دبیر ادبیات آموزش و پرورش اسلامشهر:

ادبیات، روح دانش‌آموز را لطیف می‌کند و کسالت را از او دور خواهد کرد

اسلامشهر (پانا) - دبیر ادبیات آموزش و پرورش اسلامشهر گفت کلاس درس ادبیات کلاس ایده خلاقیت و آفرینش است که می‌توان با انگیزه، عشق ادبیات و مطالعه در دانش‌آموزان را افزایش داده و آنها را از خستگی روح نجات داد.

کد مطلب: ۱۲۶۱۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد
ادبیات، روح دانش‌آموز را لطیف می‌کند و کسالت را از او دور خواهد کرد

زهرا عباسی مهر، دبیر ادبیات آموزش و پرورش اسلامشهر در گفت و گو با پانا اظهار کرد: از دوران تحصیل علاقه‌ به ادبیات داشتم و برای دل خودم شعر و متن می نوشتم و با این نوشتن از دوران دبیرستان و سپس دانشگاه به آرامش دست پیدا می‌کردم.

وی افزود: ادبیات فارسی در رشته‌های گوناگون از جمله، شعر، داستان، نمایشنامه و ... از حالات شخص صاحب اثر سخن گفته و به بیان مسائل جامعه می‌پردازد و این در حالی است که از سال‌ها قبل و استمرار آن تاکنون مردم در کتاب‌ها با این مطالب آشنا می‌شوند. حاکمان تاریخ قبل مانند بهرام گور، شاه عباس صفوی و ناصرالدین شاه در ادبیات و شعر نقشی داشتند و در کنار آنان شاعران نیز در پیشرفت ادبیات پارسی نقش بسزایی داشتند، از جمله ابوالقاسم فردوسی، ابوریحان بیرونی و سایر اندیشمندان و به خصوص در دوره سامانیان ما پیشرفت موثری داشتیم و ابن سینا هزار واژه عربی را به فارسی برگرداند و ساده نویسی و سبک جدید را پایه‌گذاری کرد.

عباسی مهر افزود: سپس این ادبیات قدیم و در ادامه شعر جدید نیما یوشیج و سهراب سپهری هم ادامه پیدا کرد در مجموع مطالعات ادبیات و شعر فارسی از دیرباز با زندگی مردم عجین است و مانند غذا و چاشنی روح است. شعرها و ضرب المثل‌ها در بین اقوام گستردگی بسیاری دارند و مردم ذاتاً جذب این امور می‌شوند و خدای متعال هم می‌فرماید، که خود خالق زیبایی است و جمال را دوست دارد.

دبیر ادبیات آموزش و پرورش اسلامشهر در رابطه با دانش‌آموزان و توجه به درس ادبیات گفت: در دوران تحصیل باید به ارتباط روح و روان تک تک دانش آموزان با ادبیات توجه کنیم و بدانیم در شرایط فعلی دانش‌آموزان ما فقط به دروس تخصصی اهمیت می‌دهند و اگر فردی دارای ادبیات قوی باشد یک سخنور قوی است و حتی ریاضی را با استدلال بالا بیان می‌کند. ادبیات روح دانش‌آموز ما را لطیف می‌کند و کسالت را از او دور می کند و در کلاس ادبیات باید شاهد فعالیت بیشتر دانش‌آموزان باشیم و اینکه دبیران ما می‌بایست به صورت تخصصی به این مورد وارد شوند و اکنون حوزه ادبیات ما به این گونه است که در کنار درس علوم به دبیر درس ادبیات هم داده می‌شود و اینجا تضادها و اختلافاتی به وجود می آید.

عباسی مهر تصریح کرد: کلاس درس ادبیات کلاس ایده خلاقیت و آفرینش است که می‌تواند با انگیزه، عشق و ادبیات و مطالعه در دانش‌آموزان را بیشتر کنیم و آنها را از خستگی روح نجات دهیم. امروز به علت پیشرفت تکنولوژی گاهی بعضی کلمات در فضای مجازی غلط در ذهن افراد جای می‌گیرد و مطالعات خانواده‌ها کم شده و معلم آموزش و پرورش باید این بارش اینترنتی و فضای مجازی را به گونه‌ای هدایت کند که در کنار مطالعه دروس خواندن شعر و ادبیات فراموش نشود و این مستلزم آن است که معلم ذوق ادبی داشته باشد و در کنار تمامی این موارد نکته بسیار مهم این است که باید در کتاب‌های ادبیات از جمله، تاریخ ادبیات و سایر کتب مرتبط تجدید نظر شود و مطالب به روزرسانی شود تا نقش موثری در دانش‌آموزان داشته باشد.

خبرنگار دانش‌آموز: الینا ولی‌زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار