جزئیات دخل و خرج پایتخت در سال 1401

تهران (پانا) - دو عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران جزئیات بودجه مصوب سال 1401 شهرداری تهران را تشریح کردند.

کد مطلب: ۱۲۵۸۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات دخل و خرج پایتخت در سال 1401

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در نشستی خبری با اشاره به بودجه سال 1400 شهرداری تهران گفت: بودجه امسال توسط شورای گذشته با رقم 48 هزار میلیارد تومان به تصویب رسیده بود که از همان ابتدایی که شورای ششم فعالیت خود را آغاز کرد بررسی‌ها انجام گرفت. در ادامه به این نتیجه رسید که بودجه 48 هزار میلیارد تومانی سال جاری محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: در ادامه شهرداری تهران اصلاحیه بودجه 1400 را به شورای شهر ارسال کرد و در نهایت بودجه 48 هزار میلیارد تومانی سال جاری به 37 هزار و 700 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و در حال حاضر نیز بنا بر گزارشات رسیده این بودجه به مرز 30 هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه لایحه بودجه 1401 شهرداری نخستین لایحه شورا و شهرداری جدید محسوب می‌شود، گفت: در این لایحه شهرداری رقم بودجه را 56 هزار و 800 میلیارد تومان پیشنهاد داده بود که شورای شهر این رقم را به 50 هزار و 700 میلیارد تومان کاهش داد.

آخوندی همچنین به جلسات مستمر کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با شهرداران مناطق و همچنین سایر کمیسیون‌های شورای شهر تهران اشاره کرد و گفت: این جلسات نتایج خوبی را در بر داشت و در نهایت بودجه مناطق براساس نیاز آنها افزایش پیدا کرد. در نهایت و پس از جلسات مستمر در کمیسیون تلفیق به نتیجه رسیدیم و در پایان نیز بودجه 1401 شهرداری تهران بر اساس زمان‌بندی مشخص در 24 بهمن ماه در صحن شورا تصویب شد.

به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در بودجه 1401 شهرداری تهران توجه ویژه‌ای به حوزه حمل و نقل شده است که در این بخش 36 درصد از بودجه به این حوزه اختصاص پیدا کرده است.

آخوندی تصریح کرد: در حوزه مصارف 22 هزار و 500 میلیارد تومان و در حوزه هزینه‌ای 44 درصد از بودجه و همچنین در حوزه تملک و دارایی سرمایه‌ای 42 درصد از بودجه و در بخش تملک و دارایی‌های مالی مبلغ 7 هزار میلیارد تومان از بودجه 1401 اختصاص یافته است.

وی با تأکید بر اینکه نگاه ویژه‌ای در بودجه 1401 شهرداری به بخش درآمدهای پایدار شده است، تأکید کرد: در بودجه سال آینده شهرداری تهران مأموریت‌هایی در بخش‌های مختلف شهرداری پیش‌بینی شده است؛ به عنوان مثال در حوزه مأموریت حمل و نقل 18 هزار و 300 میلیارد تومان از بودجه، در حوزه خدمات شهری 8 هزار میلیارد تومان و همچنین در بحث ایمنی و بحران 2 هزار و 800 میلیارد تومان و در سایر حوزه‌‌ها نیز اعتبارات خوبی تخصیص یافته و در واقع مبالغ نسبت به لایحه شهرداری تهران افزایش پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین در بودجه 1401 شهرداری تهران و در بخش مأموریت حمل و نقل توجه ویژه‌ای به بخش احداث ایستگاه‌ها و توسعه خطوط مترو و همچنین خرید و نوسازی اتوبوس شده است به طوری که در بخش خرید اتوبوس مبلغ 700 میلیارد تومان و تجهیزات و نوسازی ناوگان مبلغ 550 میلیارد تومان و همچنین مابه‌التفاوت بلیت 1800 میلیارد تومان تخصیص یافته و در واقع در بخش اتوبوس بیش از 4 هزار میلیارد تومان در بودجه 1401 شهرداری تهران اختصاص یافته است.

آخوندی با اشاره به اتمام و تکمیل خطوط 6 و 7 مترو در سال آینده تصریح کرد: در این بخش دو هزار و 700 میلیارد تومان و در سایر خطوط 624 میلیارد تومان در بودجه 1401 پیش بینی شده است. البته از محل تبصره 30 نیز مبلغ 3 هزار میلیارد تومان در این بخش تخصیص یافته و در کل در بخش مترو اعم از توسعه خطوط و احداث ایستگاه‌های جدید رقم 6 هزار و 300 میلیارد تومان با اولویت اتمام خطوط 6 و 7 اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: همچنین در بخش بهره‌برداری و اورهال نیز بودجه خوبی در سال آینده پیش‌بینی شده که در این بخش 3 هزار و 400 میلیارد تومان در بخش بهره برداری مترو تخصیص یافته است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به حوزه خدمات شهری شهرداری تهران نیز تصریح کرد: در حوزه آتش‌نشانی و در بحث پرداخت حقوق و مزایا و جبران هزینه‌ها رقم 1500 میلیارد تومان در بودجه 1401 تخصیص یافته علاوه بر اینکه رقم 517 میلیارد تومان نیز برای خرید و تجهیزات آتش‌نشانی در سال آتی تخصیص یافته است البته در تبصره 30 نیز رقم 200 میلیارد تومان جهت خرید تجهیزات آتش نشانی تخصیص یافته است.

آخوندی ادامه داد: همچنین در بخش مسکن نیز رقم 1500 میلیارد تومان در سال آینده تخصیص یافته است. علاوه بر اینکه در حوزه کارهای عمرانی نیز سه پروژه ویژه در بودجه 1401 پیش بینی شده از جمله می‌توان به ادامه بزرگراه یادگار امام، تکمیل فاز یک بزرگراه شهید شوشتری و همچنین تکمیل پروژه شهید بروجردی اشاره کرد. در حوزه معاونت عمرانی نیز اصلاح تقاطع هندسی و روکش آسفالتها در معابر پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به نوسازی و خرید دوربین‌های هوشمند در سال آینده اظهار کرد: این بخش نیز مورد توجه قرار گرفته است علاوه بر اینکه کمتر از 9 درصد از بودجه سال 1401 با رقم 4 هزار و 300 میلیارد تومان به حوزه فرهنگی اختصاص یافته است که در این بخش هم کارهای خوبی در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به تغییر تبصره 30 به تبصره 20 اشاره کرد و گفت: در بودجه 1401 آمده است چنانچه شهرداری تهران بیش از رقم 50 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد آن را با اولویت‌هایی که در بودجه پیش‌بینی شده است می‌تواند هزینه کند.

آخوندی در پایان با اشاره به تبصره 19 در قالب پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌ای، خاطرنشان کرد: در مجموع تلاش شده است انضباط مالی در بودجه 1401 لحاظ شود، علاوه بر اینکه عملکرد 1401 شهرداری تهران توسط شورا مستمرا نظارت خواهد شد.

میثم مظفر نیز در این نشست خبری در تشریح جزییات بودجه سال آینده شهرداری تهران گفت : شش سرفصل اصلی را شورای شهر تهران در نظام برنامه و بودجه از شهرداری تهران مطالبه کرده است، نخست بحث ارتقاء زیست‌پذیری در شهر تهران که به عنوان یکی از اهداف و سیاست‌های اصلی حاکم بر بودجه سال آینده شهرداری تهران در نظر گرفته شده است. موضوع دیگر ایجاد آرامش در شهر است که در خلال آن موضوعاتی همچون ترافیک و آلودگی هوا پیگیری خواهد شد تا شهر تهران به سمت تحقق شهری آرام و زیست‌پذیر حرکت کند.

وی اضافه کرد: موضوع دیگری که در بودجه در نظر گرفته شده ارتقاء مشارکت اجتماعی است و در حقیقت به دنبال این نیستیم که مدیریت شهری صرفا خدمات ارائه کند و شهروندان نیز تنها گیرنده خدمات باشند در مدلی که رشد و تعالی شهروندان برای ما موضوعیت پیدا می‌کند در بودجه دنبال شده که احساس مسئولیت جمعی شهروندان و دخیل کردن آنها در نظام تصمیم‌گیری، ارزیابی و سنجش پروژه‌ها و ارائه ایده‌ها برای حل مشکلات به عنوان اهداف اصلی با هدف ارتقاء مشارکت اجتماعی در نظر گرفته شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: محور مرکزی بودجه سال آینده موضوع عدالت اجتماعی است که سعی کردیم نسبت به گذشته ارتقاء داشته باشد رشد و تعالی شهروندان و حرکت به سمتی پیشرفته با اصالت و هویت ایرانی - اسلامی محقق شود. یکی از موضوعاتی که در نظام بودجه‌ریزی شهرداری‌ها به عنوان یک استاندارد و مطلوب مورد توجه قرار می‌گیرد این است که سهم تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در بودجه تناسبی با هزینه‌های جاری و نگهداشت داشته باشد. به این ترتیب صرفا 45 درصد بودجه صرف نگهداشت و حقوق و دستمزد است و بالغ بر 41 درصد از بودجه صرف ایجاد زیرساخت‌های پایدار همچون شبکه حمل و نقل، اتوبان‌ها و ... شده است. سهم تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 41 درصد و تملک دارایی‌های مالی 14 درصد پیش‌بینی شده است.

مظفر در تشریح بخش توزیع بودجه در مناطق نیز اظهار کرد: بعضا در رسانه‌ها عنوان شده که شورای شهر جدید به دنبال شهرفروشی است و می‌خواهد درآمدهای مالی خود را تنها از بخش شهرسازی کسب کند، اما باید بگویم در سال 1400به شدت با رکود ساخت‌وساز مواجه بودیم و تنها حدود 7 هزار پروانه ساخت‌وساز صادر شده در حالی که در برخی سال‌ها بیش از 37 هزار صدور پروانه داشتیم و سهمی که درآمد شهرداری از این محل در سال 1400 به دست آورده 43 درصد کل بودجه بوده که در سال 1401 تنها یک درصد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: موضوع عدالت برای ما اهمیت بسیاری دارد برهمین اساس برای اولین بار بودجه‌ریزی شهرداری به گونه‌ای انجام شده که منطقه 18 رتبه‌ نخست در حجم ریالی بودجه را به خود اختصاص داده است. در رتبه بعدی منطقه 12 قرار دارد که موضوعاتی همچون محله هرندی و بافت فرسوده باید در آن دنبال شود. منطقه 19 در رتبه سوم قرار گرفته که این منطقه هم با توجه به فضاهای بی‌دفاع شهری که دارد نیازمند توجه بیش از پیش است. البته در این رتبه‌بندی منطقه 22 نیز قرار گرفته که به ظاهر مدرن است، اما کاملا شکل نگرفته و محلات متعددی در این منطقه داریم که هنوز کوچه‌های خاکی دارند و معابری که روکش آسفالت نشده‌اند و از امکانات حداقلی محروم هستند.

به گفته وی، منطقه 20 به دلیل وسعت و گستردگی و محرومیت آن، منطقه 15 که در شاخص‌ها جزو مناطق کم‌برخوردار است و منطقه 21 که وضعیت نابسامانی دارد و در آن از یک عقب‌ماندگی رنج می‌بریم و شاهد هستیم و سیطره بافت صنعتی به مسکونی باعث شده زیست‌پذیری این منطقه تحت تاثیر قرار گیرد، در نهایت موجب شده این مناطق در رتبه‌های بعدی قرار داده شوند.

مظفر ادامه داد: در منطقه 19، 325 درصد رشد بودجه داشتیم که در حقیقت به جای تغییرات تدریجی مدل تغییرات بنیادین انتخاب شده یعنی مثلا در منطقه 2 حدود 21 درصد رشد داشته‌ایم اما در مناطق 19 و 17 بیش از 300 درصد رشد را شاهد هستیم. در مورد پروژه‌های منطقه‌ای در کنار اقدامات بزرگ سعی کرده‌ایم توجه ویژه‌ای به پروژه‌های توسعه محله‌ای داشته باشیم. برهمین اساس در طرح رصد و شناسایی چالش‌های اولویت‌دار محلات موفق شدیم با همفکری شورایاران و مردم 1500 پروژه به ارزش 2500 میلیارد تومان در جهت حل مشکلات محلات تهران را تعریف کنیم. در سال 1400 صرفا یک کد پروژه برای پروژه‌های توسعه محله‌ای پیش‌بینی شده بود و در طول سال ذیل این کد پروژه، پروژه‌هایی تعریف می‌شد لذا مناطق در بودجه با مشکلاتی مواجه بودند.

وی تاکید کرد: در خصوص تعداد ایستگاه‌های مترو احداث حداقل هفت ایستگاه برای سال آینده پیش‌بینی شده و از سوی دیگر افزایش 15کیلومتری مسافت مترو که عمدتا در خطوط 4، 6 و 7 پیش‌بینی شده است با همت مدیران شهرداری اجرایی خواهد شد. در بخش اتوبوسرانی علاوه بر پیش‌بینی خرید 1000دستگاه اتوبوس، خرید و اورهال 1500 دستگاه اتوبوس از طریق تهاتر و با همکاری دولت نیز پیش‌بینی شده است. در حوزه تاکسیرانی نیز هدف نوسازی 10 هزار تاکسی فرسوده در دستور کار قرار گرفته است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: کمک به معلولین و کودکان مدارس استثنایی شهر تهران نیز در بودجه پیش‌بینی شده که 5 هزار و 200 دانش‌آموز معلول در این مدارس بتوانند از سرویس رایگان بهره‌مند شوند. در مورد بافت فرسوده نیز که مورد توجه ویژه در بودجه سال آینده قرار گرفته مقرر شده برای نوسازی املاک این بافت شهرداری تهران 9 درصد از سود تسهیلات بانکی که داده می‌شود را پرداخت کند یعنی اگر سود متعارف بانک‌ها امروز 18 درصد باشد شهرداری در بودجه سال آینده پرداخت 9 درصد از این سود را به عهده گرفته است.

مظفر در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره تعیین شاخص‌های محرومیت مناطق گفت: دومین رتبه افزایش بودجه در میان مناطق تهران مربوط به منطقه 17 است که 320 درصد رشد را شاهد بوده است در حقیقت یک بخش حجم ریالی بودجه وجود دارد که منطقه 17 با توجه به این‌که کوچک‌ترین منطقه تهران است در رتبه‌های پایین تر قرار گرفته اما یک رشد بودجه‌ای نیز وجود دارد که نسبت به خود مناطق تعیین می‌شود که در این بخش منطقه 17 رتبه دوم در افزایش بودجه را به خود اختصاص داده است البته بی‌تردید این کار بدون نقص نیست و در مورد شاخص‌ها جا برای بهبود وجود دارد، اما در مرکز مطالعات شهر تهران دو دانشگاه کار مطالعاتی انجام داده است و شاخص‌هایی را برای تعیین بودجه مناطق شناسایی کرده‌اند. مواردی همچون دسترسی به شبکه حمل و نقل عمومی، سرانه‌های فضای سبز، ورزشی، اجتماعی و ... در این تعیین بودجه ملاک عمل قرار گرفته‌اند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حذف نام شورایاری‌ها و تبصره‌های بودجه سال آینده شهرداری تهران نیز اظهار کرد: به دلیل عدم صیانت شورایاری‌ها متاسفانه شاهد هستیم که در دوره پنجم نهاد شورایاری‌ها توسط شورا و شهرداری حفظ و صیانت نشد. لذا ما همین نقد را داریم که چرا در دوره گذشته نتوانستند از این نهاد موثر و ارزشمند پاسداری کنند و این موضوع به عنوان یک نقطه ضعف در کارنامه آنها ثبت شده است. برهمین اساس به صورت قانونی نمی‌توانستیم این اسم را در بودجه بیاوریم اما از توانایی آنها به شدت استفاده کردیم و در تعیین پروژه‌های توسعه محله‌ای از نظرات آنها بهره گرفتیم. بی‌تردید استفاده از ظرفیت این افراد در بودجه مورد توجه قرار گرفته چرا که به این کار اعتقاد داریم و به دنبال این هستیم که از این ظرفیت بهره بگیریم.

مظفر در خصوص رقم تملک باغات تهران در بودجه سال آینده نیز گفت: در ذیل سازمان املاک شهرداری تهران ردیف بودجه‌ای با عنوان تملک برای باغات پیش‌بینی شده و در ردیف دیگری نیز بابت توسعه فضای سبز در محلات کم‌برخوردار پیش‌بینی بودجه‌ای انجام شده است به این ترتیب یک ردیف بودجه 300 میلیارد تومانی و یک ردیف بودجه‌ای 140 میلیارد تومانی برای این موضوع پیش بینی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار