سینمای داستانی تمایل پیدا می‌کنند که باز هم خیلی از مدیران و سرمایه‌گذاران، آن‌ها را به عنوان فیلمسازان مستقل خوب نمی‌شناسند. واقعیت این است که مستندساز پایه علمی، فرهنگی و شناخت بالاتری از تصویر نسبت به سازندگان سینمای داستانی دارد به همین دلیل بزرگ‌ترین فیلمسازان داستانی در ابتدا مستندساز بوده‌اند.»

این مستندساز تاکید کرد: «در سال‌های گذشته در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز با مشکلات بسیاری روبه‌رو بودیم، به شکلی که تنها مستندسازان خاصی با این مرکز همکاری می‌کردند و تعداد بسیاری از همکاران ما امکان برقراری ارتباط با این مرکز را نداشتند. این مساله در دوره مدیریت محمد حمیدی‌مقدم به پایان رسید، او تنها مدیر مرکز گسترش بوده است که بعد از سال‌ها به حمایت از مستندسازان دیگر هم پرداخت و با آن‌ها به گفت‌وگو نشست که باعث دلگرمی ماست.»

وی با اشاره به اینکه صنفی مربوط به تدوینگران مستند وجود ندارد، تصریح کرد: «فیلم مستند در مرحله تدوین به ماهیت خود می‌رسد درصورتی که هیچ صنفی در سینما برای تدوینگران مستند وجود ندارد، این مساله موجب شده است تا تدوینگران به سمت ساخت آثار بروند یا به طور کلی کار کردن در این عرصه را کنار بگذارند.»

کارگردان «دشت ممنوعه» همچنین درباره وضعیت مخاطبان سینمای مستند اظهار کرد: «رسانه‌ها در سال‌های اخیر به چند فرم تبدیل شده‌اند؛ یکی از این رسانه‌ها که توسط مردم بسیار دیده می‌شود، فضای مجازی‌ست. متاسفانه ما نمی‌توانیم هیچ امکاناتی در قالب مستند به مخاطبان خود در این فضا دهیم. حضور مستندسازان در پلتفرم‌ها نیز بسیار کم‌رنگ است و مخاطبان با بسیاری از آثار ما ناآشنا هستند.»

این مستندساز در پایان خاطرنشان کرد: «ما از بحث تبلیغات در سینمای مستند به‌ دور هستیم درصورتی که سینمای داستانی کاملا در این باره حمایت می‌شود. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و خانه سینما باید با مشارکتی، تشکلی را برای دیده شدن فیلم‌های مستند راه‌اندازی کنند تا راه درستی برای نمایش آثارمان ایجاد کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار