آشنایی با تالاب صالحیه شهرستان نظرآباد

کرج (پانا) - تالاب زیبای صالحیه تنها تالاب استان البرز و تالابی فصلی است که در شهرستان نظرآباد و حوزه دهستان احمدآباد واقع شده است. این محدوده از سمت غرب با تالاب الله آباد در شهرستان آبیک در ارتباط بوده و یک پهنه تالابی را شکل می‌دهد. این تالاب از شمال به فرودگاه آزادی شهرستان نظرآباد و روستای صالحیه، از شرق به روستای شیخ حسن، از جنوب به قشلاق دایلر در استان البرز و از غرب به زمین‌های روستای شهرآباد در استان قزوین محدود می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۶۴۱۴۸
لینک کوتاه کپی شد
آشنایی با تالاب صالحیه شهرستان نظرآباد

این تالاب در چند سال اخیر به همت مردم و مسئولین استان از جمله اداره کل حفاظت از محیط زیست استان البرز و دهیاری روستای صالحیه، مجدداً احیا شده و خوشبختانه سالانه میزبان تعداد بسیار زیادی از پرندگان مهاجر تابستانه و زمستانه است. به دلیل اهمیت این موضوع، اداره مذبور این منطقه را شکار ممنوع اعلام کرده است. وسعت اراضی تالاب بیش از 100 هکتار بوده و با توجه به کیفیت مناطق آبگیری شده، شامل سطوح متفاوتی از جمله مناطق نیمه عمیق، کم عمق و باتلاقی است.

هم‌اکنون حقآبه ورودی این تالاب از رودخانه کردان، آب‌های روان و سیلاب‌های فصلی تأمین می‌شود. تاکنون بیش از 200 گونه از انواع پرندگان در این تالاب شناسایی شده‌ است. از دیگر جانداران وحشی پیرامون تالاب می‌توان به مواردی نظیر وزغ خاکستری، آگامای سر وزغی ایرانی، سنجاب زمینی و روباه معمولی اشاره کرد. گونه‌های رایج گیاهی در این منطقه نیز اغلب از انواع گیاهان مرتعی هستند، از جمله گرامینه‌ها، درمنه‌ها و انواع گیاهان بالشتکی خاردار که برخی از آنها دارای ارزش دارویی نیز هستند.

مسیرهای دسترسی به تالاب صالحیه عبارتند از اتوبان تهران - قزوین، خروجی نظرآباد، جاده خروجی کنار پایگاه سپاه پاسداران ورود به جاده تپه ازبکی، به سمت غرب، روستای صالحیه و فرودگاه آزادی، اتوبان تهران - قزوین، خروجی آبیک، جاده کاظم آباد، روستای مصدق، روستای صالحیه و فرودگاه آزادی.

برای هر دو مسیر استفاده از نقشه خوان‌های هوشمند نظیر گوگل مپ توصیه می‌شود.

دانش آموز خبرنگار: دانیال درفش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار