پانا در گفت‌وگو با کارشناسان اهمیت برگزاری نشست صادرکنندگان گاز را بررسی کرد؛

«ایران انرژی می‌دهد»؛ پیام مهم GECF از دوحه به جهان

این سطح از برگزاری نشست به معنای احساس امنیت انرژی است/ اجرایی‌شدن درآمد حاصل از دیپلماسی گازی درآمدهای ارزی ایران را افزایش می‌دهد

تهران (پانا) - دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است حضور رئیس‌جمهوری در این نشست یعنی ارزش قایل شدن برای کشورهای اوپک گازی و حکایت از نقش برجسته ایران در نشست (جی‌ئی‌سی‌اف) دارد. همچنین یک کارشناس حوزه انرژی این سطح از برگزاری نشست را به معنای احساس امنیت انرژی در دنیا تعبیر کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۸۵۱۰
لینک کوتاه کپی شد
«ایران انرژی می‌دهد»؛ پیام مهم GECF از دوحه به جهان

این روزها بزرگان گازی خاورمیانه در حالی در دوحه دورهم جمع شدند و نشست مجمع کشورهای صادرکننده گار را برگزار کردند که به عقیده برخی از کارشناسان، موضوع انرژی و رقابت برای تصاحب شاهراه‌های انرژی می‌تواند یکی از بهانه‌های جنگ‌های بعدی در دنیا باشد. با توجه به اینکه 56 درصد از ذخایر گازی جهان در اختیار روسیه، ایران و قطر است ششمین نشست مجمع صادرکنندگان گاز یک نقطه عطف برای همکاری‌های استراتژیک این سه کشور محسوب می‌شود. از دلایل اهمیت این نشست این است که برآوردها نشان می‌دهد تا دهه‌های آینده تقاضا برای مصرف گاز در جهان نه‌ تنها کاهش ندارد بلکه به دلیل کم‌کربن‌بودن این نوع از سوخت شاهد افزایش تقاضای این سوخت پاک در جهان هستیم.

حضور رئیس‌جمهوری در این نشست یعنی ارزش قایل‌شدن برای کشورهای اوپک گازی

«عبدالعلی رحیمی مظفری»، دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت حضور رئیس‌جمهوری کشورمان در ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز اظهار کرد:‌ «قطعاً وقتی این اجلاس در این سطح برگزار می‌شود اثرگذاری بالایی هم دارد. حضور شخص رئیس‌جمهوری در این اجلاس نشان می‌دهد که ایران برای کشورهای صادرکننده گاز و کشورهایی که در حوزه اوپک گازی هستند ارزش زیادی قایل است و به این نشست اهمیت می‌دهد. این خود یک پیام است و از طرفی قطعاً هر اندازه ما بتوانیم روابط و مبادلاتمان را در حوزه گازی با این کشورها داشته باشیم نقش ما در حوزه اقتصاد و روابط سیاسی بیشتر خواهد شد.»

موقعیت استراتژیک ایران برای انتقال خطوط گاز

دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران برای انتقال خطوط گاز گفت: «ایران در منطقه‌ای قرار گرفته است که موضوع اجرای انتقال خطوط گاز کشورهای همسایه از خاک ایران به‌ راحتی قابل انجام است و به لحاظ اقتصادی هم به‌صرفه است. شرایطی فراهم شده است که اگر ما بتوانیم بیش از پیش در حوزه سوآپ گاز موفق شویم، روی کشورهای همسایه چه به عنوان دریافت‌کننده و چه به عنوان صادرکننده می‌توانیم نقش اثرگذاری در حوزه اقتصادی، سیاسی و دیپلماسی داشته باشیم. در واقع موقعیت جغرافیایی ایران منحصربه‌فرد است.»

نقش برجسته ایران در نشست جی‌ئی‌سی‌اف

مظفری عنوان کرد: «موقعیتی که ایران به لحاظ جغرافیایی دارد می‌تواند نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر نقش برجسته‌تری باشد زیرا کشور ما نسبت به برخی از کشورهای همسایه که در سوآپ گازی موفق بوده‌اند، درآمد و روابط بالاتری دارد.»

وی افزود: «با توجه به جایگاه ایران، ما می‌توانیم نقش مثبتی داشته باشیم. قطعاً توافقاتی که در این نوع نشست‌ها انجام می‌شود، می‌تواند نه تنها روی بازار گاز بلکه روی بازار تمام حوزه‌های مرتبط با گاز و انرژی اثر بگذارد.»

یک پیام برای بازار جهانی گاز

مظفری با اشاره به اهمیت همبستگی کشورهای صادرکننده گاز در خاورمیانه گفت:‌ «همین‌که نشان دهیم این کشورها همه با هم هستند و از بیرون کشوری نمی‌تواند بر ایران اثر بگذارد خودش یک پیام برای بازار جهانی گاز دارد و اگر توافقاتی به‌ صورت خاص در این حوزه انجام شود، قطعاً اثر بیشتری دارد.»

سطح برگزاری نشست یعنی احساس امنیت انرژی

همچنین «محمدعلی صادقی» کارشناس حوزه انرژی نیز در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «برگزاری چنین اجلاس‌هایی اثرگذار است زیرا وقتی کشوری مانند قطر می‌پذیرد که اجلاس را در آن سطح بالا خودش برگزار کند، حتماً فوایدی دارد که می‌تواند برای ایران هم اثر مثبت داشته باشد.»

صادقی درباره اثرگذاری این نشست روی بازار گاز جهانی و بازار گاز اروپا گفت: «برگزاری این نشست باعث می‌شود اروپا احساس کند برایش امنیت انرژی ایجاد می‌شود حالا از طریق قطر یا ایران یا هر کشور دیگری که باشد. روسیه می‌خواهد خودش را در راس هرم ببیند زیرا شبکه‌های وسیعی برای انتقال گاز مخصوصاً به اروپا دارد پس می‌خواهد همه کشورها را تحت پوشش خودش قرار دهد و حالا این نشست می‌تواند فرصتی برای ایران باشد تا از ظرفیت‌های خودش برای مشتریانی چون اروپا سخن بگوید.»

حضور موثر ایران در مجمع کشورهای صادرکننده گاز به لحاظ اقتصادی حایز اهمیت است زیرا با توجه به توافق‌ها و تفاهم‌نامه‌های امضاشده در صورت اجرایی‌شدن آن‌ها، درآمد حاصل از دیپلماسی گازی سبب افزایش درآمدهای ارزی ایران می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار