احمدی لاشکی: در رتبه‌بندی معلمان به دنبال کیفی سازی آموزش و پرورش هستیم

شیراز (پانا) - معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، رتبه‌بندی معلمان را با هدف ارتقای جایگاه معلم برشمرد و افزود باید نگاه کارمندی به معلم برچیده شود، چرا که معلم انسان‌ساز است و نقش مهمی در راستای اعتلای جامعه و تربیت تمام ساحتی مدنظر سند تحول دارد.

کد مطلب: ۱۲۶۴۲۷۰
لینک کوتاه کپی شد
احمدی لاشکی: در رتبه‌بندی معلمان به دنبال کیفی سازی آموزش و پرورش هستیم

قاسم احمدی لاشکی ظهر امروز در جمع کارکنان شاغل در اداره کل آموزش و پرورش فارس، با اشاره به سختی کار معلمان، خصوصا در دوران کرونا افزود: شرایط آموزش و پرورش بعد از کرونا، شرایطی خاص بود، از سویی ما را الزام کرد برای به روز شدن و حرکت به سمت تکنولوژی شتاب داشته باشیم و از سویی برای ورود به این فضا مهیا نبودیم و آسیب‌های زیادی دیدیم که خوشبختانه معلمان ما کم نیاوردند و به خوبی از عهده کار برآمدند.

وی با اشاره به فعالیت یک میلیون معلم در کشور گفت: براساس استاندارد جهانی کلاس مجازی ۱.۶ بیشتر از یک معلم انرژی می‌گیرد و برخلاف تصور عموم تدریس این دو سال برای معلمان سخت‌تر از حالت عادی بوده است.

وی افزود: رکن رکین سند تحول بنیادین، معلم است پس باید معلم درست انتخاب شود و سند تحول وقتی حرف از معلم می‌زند، معلم یعنی باید معلم باشد و با تربیت انسان سر و کار داشته باشد.

احمدی لاشکی با اشاره به اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، ادامه داد: هدف قانونگذار از تحقق این طرح این بوده است که جایگاه معلم ارتقا یابد، به طوری‌که مثلا یک آموزگار در طول خدمت خود ارتقا یابد و در زمان بازنشستگی با درجه‌های ارتقایافته بازنشسته شود.

وی اظهار کرد: ما به دنبال کیفی‌سازی آموزش و پرورش هستیم؛ باید معلم از حالت کارمند بودن خارج شود، چون وظیفه تربیت انسان را برعهده دارد و اگر قرار است رتبه‌بندی را به سند تحول گره بزنیم باید در نظر داشته باشیم که هدف غایی حیات طیبه و تربیت تمام ساحتی است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به موارد مطلوب رتبه‌بندی معلمان گفت: قانونِ رتبه‌بندی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است و برای معلم درجه‌هایی از جمله استاد معلم، دانشیار معلم و استادیاری و ... در نظر گرفته شده است و باید شاخص‌ها برای هر کدام تعیین شود.

وی ادامه داد: قانونگذار تجربه معلمی را در اجرای رتبه‌بندی در نظر گرفته است و کسی که با عنوان معلمی در دستگاه‌های دیگر مشغول است، معلم نمی‌داند و مشمول این طرح نیست.

به گفته احمدی لاشکی، قانونگدار تفاوت‌ها را در نظر گرفته و حتی معلمان مدارس استثنایی و معلمان مقطع ابتدایی، معلمان مناطق مرزی و عشایری را متفاوت دیده و شرایط ترفیع را با توجه به موقعیت و شرایط کاری متفاوت در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: قانونگدار همچنین برای معلمی که به دلایلی از جمله بیماری تنزل درجه یافت و دو تا سه درجه نزول کرد، اجازه ادامه فعالیت در راستای آموزش را نمی‌دهد و وی باید به نیروی اداری تبدیل شود.

احمدی لاشکی در پایان با ابراز خرسندی از اجرای طرح رتبه‌بندی که بعد از ۱۰ سال به نتیجه رسیده است، گفت: آموزش و پرورش باید همواره خلاق، پویا و در خور شان جمهوری اسلامی ایران باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار