عضو منظومه طرح تبیین مقام معظم رهبری:

نقش معاون تربیتی در مدارس یکی از مهم‌ترین نقش‌ها در آموزش و پرورش است

پردیس(پانا) _ عضو منظومه طرح تبیین مقام معظم رهبری در مورد اهمیت شغل معاون پرورشی مدارس، گفت معاونان پرورشی گاهی مدیرند، گاهی معلمند و گاهی یکی از اعضای کادر هستند یعنی تمام شغل‌ها و نقش‌هایی که در مدرسه وجود دارد را انجام می‌دهند. معاونان پرورشی برای اینکه بتوانند با دانش‌آموزان ارتباط بیشتری برقرار کنند گاهی لازم است یک دانش‌آموز نیز باشند.

کد مطلب: ۱۲۶۰۲۳۵
لینک کوتاه کپی شد
نقش معاون تربیتی در مدارس یکی از مهم‌ترین نقش‌ها در آموزش و پرورش است

مریم درفکی با اشاره به گفته مقام معظم رهبری در رابطه با سند تحول که فرمودند باید کامل اجرا شود، تصریح کرد: ضروری است تا مدارس در کنار آموزش به سمت سند تحول بروند، سال‌ها است که این سند تصویب شده اما متاسفانه در اجرای آن کم‌وکاستی‌هایی مشاهده‌ می‌شود. سند تحول در مدارس جز اصل امور تربیتی است لازم است تا دانش‌آموزان برای رسیدن به جامعه و تمدن اسلامی در مدرسه تربیت شوند اما متأسفانه اکثر دانش‌آموزان تنها با نگاه مدرک‌گرایی از مدرسه خارج می‌شوند.

وی خطاب به معاونان پرورشی اظهار کرد: معاونان پرورشی به عنوان یک مربی لازم است اهمیت جایگاه خود را بدانند و برنامه داشته باشند و بدانند یکی از اصول، ارکان و مبانی مدرسه امور تربیتی و پرورشی آن مدرسه است که اصل تربیت فرزندانمان را به عهده دارد. معاونان پرورشی اگر خود یک نظام فکری دقیق درباره تمام مسائل اقتصاد، جامعه، آزادی، انقلاب، مبانی‌اسلام و خود داشته باشند می‌توانند به درستی دانش‌آموزان را راهنمایی کنند.

عضو منظومه طرح تبیین مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: اگر ما به اهمیت کار خود واقف باشیم آن را دست‌کم نمی‌گیریم و برنامه‌ریزی شده عمل می‌کنیم، وقتی به نظام آموزشی می‌نگریم می‌بینیم که مدارس از اوایل ورود دانش‌آموزان تا آخر نظام، نظم را به دانش‌آموز می‌آموزد و دانش‌آموزان بدون هیچ توضیح و گوشزدی آن‌را فرا می‌گیرند اما امور پرورشی را خیر. مهم‌ترین دلیل آن این است که برای نظام پرورشی نظام واحدی تعریف نشده است، البته در سند تحول این کار صورت گرفته و باید به آن رجوع کنیم تا مسائل را به درستی مدیریت کنیم.

درفکی با بیان اینکه در اوایل انقلاب عده‌ای سعی در حذف معاونت پرورشی در مدارس داشتند، افزود: در آن زمان نیز مقام معظم رهبری با هوشیاری فرمودند: واقعا معنایی ندارد که بگویم ما در مدارس معاون پرورشی نیازی نداریم. در این زمینه عده‌ای از افراد نیز معتقد هستند که مسائل پرورشی در کنار مسائل درسی قرار دارد. برای مثال وقتی یک مسئله‌ ریاضی توسط دبیر مربوطه توضیح داده می‌شود در کنارش یک مسئله‌ تربیتی نیز توسط همان دبیر توضیح داده شود، قطعا این بر روی دانش‌آموز تاثیر بیشتری می‌گذارد.

او با بیان اینکه مدارس باید از نظام فکری واحدی برای مسائل پرورشی استفاده کنند، عنوان کرد: لازم است تا مدارس از نظام فکری واحدی استفاده کنند به طوری که معاونان پرورشی ما بدانند در قسمت اخلاق، شناساندن انقلاب و نظام اسلامی چگونه دانش‌آموزان را راهنمایی کنند و درست و غلط آن مسئله را به دانش‌آموز آموزش بدهند.

عضو منظومه طرح تبیین مقام معظم رهبری در رابطه با به بهترین الگو برای معاونان پرورشی اظهار کرد: یکی از بهترین الگوهای ما برای این نظام، نظام فکری بسیار دقیق، متفکرانه و بروزی است که مفام معظم رهبری دارند. ایشان در کتاب‌های پرمحتوایی که نوشته‌اند بهترین نظام فکری را برای الگوبرداری در اختیارما قرار داده‌اند.

خبرنگار دانش‌آموز: ماریا جهان‌تیغ

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار