آغاز هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با حضور وزیر ارشاد

تهران (پانا) - هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با هدف بسط گسترش و تعمیق مناسبات و مبادلات فرهنگی و هنری کشورها و همچنین معرفی و اشاعه جلوه های غنی تاریخ ایران زمین لحظاتی پیش با حضور وزرای فرهنگ ایران و لبنان در تالار رسالات بیروت گشایش یافت.

کد مطلب: ۱۲۶۰۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد
آغاز هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با حضور وزیر ارشاد

به گزارش ایرنا، هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با هدف معرفی و اشاعه جلوه های غنی ایران زمین به مناسبت تعمیق مناسبات، تعاملات و مبادلات فرهنگی و هنری همراه با معرفی فرهنگ و هنر تاریخی، ایرانی و اسلامی در سایر کشورها از سوی اداره کل همکاری های فرهنگی و هنری و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می شود.

مدیرکل همکاری‌های فرهنگی،هنری و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سرپرست گروه فرهنگی و هنری در این باره، گفت: در این رویداد فرهنگی و هنری، هیاتی متشکل از ارکستر سمفونیک تهران و هنرمندانی در دیگر رشته های هنری حضور خواهند داشت و دکتر محمد مهدی تسخیری معاون بین الملل دانشگاه ادیان برای شرکت در نشست گفت و گوی ادیان و اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در نشست ادبی این هیأت را همراهی خواهند کرد.

محمد علی کیانی گفت: افتتاح رسمی این برنامه با عنوان روزهای فرهنگی فجر در بیروت همراه با اجرای ارکستر سمفونیک تهران و با حضور وزرای فرهنگ دو کشور ساعت ۱۷ و ۳۰ به وقت تهران و ۱۹ و ۳۰ به وقت بیروت در سالن رسالات بیروت لحظاتی قبل برگزار و همچنان این مراسم ادامه دارد.

وی یادآور شد: هیأت فرهنگی و هنری از جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه گذشته به منظور برگزاری هفته فرهنگی ج.ا.ایران در لبنان وارد بیروت شدند. دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روز شنبه هفته جاری در راس هیاتی فرهنگی و هنری وارد لبنان شد و مورد استقبال رسمی همتای لبنانی خودش قرار گرفت.

کیانی گفت: جامعه لبنان جامعه مدرن، تحصیلکرده است. تعداد قابل توجهی از ایرانیان مقیم در لبنان حضور دارند و این خود نشان از ارتباط بسیار موثر فرهنگی دو کشور است تاریخچه روابط فرهنگی بین دو کشور قدمتی طولانی دارد و روابط فرهنگی بین دو کشور از نظر ساختاری و محتوایی از سطح بسیار خوبی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: امضای موافقتنامه فرهنگی بین دو کشور در بیست و پنج مهرماه ١٣٣٥منعقد و کماکان معتبر است و موضوع اجرائی کردن مفاد تفاهم نامه از اولویت های فرهنگی دو کشور است که در این روزهای فرهنگی با مسئولین این کشور پیگیری خواهد شد.

مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و هنری گفت: برگزاری هفته های فرهنگی بالاترین سطح روابط فرهنگی بسیار خوب دو کشور است که در عالی ترین سطح و مقام فرهنگی به میزبانی کشور درخواست کننده حضور و برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این هفته های فرهنگی، نشست ها و گفتگوی ادیان و گفتگوهای فرهنگی و هنری، گفتگوهای علمی و دانشگاهی در کنار گفتگو در حوزه ارتباطات فرهنگی بین المللی زنان و گفتگوی های ادبی و شعری با همتایان و هم صنف های خودشان برگزار می شود.

برگزاری کارگاه های آموزشی فرهنگی و هنری و دوره های دانش افزایی و توانمند سازی زنان و مشاغل خانگی هنری از دیگر برنامه های این سفر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین روز سفر به لبنان با حضور در روضه الشهیدین بیروت ضمن قرائت فاتحه، نثار شاخ گل و ادای احترام به شهدا، با شماری از مادران شهید دیدار و گفت‌وگو کرد.

اسماعیلی همچنین با حضور در شبکه تلویزیونی المنار، گفت: این شبکه تلویزیونی در جنگ روایت‌ها موفق بوده و به عنوان یکی از قوی‌ترین سنگرهای رسانه‌ای برای جلوگیری از تحریف واقعیت‌ها شناخته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در طی اقامت خود در لبنان در یادداشتی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: سفر به کشور لبنان به دعوت برادر محمد المرتضی وزیر فرهنگ لبنان، گامی در مسیر تلاش برای تقویت روابط فرهنگی و پیوند اهداف و مسائل است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ما مراسم و آیین‌ها هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را در لبنان که کشور فرهنگ، مقاومت و عزت است، گرامی می‌داریم.

عضو کابینه دولت مردمی همچنین در دیدار با نمایندگان تشکل‌های فرهنگی فعال در لبنان گفت: برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، گسترش فعالیت‌های فرهنگی در سطح منطقه خواهد بود و برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی در لبنان، آغاز این اقدامات است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در منزل رباب صدر، دختر امام موسی صدر و وفا مغنیه همسر شهید عماد مغنیه و مادر شهید جهاد مغنیه از شهدای جبهه مقاومت، از مقام شامخ این مجاهدان جهان اسلام تجلیل کرد.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمای، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی مدیر عامل بنیاد رودکی و محمدحسین هادیان مدیر کل حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر اسماعیلی را در این سفر همراهی می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار