محمد عدل لاله:

آموزش و پرورش به مثابه بازوی توانمند والدین،نقش مهمی در تربیت اجتماعی دانش‌آموزان دارد

تهران (پانا) - معاونت پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش به مثابه بازوی توانمند والدین، نقش و جایگاه والایی در تعلیم و تربیت اجتماعی دانش‌آموزان، مهارت‌های اجتماعی و کمالات انسانی ایفا می‌کند تأکید کرد آموزش و پرورش با اهداف و برنامه‌های پیش روی خود، بستری مناسب برای بسط مشارکت نسلی متعهد، متدین، شاداب و توانمند در عرصه‌های مختلف انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی فراهم می آورد.

کد مطلب: ۱۲۶۳۴۶۶
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش به مثابه بازوی توانمند والدین،نقش مهمی در تربیت اجتماعی دانش‌آموزان دارد

آیین تجلیل از دانش آموزان برتر دبیرستان هیأت امنایی شهید عاشوری، با حضور محمد عدل لاله؛ معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه، تمامی کادر مدرسه و همچنین با حضور اولیای دانش آموزان برتر، در سالن مسجد قاسم بن الحسن برگزار شد.

محمد عدل لاله؛ معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۱۴ در مراسم تقدیر از دانش آموزان برتر دبیرستان هیأت امنایی شهید عاشوری، در خصوص تربیت صحیح فرزندان گفت: «همه پیشرفت های معنوی و مادی بشر، ریشه در تربیت او دارد که از منبع زلال ایمان، معرفت، تعهد و ایثار سیراب می شوند. تربیت، تکلیف آموزش و پرورش به تنهایی نیست بلکه تکلیف همه جامعه است. نقش اصلی آموزش و پرورش، تربیت اساسی دانش آموزان است اما نقش مهم تر را خانواده و جامعه بر عهده دارد؛ چرا که هر جا جامعه در طول تاریخ بشر پیشرفت داشته، دلیلش تنها موفقیت خانواده ها در تربیت دانش آموزان بوده است که منجر به رشد جامعه نیز شده است. هدف ما در آموزش و پرورش فقط آموزش مباحث علمی به دانش آموزان نیست، بلکه انتقال ارزش‌های دینی و انقلابی به نسل آینده است. دانش آموزان بایستی در خانه دوم خود یعنی مدرسه با آموزش تعلیم و تربیت از مدارس در برابر تهاجم فرهنگی صیانت کنند که نسل آینده ما جامعه‌ای آگاه در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باشد.»

وی با بیان اینکه سیاست آموزش و پرورش، تربیت دانش آموزانی جامعه پذیر، قانون مدار و اخلاق مدار است، اظهار کرد: «بی شک، مدارس دارای نقش و جایگاه والایی در تربیت اجتماعی دانش آموزان ایفا می کنند و اهمیت آن زمانی متجلی می شود که با اهداف و برنامه های پیش روی خود بستری مناسب برای بسط مشارکت نسلی متعهد، متدین، شاداب و توانمند در عرصه های مختلف انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی فراهم آورد. در این هدف، اولیا، بازوی توانمند برای آموزش و پرورش در زمینه سازی تعلیم و تربیت اسلامی دانش آموزان و کسب فضایل اخلاقی، مهارتی، اجتماعی و کمالات انسانی است. شیوع ویروس کرونا تمامی حوزه ها از جمله آموزش و پرورش را تحت تأثیر خود قرار داد. دستگاه تعلیم و تربیت یک سازمان یادگیرنده است و این مهم در دو سال گذشته بیش از پیش احساس شد، مشارکت اولیا در نظارت و کنترل برای فعالیت‌های معلمین و همچنین در امر تدریس، تفهیم و حل مسائل دانش‌آموزان در دو سال گذشته رشد یافته است.»

عدل لاله با توجه به اینکه یکی از مهم ترین آشفتگی ها و ترس های والدین، تربیت فرزندان است، بیان کرد: «سن والدین در تربیت توانایی های ذهنی فرزند مؤثر است چرا که طبق پژوهش‌های مختلف، نه تنها در سلامتی، بلکه در آینده فرزند و نوع تربیت و شکل‌گیری مسائل پرورشی او تأثیرگذار است. مهم ترین جنبه تربیت دانش آموز به تربیت اجتماعی اختصاص دارد. دانش آموز در دو سال اول آموزش ابتدایی، همواره سعی در کشف جهان و انسان ها دارد، از این رو انعطاف بیشتری برای تربیت پذیری از خود نشان می دهد، در این دوره، زمانی که یک دانش آموز از جانب والدین به ویژه مادر به میزان مناسب توجه و محبت دریافت کند، دنیا را یک محیط قابل اعتماد و امن شناسایی می کند. این نوع باور، سبک دلبستگی نام دارد و کل رابطه های اجتماعی دانش آموز را در آینده تحت تأثیر قرار می دهد. عدم توجه به تربیت کودک در این دوران، باعث شکل گیری شخصیت نامتوازن می شود.»

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش قلب تپنده پیشرفت و عامل توسعه جامعه است، گفت: «این نهاد مقدس می‌تواند با پرورش صحیح افراد و دگرگون کردن طرز نگرش آنان، بزرگترین خدمت را به توسعه جامعه کند؛ چرا که رشد و توسعه یک کشور به پرورش انسان‌های آگاه و برخوردار از مسئولیت بستگی دارد. آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی نقش اساسی در تعلیم و تربیت فرزندان جامعه برعهده دارد و خانواده‌ها هم می‌توانند در کنار آموزش و پرورش در تربیت صحیح فرزندان نقش اساسی ایفا کنند.»

عدل لاله با بیان اینکه وضع کنونی تربیت در آموزش و پرورش رضایت بخش نیست و برای تربیت کاری نکردیم؛ تأکید کرد: «در این زمینه سه اتفاق باید بیفتد؛ راهبرد، برنامه و کسانی که اهل پیاده کردن آن باشند که همان مربیان پرورشی هستند و بحث تربیتی نیاز به وقت، هیئت اندیشه ورز، دلسوزی و ارزیابی مناسب دارد. در رسالت آموزش و پرورش بحث تربیت و حرکت دادن دانش آموزان به سمت آداب و ادب از فضای آموزشی و خود آموزش مهم تر است؛ زیرا ثمره و نتیجه تحول در آموزش و پرورش همین تربیت است که در سند تحول آموزش و پرورش نیز به آن اشاره شده است، تأثیر شگرفی در سرنوشت دانش آموزان ایفا می کند.»

وی در خصوص اینکه طبق گفتمان مقام معظم رهبری، وظیفه اصلی آموزش و پرورش، تربیت یک نسل با ایمان، با وفا، مسئولیت پذیر، با اعتماد به نفس، مبتکر، با حجاب، با عفاف و شجاع است که مصالح کشور را مصالح خود بدانند؛ بر همین اساس فعالیت های پرورشی و آموزشی در مدارس باید با این رویکرد برنامه ریزی و اجرایی شود، گفت: «نظام آموزشی ما نظامی تک ساحتی است و باید این تک ساحتی به تمام ساحتی تبدیل شود تا تمام ناملایمات اخلاقی اعم از اختلاس، رانت خواری و مشکلات اقتصادی از ریشه و پایه حل شود که در درجه اول در مدرسه و بعد از آن در دانشگاه و سطح جامعه منعکس می شود. مسئولان باید توجه داشته باشند که دوره اول متوسطه، مهم ترین و حساس ترین سن برای تربیت و شکل دهی شخصیت محسوب می شود؛ چرا که دانش آموز در این سن حکم یک مشاور را در خانه دارد و شاکله عقلی او به نسبت تکمیل شده است و به قول معروف در دوره وزارت قرار دارد. از این رو برنامه ریزی و نوع آموزش مناسب بسیار ارزشمند و در تربیت دانش آموزان مؤثر است و می تواند در تربیت نسل با ایمان و انقلابی راه گشا باشد.»

عدل لاله در آخر ضمن تشکر و قدردانی از مدیریت و معاونت پرورشی دبیرستان شهید عاشوری بابت نگاه و توجه خاص به تربیت دانش آموزان، خاطر نشان کرد: «از همت والا و مساعی خالصانه همه تلاشگران در عرصه تعلیم و تربیت تشکر می کنم و امیدوارم با استعانت از خدای سبحان و تحت توجهات حضرت ولی عصر (عج)، شاهد نقش آفرینی محوری آموزش پرورش در حوزه تربیت تمام ساحتی و آموزش مهارت های اجتماعی به شکل گسترده باشیم و گام موثر و ارزشمندی در اعتلای نظام تعلیم و تربیت برداریم.»

دانش آموز خبرنگار؛ عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار