یک مستندساز در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد

چرا سینمای مستند مخاطبان جدی‌تری دارد

تهران (پانا) - کارگردان «سینه‌ما رکس»می‌گوید اگر مرکز گسترش برنامه خود را نسبت به اکران و مدیریت فیلم‌های هنری و تجربی اظهار کند، شاید بتواند جلوی موج انتقادی موجود را بگیرد و فیلمسازان مستقل را به ناامیدی نکشاند.

کد مطلب: ۱۲۶۴۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد
چرا سینمای مستند مخاطبان جدی‌تری دارد

میترا مهتریان مستندساز در گفت‌وگو با پانا درباره مدیریت، حمایت و نظارت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بر فعالیت‌ها و کمک به اکران فیلم‌های هنری و تجربی گفت: «خبری از سوی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی اطلاع‌رسانی شده که نشان می‌دهد مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی متولی فعالیت‌های موسسه هنروتجربه شده است، این امر نشان می‌دهد که فعالیت‌های این موسسه که هشت سال در زمینه اکران فیلم‌های هنری و تجربی زحمت کشیده، به پایان نرسیده بلکه به‌عنوان زیر مجموعه‌ ارگانی دیگر قرار گرفته است. و این پرسش را به وجود می آورد که آیا نگاه دولتی این مجموعه مانعی برسر راه اکران فیلمهای مستقل خواهد بود یا خیر؟»

وی ادامه داد: «البته موجی انتقادی وجود دارد که خبر از تعطیلی موسسه هنروتجربه می‌دهد. اگر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برنامه خود را نسبت به این مساله اظهار کند، می‌تواند جلوی موج انتقادی موجود را بگیرد و شاید بتواند فیلمسازان مستقل را به ناامیدی نکشاند.»

کارگردان «سینه‌ما رکس» تاکید کرد: «عملکرد هنروتجربه در هشت سال گذشته دست‌مریزاد دارد و باید به همه عوامل آن خسته نباشید گفت چراکه آن‌ها با نگرش خود، گنجینه‌ای از فیلم‌هایی را که می‌توانستند در آرشیو بمانند، به چرخه اکران رساندند تا دیده شوند. امیدوارم با تغییرات پیش رو، این هدف از بین نرود و راهکارهایی برای بهتر شدن آن نیز به‌وجود آید. نیروهای خوش‌فکر و خلاقی در مرکز گسترش حضور دارند که می‌توانند ایده‌های خوب و نوینی داشته باشند و راهکارهای جدیدی پیش روی اجرای این عملکرد بگذارند. با این امید که نقطه هدف هنروتجربه فراموش نشود.»

مهتریان با اشاره به «اکران حقیقت» که از سوی مرکز گسترش انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: «بر برخی عملکرد‌های مرکز گسترش نیز نقدهایی وارد است مثلا طرح «اکران حقیقت» برخلاف اینکه اتفاق بسیار خوبی‌ست، تنها به فیلم‌هایی مربوط می‌شود که در جشنواره «سینماحقیقت» دیده شده‌اند و دیگر آثار در این طرح جایی ندارند، این مساله جای خالی موسسه هنروتجربه را به ما یادآوری می‌کند. از طرف دیگر جشنواره فیلم فجر نیز تنها مستندهایی را می‌پذیرد که در «سینماحقیقت» حضور داشته باشند که باز هم محدودیتی برای فیلم‌های مستقل است. هنروتجربه بازویی بود که ناامیدی نادیده گرفته شدن را در دل ما خاموش می کرد. امیدوارم ساختاری که برای اکران فیلم‌های هنری و تجربی در نظر گرفته می‌شود، دست و پا گیرتر نشود و نگاه هنروتجربه از یاد نرود.»

این فیلمساز در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره نگاه مخاطبان به فیلم‌های مستند در طول سالی که گذشت، اظهار کرد: «مخاطب سینمای مستند بیشتر از سینمای داستانی شده است، شاید فضای مجازی و بودن در آن باعث شده است که مردم جستجوگرتر شوند و این نگاه جستجوگرانه مخاطبان بیشتری را به سمت سینمای مستند کشانده است، همه دوست دارند چیزهایی ببینند که سینمای داستانی به آن‌ها نشان نمی‌دهد. از طرف دیگر شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای شده است که سرمایه‌گذاری در سینمای مستند با اقبال بسیار کمی روبه‌روست یعنی کسی جرعت نمی‌کند که در این مساله همکاری کند.»

مدیر تولید فیلم «کوپال» در پایان تصریح کرد: «اینکه مخاطب ترجیح می‌دهد بیشتر کنجکاوی کند، بداند و درباره مسائل مختلف اطلاعات داشته باشد وادار می کند که سینمای مستند گام‌های رو به جلویی بردارد. و این گام های رو به جلو نیاز به حمایت از طرف متولیان این حوزه دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار